BMW viser GTI-utfordrer
BMW blåser liv i en klassisk betegnelse når de lanserer sin nye 128ti. Siden 60-tallet har BMW brukt TI-betegnelsen (senere skrevet med små bokstaver) på sportslige modeller som en forkortelse for Turismo Internazionale. Blant klassikerne er BMW 1800 TI og 2002 TI, og sist betegnelsen var i bruk var vel på 316ti, 318ti og 325ti Compact rundt årtusenskiftet. Men nå gjør bokstavkombinasjonen comeback i nye BMW 128ti som etableres som en brobygger mellom 120i og toppmodellen M135i xDrive. Bilen får en firesylindret toliters turbomotor med 265 hestekrefter og maks dreiemoment på 400 Newtonmeter i området 1750-4500 omdreininger. Standard og eneste girkasse er 8-trinns Steptronic Sport. Null til hundre på 6,1 er tidelet raskere enn nye Golf GTI, og toppfarten er de samme 250 km/t. BMW M har spesialbygget chassiset som er senket med 10 mm, utstyrt med Torsen diff. En mer direkte styring skal sørge for lekne kjøreegenskaper i den forhjulsdrevne modellen. Stabiliseringsstag, stivere fjærer og dempere er hentet fra M135i xDrive. Den forhjulsdrevne modellen har en vektfordel på 90 kg sammenlignet med toppmodellen. Også bremseavdelingen kommer fra M Sport, med røde calipere. Hjulutrustningen er 18-tommere i Y-design med 225/40 R18 dekk rund baut. Om ønskelig får du Michelin Pilot Sport 4 uten pristillegg. 128ti har en rekke eksklusive detaljer, blant annet styling-elementer som kan lakkeres i rødt eller blått samt stategisk plasserte ti-dekaler. I Tyskland er Shadowline standard, med sort grill, sorte speilhus og lister. Interiøret har røde detaljer som kontrast til de mørke materialene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |