img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
Arbeidstakere kan spare titusener av kroner i året på å velge det mest lønnsomme alternativet av firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Likevel forundres stadig Jan Traaseth, direktør i Motor Gruppen, over hvor få bilbrukere som er bevisst på forskjellene.

– Privatøkonomiske disposisjoner må gjøres på bakgrunn av godt kvalifiserte økonomiske kalkyler og vurderinger – og ikke ren synsing. Dette er noe jeg brenner veldig for, sier Jan Traaseth til YrkesBil.

– Derfor blir jeg stadig overrasket over hvor sjelden jeg møter en bilbruker, som kan velge mellom firma-varebil og kjøregodtgjørelse, og som har foretatt en kvalifisert vurdering av lønnsomheten i de ulike alternativene, utdyper han.

(Se eksempel nederst i artikkelen)

Flere firmabilbrukere
Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) var det 84.352 personer som var registrert med fri bil (firmabil) i 2018 (siste tilgjengelige tall). Det innebærer en økning på 41 prosent fra 2011.

Samtidig har gjennomsnittlig skattbar firmabilfordel gått ned tre år på rad, fra 73.800 i 2017 til 72.300 i 2018 (tallene inkluderer både brukere av personbiler og varebiler).

Jan Traaseth mener det er rimelig grunn til å anta at hovedårsaken til økningen i antall brukere med firmabil de siste årene ligger i at langt flere varebilbrukere skattlegges for bruk av bilen i jobben, etter at skattereglene for varebilbrukere ble lagt om. Med virkning fra 1. januar 2016 ble det innført nye gunstigere og mer fleksible skatteregler for yrkesbilbrukere med tjenstlig behov for varebil klasse 2, typisk håndverkere.

Endringen innebærer at denne yrkesgruppen kan velge mellom enten en justert sjablongregel med bunnfradrag i listeprisen på 50 prosent (maksimert til 150.000 kroner), eller individuell verdsettelse av den skattbare fordelen etter en sats på kr 3,40 per kjørte kilometer privatkjøring.

Besparelse: 40.000 i året
Ifølge beregninger Traaseth og Motor Gruppen har foretatt, vil de aller fleste yrkesbilbrukere vært mest tjent med å velge individuell verdsettelse og firma-varebil

– Men det finnes jo alltid noen unntak. Det er derfor jeg mener hver enkelt må gjøre kvalifiserte vurderinger for sin situasjon, sier han.

Samtidig innrømmer han at disse beregningene kan være kompliserte, og anbefaler brukerne å utfordre bilselgeren med å få hjelp til slike beregninger.

Selv har han hjulpet folk med å regne på hva som lønner seg og kan vise til eksempler på noen som ville spare 40.000 kroner i året på å velge det gunstigste alternativet.

Flere alternativer
I realiteten står man som arbeidstaker overfor fire ulike alternativer med valg av yrkesbil

  • Vanlig sjablongbeskatning (+ elbil). Mest aktuelt for personbilbrukere samt for varebilbrukere uten tjenstlig behov. 30% av bilens listepris opptil 314 400 kroner, 20% av overskytende beløp. Elbiler får 40% fradrag i listeprisen.
  • Redusert sjablongbeskatning med bunnfradrag. Forutsetter tjenstlig behov (eksempelvis håndverkere). 30% av listepris opptil 314 400 20% av overskytende. Bunnfradrag på 50% reduksjon i listeprisen maksimert til kr 150.000.
  • Individuell verdsettelse av privat fordel. Forutsetter tjenstlig behov (eksempelvis håndverkere). Privat skattbar fordel -> kr 3,40 pr km (gir 1,17 i skatt pr km for de fleste). Kan omfatte både arbeidskjøring og annen privatkjøring. Yrkeskjøring må dokumenteres gjennom bruk av elektronisk kjørebok.
  • Egeneid eller egenleid varebil med kjøregodtgjørelse. Kan omfatte både fast og variabel bilgodtgjørelse. Mest vanlig er godtgjørelse i henhold til statens satser, men en ordning
    med fast kjøregodtgjørelse vil redusere risikoen til den ansatte for eksempel i sykdomsperioder.

Velger det enkleste
Traaseth har observert at en del større firmaer velger kun å tilby sjablongregelen med bunnfradrag til sine ansatte.

– Dette er gjerne da begrunnet i praktiske og administrative årsaker, du kan kalle det «komfortfaktorer». Mange større bedrifter vurderer at det er for mye jobb å følge opp innrapportering av ansattes private bruk og yrkesbruk, på bakgrunn av elektronisk kjørebok, sier Traaseth. Han påpeker at dersom arbeidsgiver åpner for å la ansatte velge individuell beskatning tar man også på seg et ansvar for blant annet å innberette en rekke opplysninger.

– Å skille på bompenger mellom yrkesreiser og privatreiser inngår ikke i sjablongregelen, det skal skilles ut og beskattes som lønn. Dette er et separat dilemma for en mangefirmaer og en stor utfordring.

En klar komfortfaktor med firma-varebil ordning er at det blir langt enklere for bedriften å styre hva slags biler de ansatte kjører, samtidig som det blir lettere å profilere bedriften med reklame på bilen, sier Traaseth

– Med en ordning med kjøregodtgjørelse risikerer man at de kjøper gamle varebiler, som oftere må på verksted og at de da ikke har bil å kjøre med på jobb.

Fordeler og ulemper
I tillegg til de økonomiske faktorene, som kan kalkuleres, er det også flere «komfortfaktorer» for ansatte ved å ha firma-varebil.

– For eksempel setter nok unge håndverkere, som har stiftet familie og kanskje har høy boliggjeld, pris på å slippe å ta opp gjeld for å anskaffe en varebil. Eventuelt også å slippe å lease bil, og binde seg til en treårs leieperiode. Har de firma-varebil er det en høy grad av komfort på den måten, sier han.

Samtidig må dette veies opp mot den ulempen det er hvis man ikke får bruke varebilen privat.

– Driver du for eksempel med motocross som hobby, og arbeidsgiver kun tilbyr en liten «pizzavarebil» mens du har behov for en stor kassebil, kan løsningen være å eie bilen selv og kjøre på kjøregodtgjørelse i stedet, sier Traaseth.

Han forklarer at dersom man kjøper en brukt, rimelig varebil, og samtidig kjører mye i jobben, kan man komme gunstig ut om man kjører på statens satser. Alle som bruker en ordning med kjøregodtgjørelse kan ha krav på en krone ekstra per kilometer om man har med verktøy og utstyr som veier over 150 kilo, noe de fleste håndverkere har.

– Mange håndverkere starter dagen hjemmefra, uten fast oppmøtested, og da vil alt de kjører i løpet av dagen regnes som yrkeskjøring. Da kan de få en god samlet kjøregodtgjørelse og komme gunstig ut med denne løsningen, sier Traaseth.

Vær obs på elvarebil
Skal du kjøre elektrisk varebil er det noen spesielle forutsetninger du bør være oppmerksom på.

Mens du får 50 prosent fradrag i listeprisen for varebil, får du bare 40 prosent fradrag i listeprisen for elektrisk varebil (på lik linje med elektriske personbiler) dersom den blir registrert i skattesystemet som «elbil».

– Defineres bilen som «varebil» får man altså høyere fradrag enn om bilen defineres som «elbil». Dette gjelder opptil 300.000 kroner, forklarer Jan Traaseth.

Han mener dette kan oppfattes som en ulempe for brukere av elektriske varebiler.

– Jeg har tatt opp problemstillingen med Skattebetalerforeningen. Det står nemlig ingen steder i Skatteetatens Skatte-ABC om at man kan velge mellom de to alternativene når man har en elvarebil. Skattebetalerforenigen var enig i at det er uheldig og vil gi innspill om endring i Skatte-ABC på det punktet, sier Traaseth. Han minner også om at elvarebilbrukere må passe på å få refundert private strømutgifter til lading.

Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
I dette tenkte eksempelet viser direktør i Motor Gruppen, Jan Traaseth, forskjellen på å ha firma-varebil og egenleid varebil. Grunnen til at eksempelet viser egenleid varebil, i stedet for egeneid, er at leasing gir faste og forutsigbare kostnader.

Eksempel (se også graf under): Yngve Yrkesbilist har fått tilbud om ny jobb som elektriker i firmaet Ekspert På Elektro AS, og vurderer om han skal velge firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Han har kommet til at han trenger en liten varebil – og vurderer en Renault Kangoo med skattemessig listepris inkludert utstyr på kr 255.450 kroner.

Yngve kommer til å kjøre cirka 20.000 kilometer i året, hvorav cirka 7.000 kilometer privat.

Yngve vurderer privatleasing av varebilen. Han får tilbud om kjøregodtgjørelse etter statens satser (inkludert kroner 1 per kilometer for last over 150 kilo) for yrkeskjøringen. Total kjøregodtgjørelse blir kroner 65.390.

For arbeidsgiver har vi lagt inn en totalramme årlig på kroner 70.000 i brutto utgifter.

Utgifter til eventuell elektronisk kjørebok kommer i tillegg, men denne utgiften blir dekket av arbeidsgiver enten Yngve har firma-varebil eller egenleid bil, så dette påvirker derfor ikke regnestykket.

Som vi ser av tallene i tabellen er det egenleid bil som kommer gunstigst ut, med årlige netto bilutgifter på 2.328 kroner. Individuell verdsettelse kommer på andreplass med ekstra skatteutgifter på kroner 8.187. Sjablong med bunnfradrag kommer på tredjeplass med ekstra skatt på kroner 13.181, mens vanlig sjablong kommer dårligst ut med 26.362 kroner i ekstra skatt.

I eksemplet har vi ellers benyttet typiske leasingutgifter og driftsutgifter for denne type bil ut fra årlig kjørelengde på 20.000 kilometer, og fem år leasing. Merk ellers at årsaken til forskjellen mellom leasingutgifter/driftsutgifter for Ynge og for arbeidsgiver, er at arbeidsgiver kan trekke fra 70 prosent av merverdiavgiften som inngående merverdiavgift, ettersom bilen blir brukt tilsvarende til yrkeskjøring.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 6/7-2020. Ikke abonnent? Bli det her, og få tilgang på viktige bransereportasjer først**

FORKLARING TIL GRAFEN: Rød: Sjablong. Blå: Sjablong med bunnfradrag. Gul: Individuell verdsettelse. Grønn: Egenleid bil. Tall i kroner. Kilde: Jan Traaseth / Motor Gruppen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Ladbar familiebil fra kr 350.000
Renault lanserer nå sin Megane stasjonsvogn som ladbar hybrid. Her får du en meget prisgunstig familiebil med brukbar elektrisk rekkevidde.
Les mer
layid-bilde1
Her er Mercedes EQA
Mercedes har i dag avduket sin første helelektriske kompakt-SUV. Med god rekkevidde blir den en ny utfordrer i et raskt voksende segment.
Les mer
layid-bilde2
Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
Arbeidstakere kan spare titusener av kroner i året på å velge det mest lønnsomme alternativet av firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Likevel forundres stadig Jan Traaseth, direktør i Motor Gruppen, over hvor få bilbrukere som er bevisst på forskjellene.
Les mer
layid-bilde3
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde4
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde5
BMW presenterer fremtidens SUV
Når BMW i dag presenterer sin nye, helelektriske iX er det mange elbilmyter som slår sprekker. Bilen får en rekkevidde på hele 600 kilometer, og på ti minutter lader du nok til 120 kilometer.
Les mer
layid-bilde6
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde7
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde8
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Les mer
toppsak-bilde9
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde10
Mercedes GLA får norske priser
Les mer
layid-bilde11
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Les mer
layid-bilde12
Opel fornyer Crossland
Les mer
layid-bilde13
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde14
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer
toppsak-bilde15
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.
Les mer
layid-bilde16
Her er nye Audi S3
Les mer
layid-bilde17
Kjapt besøk i Oslo
Les mer
layid-bilde18
Fem ladbare i 5-serien
BMW utvider tilbudet av ladbare hybrider. I 5-serien kan du snart velge mellom fem alternativer.
Les mer
layid-bilde19
Xpeng ned i pris
Importøren kutter prisen på Xpeng G3 allerede før de første bilene er levert. Har du allerede skrevet kontrakt? Da får du penger til overs.
Les mer
layid-bilde20
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.
Les mer
layid-bilde21
Bestillingsklar el-varebil
Les mer
layid-bilde22
Nå kan du bestille nye Golf 8
Les mer
layid-bilde23
De største i 2019
De første oppsummeringene av bilsalget i 2019 begynner allerede å falle på plass. Her er nøkkeltallene.
Les mer
layid-bilde24
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde25
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
layid-bilde26
Nå blir Kona hybrid
Les mer
toppsak-bilde27
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Les mer
layid-bilde28
Toyota med bilabonnement
Les mer
layid-bilde29
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake - i to karosserifasonger.
Les mer
layid-bilde30
Prisene klare på Toyota C-HR
Snart er en oppdatert Toyota C-HR på plass i markedet. Heretter kan du velge mellom to hybrider. Prisene er klare.
Les mer
layid-bilde31
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde32
Disse skal selge Chery
25 forhandlere starter som forhandlere av Chery. De første elektriske kinesiske personbilene kommer til Norge 31. oktober.
Les mer
layid-bilde33
Bilavgiftene legges om fra 2020
Fra 2020 skal bilavgiftene beregnes ut fra den nye WLTP-syklusen. Det innebærer endringer for alle nye bilmodeller på det norske markedet. Noen går opp mens andre går ned.
Les mer
layid-bilde34
Polestar annonserer priser
Les mer
toppsak-bilde35
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde36
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Prisene på nye Mazda CX-30 er nå klare. I november kommer de første bilene til Norge.
Les mer
layid-bilde37
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.
Les mer
layid-bilde38
Økonomiversjonen er priset
For noen måneder siden annonserte Audi at det skulle kommer en rimeligere versjon av e-tron. Nå er prisen klar, og den kryper under en magisk terskel.
Les mer
layid-bilde39
Nå kommer ladbar A og B
For første gang lanserer Mercedes ladbare hybrider i A- og B-Klassen. Og de får en elektrisk rekkevidde som gjør dem attraktive for mange.
Les mer