img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
To veier fremover
Det kan virke som det er ganske fundamentale forskjeller i oppfatningen om veien fremover mellom de to europeiske lastebilkjempene. Daimler, med Volvo, går for hydrogen. Traton går for batterielektriske.

Begge er enige om at på veien mot det grønne skiftet må man gjøre noe.

Men hva, er man sterkt uenige om.

Kretser rundt MAN og Scania ser negativt på investeringer i brenselceller og kaller det sløsing med ressurser.

Daimler og Volvo er ikke akkurat fremmed for de batterielektriske løsningene, men satser stort også på Hydrogen. Daimler gjør det sågar både i et stor forretningsmessig og utviklingsmessig fellesskap med Volvo, men har samtidig sitt eget sololøp gående for full fart.

- Vi vil ikke kunne komme forbi brennstoffceller når vi tenker CO2-nøytral landeveisfrakt i fremtiden, sier Martin Daum – Daimler Truck sjefen.

Denne kampen dreier seg ikke bare om kalde, vitenskaplige argumenter. Både hydrogen- og batteridrift vil i dag by på betydelig større driftskostnader enn en konvensjonell diesel-løsning.

Derfor dreier kampen seg også om nok statlig støtte, og incentiver, til at man kan nærme seg en kost-paritet med de gamle forbrennerne. Det sier seg også selv at dersom det viser seg å være enklere å få offentlige midler til å sette opp en ladeinfrastruktur enn å bygge opp en kjede av hydrogenstasjoner er det jo ikke tvil om hvilken teknologi som vil score.

Høna&egget-prinsippet.

Traton konsentrerer seg om batterielektrisk, sa sjefen Matthias Gründler nylig, da han la 600 millioner euro på toppen av den opprinnelige el-investeringspakken på 1 milliard.

Derved vil Scania og MAN være i stand til å sørge for at en tidel av Europa-volumet vil være batterielektrisk innen 2025. På slutten av 20-tallet skal hver andre nye Scania eller MAN drives av strøm

Fullt så overbevist var han ikke ved generalforsamlingen i september der han høyt og tydelig nevnte hydrogen som en mulig vei mot ren lastebiltrafikk. Hva som på få måneder har overbevist ham om at dette er en blindvei har han ikke fortalt.

Kanskje ingen har spurt ham heller?

Men han har i hvert fall ikke gått så langt som Elon Musk som kaller fuel cells for fool cells, og hele hydrogen-tankegangen for “mind-bogglingly stupid».

Men Gründler har i hvert fall tidligere også snakket om virkningsgrad. Kanskje han har funnet noe nytt der?

Daimler-sjef Michael Daum ser motsatt på det.

- Brenselceller er ingen eksotisk løsning. De vil bli mainstream drivlinjen på lastebiler fremover, mener han.

Hovedfordeler: lettere enn batterier, lenger rekkevidde for kortere fylletid.

Systemene de utvikler sammen med Volvo skal være kommersielt modne i 2025. De første landeveisprøvene er i gang i disse dager, og i 2023 skal man teste ut hverdags brukbarheten sammen med utvalgte kunder.

Men også Daimler (og Volvo) er enige om at over korte strekninger, og mye start stopp er batterielektrisk overlegent.

Men at batteriteknologien er meget mer moden enn brenselcellene må ikke være et argument for å stanse utviklingen av hydrogen-drift er mange enige om.

ACEA også, ser det ut som. Takorganisasjonen for Europas bilfabrikker der både Traton og Daimler/Volvo Trucks er medlemmer.

De har nettopp offentliggjort et interaktivt Europakart som viser hvilken fylle-infrastruktur man trenger. Samtidig har de offentliggjort et dokument som forteller hvor mye det haster og hvorfor.

De er aktive på lade-infrastruktur også, men det later til at de nå føler at hydrogen kanskje sakker litt akterut på listen over månedens favoritter. Derfor denne sterke propagandaen – uavhengig av hva Traton - eller Musk - måtte mene.


pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer