img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img
2 bilder i galleri
Cadillac på banen
Det virker kanskje litt pussig når Cadillac åpner med ‘Racing is in our Blood’. De hadde et innslag i 1950, og så har de vært litt på og av siden 2000. Men la oss godta omtrent hva som helst nå. At de forteller at de skal til Le Mans igjen, setter farge på tilværelsen.

Le Mans har åpenbart funnet en trylleformel. Den nye hyperbil-oppskriften deres drar nye biler til banen som fluer til et fluepapir.

La oss håpe de blir sittende der like lenge også.

Vi har nettopp vært gjennom et Le Mans der Toyota vant, som ventet, men ikke uten litt drama. Og der Alpine viste seg som er seriøs førsteplass-pretendent og der amerikanske Glickenhaus kom fra ikkeno’ (i Le Mans-sammenheng) og kjempet som helter.

Fjerde- og femteplass var ikke dårlig – og raskeste rundetid under kvalifiseringsrundene smakte nok ekstra godt.

Men det kommer flere deltakere fremover. Både Acura, Audi og Porsche (med Penske?) har sagt at de blir med fra 2023. Den siste i køen er BMW.

Snart har vi ti merker i elitefeltene i verdens mest prestisjefylte løp. For nå kan vi altså føye til – uventede – Cadillac også.

For dem virker det som om den utløsende faktoren var at de nå kan delta både i IMSA og i WEC – inklusive Le Mans.

Og det skal de gjøre med en helt ny bil som følger etter dagens DPi-VR. Den er bygget til Daytona Prototype-reglene som ikke får adgang til Le Mans.

Den nye blir LMDh-VR og kommer til å bruke et eksisterende LMP2-chassis som basis.

At serien også er kost-regulert ser Cadillac på som en stor fordel, og som Alpine viste – disse ‘spareklasse’bilene henger ikke mye etter toppgjengen.

Der vil vi i fremtiden finne i hvert fall Peugeot, Ferrari og ByKolles i tillegg til Toyota og Scuderia Cameron Glickenhaus.

Det er fire godkjente leverandører av LMDh chassiser. Cadillac har valgt å gå til italienske Dallara.

De skal bruke sin egen motor i tillegg til det obligatoriske hybrid-systemet.

Karosseriutformingen er også ganske fri, og Cadillac skal bygge sitt eget. De har sluppet et bilde av en slik bil i dag, men de presiserer at den virkelige kanskje ikke vil se akkurat slik ut når den en gang dukker opp.

Det er Chip Ganassi Racing som kommer til å drifte teamet. Kanskje med noen andre førere enn de han bruker i sitt Extreme-E engasjement i dag?

(saken fortsetter)

Bare for å minne om det: Amerikanerne har ikke vært helt fraværende fra Le Mans toppen. I 1928 ble en Stutz nummer to og Chrysler fulgte på tredje og fjerde. De samme ville være med å leke året etter også – men dette var det første grusomme Bentley-året.

Engelskmennene besatte de fire første plassene, så fulgte Stutz på femte og Chrysler på sjette og sjuende.

Etter det hendte ingenting før Ford dukket opp noen år fra 1966, og nå må vi altså begynne å følge med på Cadillac.

Det går ikke an å gjøre det uten å minne om en av Le Mans mest fantastiske innslag: Cadillac i 1950.

Det året hadde klubben i Le Mans åpnet for motorer over 5 liter også, så Briggs Cunningham (America’s Cup blant mye annet) kom over med to Cadillacer.

Begge Serie 61, men den ene var bygget om til noe som skulle likne strømlinjer. Den ble umiddelbart døpt Le Monstre – et navn Cunningham likte så godt at han malte det på siden av bilen, sammen med et amerikansk flagg.

Han tapte tid da han allerede på andre runden kjørte inn i sanden ved Tertre Rouge. Han hadde nektet å ta med spade som ekstrautstyr. Sedanen hadde det, men trengte den ikke. Etter det gikk de som klokker begge to, Le Monstre var riktignok stuck i toppgir (3.) hele resten av løpet.

Sedanen duvet seg inn til en 10. plass og Le Monstre til en 11. til større applaus fra publikum enn noen av de andre fikk.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer