img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
Arbeidstakere kan spare titusener av kroner i året på å velge det mest lønnsomme alternativet av firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Likevel forundres stadig Jan Traaseth, direktør i Motor Gruppen, over hvor få bilbrukere som er bevisst på forskjellene.

– Privatøkonomiske disposisjoner må gjøres på bakgrunn av godt kvalifiserte økonomiske kalkyler og vurderinger – og ikke ren synsing. Dette er noe jeg brenner veldig for, sier Jan Traaseth til YrkesBil.

– Derfor blir jeg stadig overrasket over hvor sjelden jeg møter en bilbruker, som kan velge mellom firma-varebil og kjøregodtgjørelse, og som har foretatt en kvalifisert vurdering av lønnsomheten i de ulike alternativene, utdyper han.

(Se eksempel nederst i artikkelen)

Flere firmabilbrukere
Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) var det 84.352 personer som var registrert med fri bil (firmabil) i 2018 (siste tilgjengelige tall). Det innebærer en økning på 41 prosent fra 2011.

Samtidig har gjennomsnittlig skattbar firmabilfordel gått ned tre år på rad, fra 73.800 i 2017 til 72.300 i 2018 (tallene inkluderer både brukere av personbiler og varebiler).

Jan Traaseth mener det er rimelig grunn til å anta at hovedårsaken til økningen i antall brukere med firmabil de siste årene ligger i at langt flere varebilbrukere skattlegges for bruk av bilen i jobben, etter at skattereglene for varebilbrukere ble lagt om. Med virkning fra 1. januar 2016 ble det innført nye gunstigere og mer fleksible skatteregler for yrkesbilbrukere med tjenstlig behov for varebil klasse 2, typisk håndverkere.

Endringen innebærer at denne yrkesgruppen kan velge mellom enten en justert sjablongregel med bunnfradrag i listeprisen på 50 prosent (maksimert til 150.000 kroner), eller individuell verdsettelse av den skattbare fordelen etter en sats på kr 3,40 per kjørte kilometer privatkjøring.

Besparelse: 40.000 i året
Ifølge beregninger Traaseth og Motor Gruppen har foretatt, vil de aller fleste yrkesbilbrukere vært mest tjent med å velge individuell verdsettelse og firma-varebil

– Men det finnes jo alltid noen unntak. Det er derfor jeg mener hver enkelt må gjøre kvalifiserte vurderinger for sin situasjon, sier han.

Samtidig innrømmer han at disse beregningene kan være kompliserte, og anbefaler brukerne å utfordre bilselgeren med å få hjelp til slike beregninger.

Selv har han hjulpet folk med å regne på hva som lønner seg og kan vise til eksempler på noen som ville spare 40.000 kroner i året på å velge det gunstigste alternativet.

Flere alternativer
I realiteten står man som arbeidstaker overfor fire ulike alternativer med valg av yrkesbil

  • Vanlig sjablongbeskatning (+ elbil). Mest aktuelt for personbilbrukere samt for varebilbrukere uten tjenstlig behov. 30% av bilens listepris opptil 314 400 kroner, 20% av overskytende beløp. Elbiler får 40% fradrag i listeprisen.
  • Redusert sjablongbeskatning med bunnfradrag. Forutsetter tjenstlig behov (eksempelvis håndverkere). 30% av listepris opptil 314 400 20% av overskytende. Bunnfradrag på 50% reduksjon i listeprisen maksimert til kr 150.000.
  • Individuell verdsettelse av privat fordel. Forutsetter tjenstlig behov (eksempelvis håndverkere). Privat skattbar fordel -> kr 3,40 pr km (gir 1,17 i skatt pr km for de fleste). Kan omfatte både arbeidskjøring og annen privatkjøring. Yrkeskjøring må dokumenteres gjennom bruk av elektronisk kjørebok.
  • Egeneid eller egenleid varebil med kjøregodtgjørelse. Kan omfatte både fast og variabel bilgodtgjørelse. Mest vanlig er godtgjørelse i henhold til statens satser, men en ordning
    med fast kjøregodtgjørelse vil redusere risikoen til den ansatte for eksempel i sykdomsperioder.

Velger det enkleste
Traaseth har observert at en del større firmaer velger kun å tilby sjablongregelen med bunnfradrag til sine ansatte.

– Dette er gjerne da begrunnet i praktiske og administrative årsaker, du kan kalle det «komfortfaktorer». Mange større bedrifter vurderer at det er for mye jobb å følge opp innrapportering av ansattes private bruk og yrkesbruk, på bakgrunn av elektronisk kjørebok, sier Traaseth. Han påpeker at dersom arbeidsgiver åpner for å la ansatte velge individuell beskatning tar man også på seg et ansvar for blant annet å innberette en rekke opplysninger.

– Å skille på bompenger mellom yrkesreiser og privatreiser inngår ikke i sjablongregelen, det skal skilles ut og beskattes som lønn. Dette er et separat dilemma for en mangefirmaer og en stor utfordring.

En klar komfortfaktor med firma-varebil ordning er at det blir langt enklere for bedriften å styre hva slags biler de ansatte kjører, samtidig som det blir lettere å profilere bedriften med reklame på bilen, sier Traaseth

– Med en ordning med kjøregodtgjørelse risikerer man at de kjøper gamle varebiler, som oftere må på verksted og at de da ikke har bil å kjøre med på jobb.

Fordeler og ulemper
I tillegg til de økonomiske faktorene, som kan kalkuleres, er det også flere «komfortfaktorer» for ansatte ved å ha firma-varebil.

– For eksempel setter nok unge håndverkere, som har stiftet familie og kanskje har høy boliggjeld, pris på å slippe å ta opp gjeld for å anskaffe en varebil. Eventuelt også å slippe å lease bil, og binde seg til en treårs leieperiode. Har de firma-varebil er det en høy grad av komfort på den måten, sier han.

Samtidig må dette veies opp mot den ulempen det er hvis man ikke får bruke varebilen privat.

– Driver du for eksempel med motocross som hobby, og arbeidsgiver kun tilbyr en liten «pizzavarebil» mens du har behov for en stor kassebil, kan løsningen være å eie bilen selv og kjøre på kjøregodtgjørelse i stedet, sier Traaseth.

Han forklarer at dersom man kjøper en brukt, rimelig varebil, og samtidig kjører mye i jobben, kan man komme gunstig ut om man kjører på statens satser. Alle som bruker en ordning med kjøregodtgjørelse kan ha krav på en krone ekstra per kilometer om man har med verktøy og utstyr som veier over 150 kilo, noe de fleste håndverkere har.

– Mange håndverkere starter dagen hjemmefra, uten fast oppmøtested, og da vil alt de kjører i løpet av dagen regnes som yrkeskjøring. Da kan de få en god samlet kjøregodtgjørelse og komme gunstig ut med denne løsningen, sier Traaseth.

Vær obs på elvarebil
Skal du kjøre elektrisk varebil er det noen spesielle forutsetninger du bør være oppmerksom på.

Mens du får 50 prosent fradrag i listeprisen for varebil, får du bare 40 prosent fradrag i listeprisen for elektrisk varebil (på lik linje med elektriske personbiler) dersom den blir registrert i skattesystemet som «elbil».

– Defineres bilen som «varebil» får man altså høyere fradrag enn om bilen defineres som «elbil». Dette gjelder opptil 300.000 kroner, forklarer Jan Traaseth.

Han mener dette kan oppfattes som en ulempe for brukere av elektriske varebiler.

– Jeg har tatt opp problemstillingen med Skattebetalerforeningen. Det står nemlig ingen steder i Skatteetatens Skatte-ABC om at man kan velge mellom de to alternativene når man har en elvarebil. Skattebetalerforenigen var enig i at det er uheldig og vil gi innspill om endring i Skatte-ABC på det punktet, sier Traaseth. Han minner også om at elvarebilbrukere må passe på å få refundert private strømutgifter til lading.

Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
I dette tenkte eksempelet viser direktør i Motor Gruppen, Jan Traaseth, forskjellen på å ha firma-varebil og egenleid varebil. Grunnen til at eksempelet viser egenleid varebil, i stedet for egeneid, er at leasing gir faste og forutsigbare kostnader.

Eksempel (se også graf under): Yngve Yrkesbilist har fått tilbud om ny jobb som elektriker i firmaet Ekspert På Elektro AS, og vurderer om han skal velge firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Han har kommet til at han trenger en liten varebil – og vurderer en Renault Kangoo med skattemessig listepris inkludert utstyr på kr 255.450 kroner.

Yngve kommer til å kjøre cirka 20.000 kilometer i året, hvorav cirka 7.000 kilometer privat.

Yngve vurderer privatleasing av varebilen. Han får tilbud om kjøregodtgjørelse etter statens satser (inkludert kroner 1 per kilometer for last over 150 kilo) for yrkeskjøringen. Total kjøregodtgjørelse blir kroner 65.390.

For arbeidsgiver har vi lagt inn en totalramme årlig på kroner 70.000 i brutto utgifter.

Utgifter til eventuell elektronisk kjørebok kommer i tillegg, men denne utgiften blir dekket av arbeidsgiver enten Yngve har firma-varebil eller egenleid bil, så dette påvirker derfor ikke regnestykket.

Som vi ser av tallene i tabellen er det egenleid bil som kommer gunstigst ut, med årlige netto bilutgifter på 2.328 kroner. Individuell verdsettelse kommer på andreplass med ekstra skatteutgifter på kroner 8.187. Sjablong med bunnfradrag kommer på tredjeplass med ekstra skatt på kroner 13.181, mens vanlig sjablong kommer dårligst ut med 26.362 kroner i ekstra skatt.

I eksemplet har vi ellers benyttet typiske leasingutgifter og driftsutgifter for denne type bil ut fra årlig kjørelengde på 20.000 kilometer, og fem år leasing. Merk ellers at årsaken til forskjellen mellom leasingutgifter/driftsutgifter for Ynge og for arbeidsgiver, er at arbeidsgiver kan trekke fra 70 prosent av merverdiavgiften som inngående merverdiavgift, ettersom bilen blir brukt tilsvarende til yrkeskjøring.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 6/7-2020. Ikke abonnent? Bli det her, og få tilgang på viktige bransereportasjer først**

FORKLARING TIL GRAFEN: Rød: Sjablong. Blå: Sjablong med bunnfradrag. Gul: Individuell verdsettelse. Grønn: Egenleid bil. Tall i kroner. Kilde: Jan Traaseth / Motor Gruppen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
NIO åpner for bestilling
Fra i dag er nok en kinesisk nykommer klar for bestilling. En stor SUV med utskiftbare batteripakker, hva nå det måtte være godt for.
Les mer
layid-bilde1
Cupra Born er priset og salgsklar
Nå åpnes det for bestilling av Cupras første elbil, Born, med priser fra 307.000 kroner.
Les mer
layid-bilde2
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde3
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde4
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde5
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Uansett om du foretrekker bensin, diesel eller hybrid finner du et alternativ når Peugeot Norge nå lanserer nye 308 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde6
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Toyota Norge lanserer sin kompakte Yaris Cross med for- og firehjulsdrift i oktober. Prisene er nå klare.
Les mer
layid-bilde7
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde8
Snart kan du bestille EQS
Les mer
toppsak-bilde9
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde10
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
layid-bilde11
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Les mer
layid-bilde12
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde13
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde14
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
toppsak-bilde15
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde16
Volvo åpner for bestilling av C40
Les mer
layid-bilde17
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Les mer
layid-bilde18
Nå dumpes prisen nok en gang
Ambisjonene var å doble Lexus-salget i 2020. I stedet ble det en nedgang på nesten 40 prosent. Nå gjør importøren et nytt forsøk på å blåse liv i sin eneste elbil.
Les mer
layid-bilde19
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde20
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde21
Nå er de første prisene klare
Les mer
layid-bilde22
Volvo vil over til netthandel
Les mer
layid-bilde23
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer
layid-bilde24
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde25
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde26
Høy fart i bilsalget
Les mer
toppsak-bilde27
Citroën oppdaterer C3 Aircross
Tiden er inne for en midtlivs oppdatering av Citroën C3 Aircross. Som vanlig står komfort i høysetet.
Les mer
layid-bilde28
Hyundai svarer på økt konkurranse
Les mer
layid-bilde29
Vurderer du en Hongqi?
I så fall bør du sette deg på reservasjonslisten som nå er åpnet. Da kan du bli en av de første til å parkere en E-HS9 i garasjen allerede før året er omme.
Les mer
layid-bilde30
Ny bil til sommerferien?
Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse Coupé og Cabriolet. De første bilene leveres i juni.
Les mer
layid-bilde31
Nå kommer Tiguan i R-utgave
For første gang lanserer Volkswagen sin folkelige SUV i R-utgave. Det betyr høy effekt og spreke ytelser, ja, de lover til og med gromlåt på kjøpet.
Les mer
layid-bilde32
Salgsstart på Mercedes EQA
Mercedes-forhandlerne starter nå salget av nye EQA. Prisene starter på 408.000 kroner og de første bilene loves til Norge i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde33
Nye ID.4-varianter å velge mellom
Da Volkswagen åpnet reservasjonslisten for ID.4 i fjor høst, var det kun to valgmuligheter. Nå øker utvalget, men fortsatt må du se langt etter firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde34
Nå kan du bestille Tiguan som plug-in
Les mer
toppsak-bilde35
Ladbar familiebil fra kr 350.000
Renault lanserer nå sin Megane stasjonsvogn som ladbar hybrid. Her får du en meget prisgunstig familiebil med brukbar elektrisk rekkevidde.
Les mer
layid-bilde36
Her er Mercedes EQA
Mercedes har i dag avduket sin første helelektriske kompakt-SUV. Med god rekkevidde blir den en ny utfordrer i et raskt voksende segment.
Les mer
layid-bilde37
Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
Arbeidstakere kan spare titusener av kroner i året på å velge det mest lønnsomme alternativet av firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Likevel forundres stadig Jan Traaseth, direktør i Motor Gruppen, over hvor få bilbrukere som er bevisst på forskjellene.
Les mer
layid-bilde38
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde39
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer