img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Volvo og Daimlers hydrogenbaby har fått navn
Cellcentric. Du kan lære deg navnet først som sist, for Daimler Trucks og Volvo Group mener alvor med hydrogensatsingen denne gangen.

Martin Lundstedt, Volvo-sjefen, oppsummerte «hydrogeneventyret» fint da han innledet dagens store navnefest for joint venture-selskapet Cellcentric – Daimler Trucks og Volvo Groups’ felles nyfødte barn:

– Jeg har vært i denne bransjen i over 30 år nå, og i alle disse årene har vi hørt at «hydrogen er bare ti år unna». Men denne gangen er jeg trygg på at det blir noe av, sa Lundstedt.

At de to lastebilgigantene skal samarbeide om utviklingen av brenselceller for tunge nyttekjøretøy har vært kjent lenge, og de har sågar fått godkjentstempel fra EUs strenge konkurransmyndigheter om å få gå videre med sin joint venture.

I dag var selskapene dermed noe mer konkrete i sine uttalelser om deres felles veikart. Ambisjonen er også ganske klar: Å bli en ledende global produsent av brenselcellesystemer.

Vi fikk også vite at Cellcentric skal bygge en Giga Factory for serieproduksjon av disse systemene. Hvor den gigantiske fabrikken skal plasseres geografisk skal ikke bli kjent før i 2022, men det ble sagt i dag at driftsstart er planlagt i 2025.

Cellcentric er designet med tanke på å oppnå 2050-målene for bærekraftig transport og et karbon-nøytralt Europa som er en del av European Green Deal.

Selskapet skal utvikle, produsere og kommersialisere brenselcellesystemer for både langtransport og andre bruksområder, og de kan trekke på flere tiår med kompetanse og utviklingsarbeid fra både Daimler Truck AG og Volvo Group.

Lastebilprodusentene mener rene batterielektriske og hydrogenbaserte brenselcellebiler vil utfylle hverandre, avhengig av den enkelte kundes behov. De ser for seg at batterielektriske biler vil brukes til lavere lastvekt og for kortere avstander, mens brenselceller vil være det foretrukne alternativet for tyngre laster og lengre avstander.

– Hydrogendrevne brenselcellebiler vil være nøkkelen for å muliggjøre CO2-nøytral transport i fremtiden. Batteri-elektriske lastebiler alene vil ikke gjøre dette mulig. Hydrogen gir transportører en helt annen fleksibilitet, med tanke på uforutsigbare kjøreruter og muligheten til å ta ulike oppdrag på sparket, sa Martin Daum, styreleder for Daimler Truck AG og medlem av styret for Daimler AG.

– Når det gjelder den nødvendige hydrogeninfrastrukturen, er det klart at grønt hydrogen er den eneste fornuftige veien videre på lang sikt, la han til.

Martin Lundstedt understreket flere ganger ambisjonen om å oppnå målene i Paris-avtalen om å bli CO2-nøytrale senest i 2050:

– Vi er overbevist om at hydrogenbrenselcelleteknologi spiller en viktig rolle for å hjelpe oss med å nå den milepælen. Men vi vet at det er så mye mer å oppnå enn bare elektrifisering av maskiner og kjøretøy. Det må være et større samarbeid mellom offentlige og private interessenter for å utvikle den nødvendige teknologien og infrastrukturen, og det er derfor vi etterlyser en samlet handling fra beslutningstakere og regjeringer rundt om i verden for å hjelpe oss med å gjøre hydrogenbrenselcelle-teknologi til en suksess. Partnerskap som Cellcentric er avgjørende for vår forpliktelse til å avkarbonisere vegtransport, sa Lundstedt.

Daimler og Volvo hadde da også fått med seg flere høytstående EU-politikere på dagens seanse. Politikerne var begeistret for initiativet, men påpekte også utfordringene med å få på plass nødvendig infrastruktur raskt nok. 

De største lastebilprodusentene i Europa, også støttet av Daimler Truck AG og Volvo Group, har tidligere etterlyst opprettelse av rundt 300 kraftige hydrogenpåfyllingsstasjoner som er egnet for tunge kjøretøy innen 2025.

Så mener de det må på plass rundt 1.000 hydrogenpåfyllingsstasjoner senest 2030 i Europa.

Husk at dette kommer i tillegg til at ACEA, bilindustriens takorganisasjon i Europa, fra før har rapportert at for å nå 2025- og 2030-målene på CO2-utslipp må antall ladepunkter for batterielektriske lastebiler økes fra omtrent null til rundt 90.000 i løpet av dette tiåret. Utfordring er nok rette ordet, ja. 

– Vi vil enkelt kunne levere og drifte de første tusener av batterielektriske lastebiler. Den store utfordringen er om – eller rettere sagt når – det blir snakk om hundretusenvis og millioner av batterielektriske lastebiler, busser og lette kjøretøy som alle skal lades opp. Det går ikke. Derfor er vi så avhengige av å lykkes med hydrogen, spesielt innen tungtransport, sa Martin Daum.

Cellcentric mener at fordi såkalt «CO2-nøytrale lastebiler» for tiden er betydelig dyrere enn konvensjonelle biler, er det nødvendig med et politisk rammeverk for å sikre etterspørsel og rimelig pris.

Daimler Truck og Volvo Group mener dette bør inkludere «insentiver for CO2-nøytrale teknologier og et skattesystem basert på karbon- og energiinnhold. Et system for handel med utslipp kan være et ekstra alternativ».

Som et viktig skritt mot serieproduksjon forbereder nystartede Cellcentric i dag pre-serieproduksjon på et nytt sted i Esslingen nær Stuttgart. Parallelt skalerer Cellcentric opp pågående prototypeproduksjon.

Mer enn 300 høyt spesialiserte eksperter jobber for Cellcentric i tverrfaglige team på steder i Nabern, Stuttgart (Tyskland) og Burnaby (Canada). Rundt 700 individuelle patenter er hittil utstedt.

Målet er å starte med kundetester av brenselcellebiler om tre år og være i serieproduksjon av brenselcellebiler i andre halvdel av dette tiåret.

Navnebrødrene Martin Daum og Martin Lundstedt var omhyggelige med å understreke at «alle kjøretøyrelaterte aktiviteter utføres uavhengig av hverandre», ettersom begge selskapene forblir konkurrenter i alle kjøretøy- og produktserier.

– Det er kun utviklingen av brenselcellesystemene vi samarbeider om. Martin Lundstedt og jeg er enige om mye, men på ett viktig punkt skiller vi lag. Han mener Volvo og Renault er verdens beste lastebiler, mens jeg mener Mercedes-Benz og Freightliner er verdens beste. Jeg vet ingen ting om hvilke planer Volvo har for sine lastebiler, med unntak av dette samarbeidsprosjektet – og sånn må det være, sa Daum.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer