img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
80 bilder i galleri
Her er Mercedes EQA
Mercedes har i dag avduket sin første helelektriske kompakt-SUV. Med god rekkevidde blir den en ny utfordrer i et raskt voksende segment.

Allerede da Mercedes lanserte sin nye GLA ga de uttrykk for at denne også ville komme som elbil. I dag er bilen lansert virtuelt. Salget starter i februar, og de første bilene kommer til Norge i løpet av våren.

– Med EQA vil vi nå ut til langt flere kunder som har manglet et elektrisk alternativ i kompaktsegmentet. Etter hvert vil vi tilby en hel familie av EQA-modeller, med ulik effekt, rekkevidde og ikke minst drift på både to og fire hjul, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

Første modell ut er forhjulsdrevne EQA 250 med 190 hk og en rekkevidde 426 kilometer (WLTP).

Selv om de norske prisene ikke er helt klare, forventer Myhre å kunne levere en "ferdig utstyrt" EQA 250 til en prislapp på rundt 450.000 kroner.

Litiumionbatteriet er integrert som et strukturelt element i bilens understell og har en netto kapasitet på 66,5 kWt. Større batterier kommer på et senere tidspunkt. Det samme gjelder modeller med firehjulsdrift.

Som hos storebror EQC er det gjennomført en rekke tiltak for å redusere støy og øke komforten. Drivlinjen og andre elementer som AC-kompressoren er ekstra isolert, og det er gjennomført komplekse tiltak for å isolere den elektriske drivlinjen fra chassis og karosseri.

(saken fortsetter)

Familielikhet
For å understreke EQ-slektskapet kommer også EQA med familiens «Black Panel»-grill og den kontinuerlige lyslisten foran og bak.

For å leve opp til SUV-imaget har EQA en høy og oppreist sitteposisjon, noe som ikke bare gjør det behagelig å komme inn og ut, men det forbedrer også oversikten i trafikkbildet. Baksetet kan nedfelles i en 40:20:40-splitt.

Optimalisert
Med en Cd-verdi fra 0,28 oppnår EQA svært god aerodynamikk. Blant de viktigste tiltakene er det fullstendig lukkede kjøleluftsystemet, nesten helt lukkede understellet, optimaliserte Aero-hjul og spesialtilpassede spoilere foran og bak.

Varmepumpe er standard og en del av et sofistikert termisk styringssystem. Med sine mange innovative detaljer, som gjenbruk av spillvarmen fra det elektriske anlegget, er systemet konfigurert for eksepsjonell effektivitet og dermed maksimal rekkevidde.

Det er også mulig å stille inn klimatisering før du starter. Denne funksjonen styres direkte fra MBUX infotainment-system i bilen eller fjernstyrt via Mercedes me-appen.

(saken fortsetter)

Smart navigasjon
Navigering med «elektrisk intelligens» beregner den raskeste ruten til en gitt destinasjon. På grunnlag av kontinuerlige områdesimuleringer tar systemet hensyn til nødvendige ladestopp, så vel som mange andre faktorer, som topografi og vær.

Det er også i stand til å reagere dynamisk på endringer, for eksempel i trafikksituasjonen eller personlig kjørestil.

Med Mercedes me Charge har kundene tilgang til det som ifølge Mercedes er verdens største ladenettverk: dette består av mer enn 450.000 AC- og DC-ladepunkter i 31 land.

Mercedes me Charge gjør det mulig for EQ-kunder å bruke ladestasjonene til forskjellige leverandører, mens de også drar nytte av en integrert betalingsfunksjon med enkle faktureringsprosesser.

Digitale støttehjul
Active Lane Keeping Assist og Active Brake Assist er inkludert som standard på Mercedes EQA. Systemet er i stand til å bremse for stasjonære biler og kryssende fotgjengere ved typiske byhastigheter for å unngå eller redusere skadene ved sammenstøt.

Forbedringer i systemet inkluderer blant annet funksjoner for svingmanøvrering, «nødkorridor», samt avkjøringsvarselfunksjonen som advarer sjåføren om syklister eller kjøretøy, og en advarsel når fotgjengere blir oppdaget i nærheten av fotgjengeroverganger.

EQA har også et høyt nivå når det gjelder passiv sikkerhet. På grunnlag av den robuste strukturen til GLA er karosseriet til EQA også tilpasset for å møte de spesielle kravene som en elektrisk bil står overfor.

(saken fortsetter)

Omfattende standardutstyr
Inkludert som standard er det intuitive infotainment-systemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience).

Videre inkluderes LED High Performance-frontlykter med adaptiv fjernlysassistent, elektrisk EASY-PACK bakluke, 18-tommers lettmetallfelger, Ambient lighting med 64 farger, luksuriøse seter med fireveis justerbar korsryggstøtte, ryggekamera for ekstra bekvemmelighet og bedre oversikt under manøvrering, samt multifunksjons sportsratt i skinn.

Den nye modellen kan tilpasses videre med en av de to design- og utstyrslinjene AMG Line og Electric Art, samt med nattpakken.

Tilhengerfeste og takstativ
Tilhengerfeste med ESP® tilhengerstabilisering er tilgjengelig som tilleggsutstyr for EQA. Det er elektrisk innfellbart, noe som både er praktisk, og elegant når det ikke er i bruk. Tauekapasiteten til EQA 250 er 750 kg, og den er godkjent for bruk med sykkelstativ.

Bilen har en lengde på 446 cm, er 183 cm bred og rager 162 cm over asfalten. Akselavstanden er 273 cm. Aktuelle konkurrenter er for eksempel Volvo XC40 som måler 442x186x165 cm og Volkswagen ID.4 med målene 458x185x163 cm.

Flere utfordrere kommer i løpet av 2021 – blant annet Audi Q4 e-tron.

Tekniske data

Drivhjul

Foran

Elektrisk motor                    

Asynkron

Effekt

140 kW / 190 hk

Dreiemoment

375 Nm

Akselerasjon 0-100 km/t

8,9 sek.

Toppfart

160 km/t

Batterikapasitet (Netto)

66,5 kWt

Forbruk (WLTP)

17,7 kWt/100 km

Rekkevidde (WLTP)

426 km

Ombordlader

11 kW

Hurtiglading

100 kW

Hengervekt

750 kg

Mulighet til takstativ

Ja

Bakkeklaring

>200 mm





toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde1
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde2
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde3
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde4
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer
layid-bilde5
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde6
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde7
Høy fart i bilsalget
Registreringstallene for mars er summert og viser en økning på 23 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. For første gang på lenge er også salget av varebiler i pluss.
Les mer
layid-bilde8
Citroën oppdaterer C3 Aircross
Les mer
toppsak-bilde9
Hyundai svarer på økt konkurranse
Etter nærmest å ha vært enerådende i nisjen for kompakte SUV-er med lang, hardner nå konkurransen til for Hyundai Kona. Importøren svarer med å lansere en oppgradert modell og mer aggressiv prising.
Les mer
layid-bilde10
Vurderer du en Hongqi?
Les mer
layid-bilde11
Ny bil til sommerferien?
Les mer
layid-bilde12
Nå kommer Tiguan i R-utgave
Les mer
layid-bilde13
Salgsstart på Mercedes EQA
Mercedes-forhandlerne starter nå salget av nye EQA. Prisene starter på 408.000 kroner og de første bilene loves til Norge i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde14
Nye ID.4-varianter å velge mellom
Da Volkswagen åpnet reservasjonslisten for ID.4 i fjor høst, var det kun to valgmuligheter. Nå øker utvalget, men fortsatt må du se langt etter firehjulsdrift.
Les mer
toppsak-bilde15
Nå kan du bestille Tiguan som plug-in
Fra torsdag 28. januar kan nye Volkswagen Tiguan også bestilles som eHybrid. Den ladbare SUV-en kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Men den mangler en egenskap mange nordmenn setter pris på.
Les mer
layid-bilde16
Ladbar familiebil fra kr 350.000
Les mer
layid-bilde17
Her er Mercedes EQA
Les mer
layid-bilde18
Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
Arbeidstakere kan spare titusener av kroner i året på å velge det mest lønnsomme alternativet av firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Likevel forundres stadig Jan Traaseth, direktør i Motor Gruppen, over hvor få bilbrukere som er bevisst på forskjellene.
Les mer
layid-bilde19
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde20
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde21
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde22
Enda flere oppdateringer for Kona
Les mer
layid-bilde23
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde24
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde25
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes GLA får norske priser
Les mer
toppsak-bilde27
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde28
Opel fornyer Crossland
Les mer
layid-bilde29
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde30
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer
layid-bilde31
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.
Les mer
layid-bilde32
Her er nye Audi S3
De som er på jakt etter en kompakt spreking i premium-segmentet får et nytt alternativ når Audi nå lanserer S3 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde33
Kjapt besøk i Oslo
Med Bentayga på hvert gatehjørne og en Urus som allerede er et år gammel, er det klart den nye DBX må bli en hit. Inntil neste über-SUV lanseres.
Les mer
layid-bilde34
Fem ladbare i 5-serien
Les mer
toppsak-bilde35
Xpeng ned i pris
Importøren kutter prisen på Xpeng G3 allerede før de første bilene er levert. Har du allerede skrevet kontrakt? Da får du penger til overs.
Les mer
layid-bilde36
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.
Les mer
layid-bilde37
Bestillingsklar el-varebil
Peugeot starter i dag salget av sin elektriske varebil, e-Expert. Bilen leveres i tre lengder og har brukbar rekkevidde for svært mange.
Les mer
layid-bilde38
Nå kan du bestille nye Golf 8
Volkswagen har nå offentliggjort prisen på lanseringsmodellen av nye Golf 8 i Norge og samtidig åpnet ordrebøkene.
Les mer
layid-bilde39
De største i 2019
De første oppsummeringene av bilsalget i 2019 begynner allerede å falle på plass. Her er nøkkeltallene.
Les mer