Tesla løftet bilsalget, en av to valgte elbil
11.157 nye biler og registreringsvekst på 5,1 prosent i september. Men måneden handler i hovedsak om Tesla, om elbiler og om dropp i salget av bensinbiler. Salget av nye personbiler har vært jevnt fallende siden før sommerferien. Så kom Tesla feiende inn i kvartalets avslutning og leverte med Model 3 den tredje sterkeste månedsavslutning i dette århundret med 2342 biler og nærmest utliknet tidligere måneders leveringssvikt. Kun i mars og juni i år er det på en enkeltmåned levert ut flere biler, og begge gangene stod Tesla bak med Model 3. Oppover Avstanden opp til Bobla og rekorden er 2847 biler. Bobletallet på 16.706 fra 1969 var et resultat av innføringen av moms i 1970. Året etter falt bilsalget med nær 30 prosent og Boble-salget med 63 prosent. September handler i betydelig grad om Tesla som i august var nær ved å bli tatt igjen av Volkswagen, men som nå har dratt fra. Ved inngangen til oktober er forskjellen ned til VW 1871 biler, ifølge ferske tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. Høyere bare en gang før Elbilandelen forklarer det ekstremt lave CO2-tallet på 47 gram/km som gjennomsnittlig utslipp for samlet septembervolum. Tesla er nå det klart største bilmerket (15,1 prosent) og Tesla Model 3 den i særklasse mest valgte bilmodellen med 12,5 prosents andel. Bensinbiler ned En av forklaringene kan være at en rekke modeller er tatt ut og vil bli erstattet med el- eller ladehybrider for å møte EUs kommende CO2-krav. Stadig flere velger 4x4 og i september var andelen på hele 53 prosent og 48,7 prosent akkumulert som er opp 18,5 prosent i et bilmarked som generelt er ned 0,8 prosent i årets første ni måneder. Av biler uten stikkontakt er Rav4 den store vinneren sammen med Corolla. De to bygges begge over Toyotas velkjente hybridlest, som Toyota noe misvisende kaller selvladende. Importen av brukte personbiler faller kraftig og er i år ned 23,3 prosent, fra 16.396 til 12.583 biler. Nesten hele nedgangen (3644 av 3813 biler) skyldes svikten i bruktimport av elektriske biler.
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |