img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img
3 bilder i galleri
Team Verksted ruller ut nytt kjedekonsept
På ti år har Team Verksted vokst fra fem til 23 egeneide verksteder, en omsetning på 650 millioner kroner og 370 ansatte. Nå skal konsernet ekspandere ytterligere med nytt kjedekonsept for eksterne medlemsverksteder. Et pilotmedlem er allerede i gang.

Onsdag 16. juni er det nøyaktig ti år siden Team Verksted ble stiftet.

Det startet i det små med fem internverksteder som tilhørte eierselskapet Nettbuss AS (i dag heter det statseide selskapet Vy Buss AS).

Derfra har kjeden gjennomgått en formidabel vekst.

– Når vi har 600-800 millioner i omsetning, god dekning i hele landet, full kontroll på deleleveransene og en digital delekatalog oppe og går, er vi godt fornøyd, sa Thomas Schiøtz til YrkesBil i 2017. Han var den gang administrerende direktør i Team Verksted.

Omsetningsveksten og økningen i antall verkstedpunkter har skjedd i stor grad gjennom oppkjøp av eksisterende frittstående verksteder, og noen nyetableringer. I 2017 kjøpte kjeden opp LVD Lastvagnsdelar AS og sikret seg kontroll over deleleveranser.

I dag er kjeden representert fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord.  

– Det har vært en morsom reise, og på mange måter er vi nå der vi ønsker å være. Størrelsen og omsetningen er på et passelig nivå for å få konseptet vårt til å fungere godt. Derfor mener vi tiden er inne for å rulle ut et nytt forretningskonsept, sier Schiøtz til YrkesBil i dag. Han har nå tittelen driftsdirektør.

Toner ned videre oppkjøp
Tiåringen er altså klar for å utvide horisonten.

– Nå har vi fått bygget opp en egen kjede, med betydelig erfaring og kompetanse, en velfungerende logistikkløsning for deler gjennom LVD og gode systemer for verksteddrift. Dermed har vi en merverdi i kjeden som vi ønsker å tilby andre gjennom et kjedekonsept der eksterne verksteder kan bli medlemmer og komme inn under Team Verksted-paraplyen, forteller Schiøtz.

– Betyr det at dere ikke skal vokse mer gjennom oppkjøp av verksteder?

– Kjedekonseptet er ikke en erstatning for videre vekst i egen kjede, men det er riktig at vi toner ned ekspansjon gjennom oppkjøp av verksteder vi skal eie selv. Å knytte til oss eksterne medlemsverksteder vil forhåpentlig også bidra til å dekke noen «hvite flekker» vi fremdeles har på kartet.

Schiøtz forklarer at det ikke er et franchisekonsept de skal lansere, der verkstedene må innredes identisk og se like ut.

– Derfor kaller vi det et kjedekonsept. Innholdet er nok mye likt det man finner i lignende konsepter for verksteder som skrur på lette kjøretøy. Vi skal imidlertid fortsette å holde oss utelukkende til tunge kjøretøy, sier han.

Driftsdirektøren lister opp fire «knagger» konseptet skal inneholde:

  • Deler og logistikk.
  • System, opplæring og dokumentasjon.
  • Marked og profil.
  • Verksteddrift.

– De fleste andre kjente kjedekonsepter fokuserer ikke så mye på verksteddrift, men denne knaggen er spesielt viktig hos oss. Her har vi noe vi mener at ingen andre kan tilby, verken innen tunge eller lette kjøretøy, understreker Schiøtz.

Han viser til at tilknyttede kjedeverksteder blant annet vil få full tilgang til konsernets administrasjon. De kan bistå avtaleverksteder med gjennomgang av rutiner, analysere hvordan de jobber, gi råd om forbedringer, hvordan øke effektiviteten eller måle ulike deler av driften.

Ny toppsjef
En viktig brikke i dette blir Odd Olav Reiersen. Han startet som kvalitetssjef i 2019 etter å ha jobbet i kjeden fra før, som daglig leder i Team Verksted Sør og før det som avdelingsleder i Arendal.

– Mye av styrken i vårt kjedekonsept kommer til å bli vår kvalitetssjef og andre som han. Folk med praktisk erfaring fra verksteddrift som kan omdannes til teori, og benyttes av andre, sier Schiøtz.

Den «nye» administrerende direktøren, Thomas Burchardt (34), står også sentralt. Han overtok toppjobben 1. april i fjor, etter å ha startet i konsernet som økonomisjef 1. desember 2019.

– Han har etablert egen regnskapsavdeling, samt vært en viktig bidragsyter til at vi har en velfungerende administrasjon som ivaretar alle nødvendige fagfelt internt. Thomas bidrar med gode og forståelige analyser og KPI-målinger som hjelper avdelingene å drive mer effektivt, sier Schiøtz.

Møter Meca-konkurranse
Første medlem i kjeden er Slåtta Bil AS på Notodden. Tungbilverkstedet som i 2019 omsatte for drøyt åtte millioner kroner er med som pilot.

– Vi kjente Slåtta Bil via LVD, de er en stor kunde av oss der. Tanken er å bruke sommeren på piloten for å gjøre konseptet ferdig, før vi gjør det kommersielt tilgjengelig for andre som måtte ønske utpå sensommeren, sier Schiøtz.

– Hvor mange aktuelle verksteder ser dere i Norge?

– Jeg vil tippe rundt 15 verksteder.

– Skal dere knive med Meca og deres nye kjedekonsept for tungbil om de samme verkstedene?

– Vi vil nok bli konkurrenter med Meca på enkelte punkter, men samtidig tror jeg vi tilbyr ganske ulike konsepter. Selv om markedet i Norge ikke er all verdens stort, er det plass til flere frittstående aktører. Så kan vi håpe at Meca, som har fått med seg Bulder Verksted, får til sitt prosjekt og at vi får til vårt, da blir det frie ettermarkedet sterkere. Jeg mener det utelukkende er til kundenes beste, sier Schiøtz.

Han er tydelig på at de ser etter kvalitet fremfor kvantitet:

– Vi er ikke så opptatt av om vi har 30, 40 eller 60 Team Verksted-avdelinger. For å få konseptet til å virke må det være kvalitet på de vi har. Derfor er det ikke aktuelt å knytte til oss verksteder som ser dette som en rask løsning for å få bedre rabatter. Vi vil heller ha fem gode enn 30 dårlige.

Driftsdirektøren vil bruke mye tid på å knytte blodsbånd med nye tilskudd gjennom overføring av en solid dose «blått blod» i starten:

– Kjernen i vår identitet er oppsummert i de fire punktene: Imøtekommende, kompetent, folkelig og ærlig. Vi kommer til å bruke tid på slikt som dette når vi skal tegne kontrakter med frittstående verksteder, for å være sikre på at de er enige i at dette er viktig.

Tilbyr system i sakene
Når det gjelder systemer lokker Team Verksted med at medlemmer får «tilgang til det de trenger for å drive et moderne og profesjonelt tungbilverkstedverksted».

Her inkluderes økonomisystemer, verkstedsystemer, KPI-oversikt, intranett, elektroniske kvalitetshåndbøker (verkstedhåndbøker), stoffkartotek og HR-system.

– Mye av dette er litt på siden av verkstedenes kjernevirksomhet, og for små og mellomstore verksteder er dette utfordrende, men det er samtidig noe de må forholde seg til fordi det er pålagt. Her kan vi for eksempel da tilby «årshjul» for å sikre at man er innenfor alle lovkrav gjennom året – at man får tatt el-sjekken, gjennomført medarbeidersamtalen og gjort alle de tingene som skal gjøres, sier Schiøtz.

– Vi har bygget våre egne kvalitetssystemer, elektroniske håndbøker, avvikssystemer og slikt. Det ser vi en stor fordel i fordi vi kjenner systemene godt og alt er relevant for det vi driver med. Dessuten har vi kompetente folk som kan bistå verkstedene våre, og senere andre, med det praktiske. Det er ikke bare et system vi overleverer og sier «vær så god, klar deg selv».

På utdanningssiden får medlemmer tilgang til «Team Skolen». Mye av læremateriellet og kursene som tilbys her kommer via samarbeidet med tyske Alltrucks, med kjente merkevarenavn som Bosch, ZF og Knorr-Bremse i ryggen.

– Gjennom Alltrucks får vi tilgang til de riktige kursene, dokumentene og oppslagsverkene. Team Skolen er nå en godt utviklet plattform som vi ønsker å utvikle ytterligere og lage en skole for alle fag innen tungbilverksted, sier Schiøtz.

Dynamisk prismodell
Medlemsverksteder i kjedekonseptet skal inkluderes i all konsernkommunikasjon og blir en del av Team Verksteds nettside, e-postsystem og blir markedsmessig fullintegrert.

– Tanken er at medlemmene skal fremstå som Team Verksted både i arbeidstøy og profilering av lokaler. Det blir imidlertid ikke tema å bruke vårt navn juridisk, men markedsmessig vil verkstedene trolig hete Team Verksted med stedsnavn bak, sier Schiøtz.

Medlemskap i kjedekonseptet innebærer også forpliktelser om lojalitet til å benytte Team Verksteds egen deledistributør, LVD. 

– I tillegg har vi Truck Cat., som er den samme katalogen som er på vei inn hos flere leverandører av tunge kjøretøy. Her er alle de «syv store» lastebilmerkene og en speiling av deres originale delekataloger samlet under en paraply, som vi kjøper rettighetene til, sier Schiøtz.

Team Verksted er også i gang med et lenge planlagt bytte av systemleverandør for selve verksteddriften, til Incadea. Målet er å ha fullført dette innen årsslutt.

– Da er planen at systemene fra LVD, Truck Cat. og Incadea skal integreres sømløst i hverandre. Dette vil også medlemsverksteder i kjedekonseptet kunne nyte godt av, sier Schiøtz.

Hva det skal koste å være medlem i kjeden er ikke klart ennå, men driftsdirektøren ser for seg en dynamisk prismodell hvor man kan velge ulike nivåer av medlemskap og tjenester.

– Et minimum vil nok være profilering og logistikk, og et krav om innkjøpslojalitet på reservedeler. Alle ønsker ikke nødvendigvis støtte innen HMS eller hjelp med håndbøker, for eksempel, så en del slike tjenester vil kunne velges vekk.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer