[]
[] [firmabil.no] []

15 millioner nye biler i Europa


Øivind Skar



Volkswagen sliter, men er fortsatt det klart største bilmerket i EU/EFTA hvor salget av nye personbiler økte til 15,1 millioner i fjor.

Salget av nye biler går så det suser i EU/EFTA-området og økte med 6,5 prosent til 15,1 millioner enheter i fjor.

Av de 30 landene som omfattes av statistikken til den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA, er det bare Nederland og Sveits som opererer med minus i fjor.

Verden ser likevel ikke like lys ut for alle. Diesel-skandalen fra høsten 2015 rir fortsatt Volkswagen som en mare, men over gjennomsnittet høye salgstall for Audi og Skoda redder VW-konsernet som ender med samlet årsvolum i pluss.

Ei heller går det spesielt bra rent volummessig for Ford, Peugeot og Citroen, mens Jaguar virkelig kan sole seg i glansen av egen suksess med vekst på 70 prosent.

Verd å merke seg er også at Renault vinket farvel til Ford i 2016 da den franske produsenten med alliansearmer langt inn i flere andre store bilmerker dro solid ifra. Ford er nå det tredje største enkeltmerke i EU.

Renaults undermerke Dacia, som opprinnelig var ment som billigbilmerke for framvoksende markeder, nærmer seg dessuten årlig salgsvolum på en halv million biler i EU/EFTA-området.

Bilde:
Volkswagen slet seg gjennom 2016, men over gjennomsnittet godt Audi-salg bidro til å bringe VW-konsernet i volumpluss i EU/EFTA-området. (Foto: Øivind Skar)

De største bilmerkene i EU/EFTA i 2016

1. Volkswagen

1728’

2. Renault

1100’

3. Ford

1043’

4. Opel/Vauxhall

993’

5. Peugeot

865’

6. Mercedes-Benz

839’

7. Audi

830’

8. BMW

821’

9. Fiat

746’

10 Skoda

663’

11.Toyota

606’

12. Nissan

550’

13. Citroën

541’

14. Hyundai

505’

15. Kia

435’

Kilde: ACEA  


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: