img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
79 bilder i galleri
Visjoner fra Lexus
Nå går Lexus ut med historier om fremtiden. Med sentrum i en ny helelektrisk konseptbil, LF-Z Electrified, gir de oss noen detaljer om hva vi kan vente oss.

Ikke uventet dreier det seg også her om å redde planeten. Lexus vil bidra på det området med hybrid-elektriske og batterielektriske biler – 20 nye eller oppgraderte slike innen 2025, fikk vi vite.

Men så kommer det:

– Derav mer enn 10 batterielektriske, plug-in hybrider og selv-ladende hybrider som kan møte kravene i forskjellige land og områder rundt i verden.

Det må altså betyr at nesten ti av dem fremdeles vil være rent fossildrevne biler – i så fall en forfriskende ærlig holdning fra en som ikke legger seg flat for grønnvaskings-presset.

Hele presentasjonen var selvfølgelig på nett, med Koju Sato, Lexus-president, i spissen. Disse forestillingene legges mer og mer opp i et slags reality-serie format, der programlederes kvaliteter åpenbart ligger på helt andre områder enn som TV-sjarmør.

– Lexus befinner seg i en ‘pivotal time’ sa han. ‘På et vendepunkt’. Men dette hadde han diskutert inngående med førsteføreren, og Akio hadde sagt … osv.

Her er man ikke bare på fornavn med topp-sjefen, Akio Toyoda. Vedkommende begynner også å bli omtalt i et nesten helt religiøst tonefall. Man får klare assosiasjoner om ‘Store Leder’.

Og når det da ikke en gang blir klart hva budskapet fra Store Leder, eller Nest Største Leder, egentlig er, begynner i hvert fall jeg å få problemer med slik type informasjonsvirksomhet.

(saken fortsetter)

Men vi fikk altså en helt konkret konseptbil som kanskje var imponerende, men også i de avdelingene som kunne vært imponerende ble budskapet ullent.

Hva slags plattform?

– Det kan vi ikke kommentere nå.

Nærmere beskrivelse av Steer-by-wire?

– Det kan vi ikke fortelle om nå.

Samarbeider dere med andre om autonomi?

– Det er velkjent at Toyota legger store ressurser i å utvikle moderne elektronikk.

Hva med faststoffbatterier eller hydrogen?

– Begge er områder Toyota er svært opptatt av.

Nå kan det selvfølgelig påstås at jeg ikke er helt konsekvent i vurderingene, for da Sato fortalte om Tazuna-opplevelsen – hele fører-maskin forbindelsen blir kalt Tazuna – forsto jeg plutselig hva han mente.

Selv om dette også er fullstendig abstrakt og akkurat like tåkete som mye av det andre – men Tazuna kan beskrives som forholdet mellom rytter og hest der all manøvrering egentlig skjer ved hjelp av en mental forbindelse mellom mann og hest og ikke en gang tømmene er av vital betydning.

Dette kom i forbindelse med steer-by-wire informasjonen og bildet av en som styrte ved hjelp av et slags avsagd ratt – slik som Tesla nylig har vist.

Er slikt ratt lovlig?

– Du kan være sikker på at dersom Lexus bringer noe i handelen, vil der være lovlig på det markedet hvor det selges!)

Akkurat dette poenget med kunstig intelligens og maskinlæring og intuitiv kommando høres veldig spennende ut, og når det en gang kommer – slik Lexus antydet – er jeg ganske sikker på at japanerne vil være i front.

På den annen side irriterte det meg at de ikke ga bedre detaljer om firehjulsdriften. Det hørtes nemlig ut som den bød på enestående egenskaper, selv om det, for en kyniker, virket som et forholdsvis greit torque vectoring-program.

(saken fortsetter)

Men de var i hvert fall konkrete på konseptbilen som ble vist.

Den måler 488 x 196 x 160 centimeter på 295 cm akselavstand og med en forholdsvis lav vekt: 2.100 kg.

Dette betyr at den er ni cm kortere enn en ES mens akselavstanden er 12 cm lenger. Med andre ord: de har gjort nytte av elbil-arkitekturen, selv om den ikke så ekstremt cab-forward ut.

Denne hadde batterikapasitet på 90 kWt og ladet med 150 kW. Lithium-ion batterier.

Nulltilhundre på tre, 200 km/t. Max ytelse: 400 kW og maks moment: 700 Nm.

Svært akseptable spesifikasjoner, men kanskje ikke for noe som skal lanseres noen år inn i fremtiden. Jeg tror nemlig ikke denne er blant de to nye modellene vil ble lovet i år, for da hadde de nok sagt det.

Bilen ser veldig Lexus ut. Det skjer ting på alle kanter, men selv om man har beholdt de to enorme neseborene foran, hjelper det veldig at den dominerende grillen er erstattet av en ganske harmonisk flate.

Hekken er blitt enda roligere – skrått bakfra begynner den virkelig å få kvaliteter, og med hele overbygningen i svart, blir det visuelle enda roligere. Glasstaket kan forresten tintes fotokromatisk, slik at gjennomsiktheten styres av lysmengden på utsiden.

Og a pro pos lys: også her benytter de seg av alle muligheter til å vise logoer som lysende reklameskilt, til og med et så lang ord som ELECTRIFIED på bakluka er opplyst innenfra.

Det brede lysbåndet bak binder det hele sammen. Men heldigvis har det droppet et masete lysbånd foran i hele bilens bredde – her stopper dekorasjonene ved ganske elegante V-formede (en flat Lexus-L?) hovedlys som samtidig definerer toppen av neseborene.

Designerne skal dessuten ha applaus for at de ikke falt for fristelsen til å bakhengsle bakdørene for å kunne vise oss en bil uten midtstolpe. Denne her ser mye mer realistisk ut. 

Hva den lille finnen midt på taket bak gjør, skjønner jeg imidlertid ikke. Den kan umulig ha noen aerodynamiske funksjoner og ser ut som den er kastet på i etterkant.

Men, nok en gang, hva er poenget?

Kom presentasjonen for å minne om at Lexus finnes? Eller for å forsikre at det jobbes med fremtidige modeller?

Hvis målet hadde vært ren markedsføring kunne de jo sagt at LF-Z kommer om 18 måneder eller no’. For jeg tror ikke noen utsetter Audi / Mercedes / BMW elbilkjøpet sitt fordi Lexus har vist oss en visjon fra en ganske udefinert fremtid.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer