img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
Arbeidstakere kan spare titusener av kroner i året på å velge det mest lønnsomme alternativet av firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Likevel forundres stadig Jan Traaseth, direktør i Motor Gruppen, over hvor få bilbrukere som er bevisst på forskjellene.

– Privatøkonomiske disposisjoner må gjøres på bakgrunn av godt kvalifiserte økonomiske kalkyler og vurderinger – og ikke ren synsing. Dette er noe jeg brenner veldig for, sier Jan Traaseth til YrkesBil.

– Derfor blir jeg stadig overrasket over hvor sjelden jeg møter en bilbruker, som kan velge mellom firma-varebil og kjøregodtgjørelse, og som har foretatt en kvalifisert vurdering av lønnsomheten i de ulike alternativene, utdyper han.

(Se eksempel nederst i artikkelen)

Flere firmabilbrukere
Ifølge Statistisk Sentralbyrå (SSB) var det 84.352 personer som var registrert med fri bil (firmabil) i 2018 (siste tilgjengelige tall). Det innebærer en økning på 41 prosent fra 2011.

Samtidig har gjennomsnittlig skattbar firmabilfordel gått ned tre år på rad, fra 73.800 i 2017 til 72.300 i 2018 (tallene inkluderer både brukere av personbiler og varebiler).

Jan Traaseth mener det er rimelig grunn til å anta at hovedårsaken til økningen i antall brukere med firmabil de siste årene ligger i at langt flere varebilbrukere skattlegges for bruk av bilen i jobben, etter at skattereglene for varebilbrukere ble lagt om. Med virkning fra 1. januar 2016 ble det innført nye gunstigere og mer fleksible skatteregler for yrkesbilbrukere med tjenstlig behov for varebil klasse 2, typisk håndverkere.

Endringen innebærer at denne yrkesgruppen kan velge mellom enten en justert sjablongregel med bunnfradrag i listeprisen på 50 prosent (maksimert til 150.000 kroner), eller individuell verdsettelse av den skattbare fordelen etter en sats på kr 3,40 per kjørte kilometer privatkjøring.

Besparelse: 40.000 i året
Ifølge beregninger Traaseth og Motor Gruppen har foretatt, vil de aller fleste yrkesbilbrukere vært mest tjent med å velge individuell verdsettelse og firma-varebil

– Men det finnes jo alltid noen unntak. Det er derfor jeg mener hver enkelt må gjøre kvalifiserte vurderinger for sin situasjon, sier han.

Samtidig innrømmer han at disse beregningene kan være kompliserte, og anbefaler brukerne å utfordre bilselgeren med å få hjelp til slike beregninger.

Selv har han hjulpet folk med å regne på hva som lønner seg og kan vise til eksempler på noen som ville spare 40.000 kroner i året på å velge det gunstigste alternativet.

Flere alternativer
I realiteten står man som arbeidstaker overfor fire ulike alternativer med valg av yrkesbil

  • Vanlig sjablongbeskatning (+ elbil). Mest aktuelt for personbilbrukere samt for varebilbrukere uten tjenstlig behov. 30% av bilens listepris opptil 314 400 kroner, 20% av overskytende beløp. Elbiler får 40% fradrag i listeprisen.
  • Redusert sjablongbeskatning med bunnfradrag. Forutsetter tjenstlig behov (eksempelvis håndverkere). 30% av listepris opptil 314 400 20% av overskytende. Bunnfradrag på 50% reduksjon i listeprisen maksimert til kr 150.000.
  • Individuell verdsettelse av privat fordel. Forutsetter tjenstlig behov (eksempelvis håndverkere). Privat skattbar fordel -> kr 3,40 pr km (gir 1,17 i skatt pr km for de fleste). Kan omfatte både arbeidskjøring og annen privatkjøring. Yrkeskjøring må dokumenteres gjennom bruk av elektronisk kjørebok.
  • Egeneid eller egenleid varebil med kjøregodtgjørelse. Kan omfatte både fast og variabel bilgodtgjørelse. Mest vanlig er godtgjørelse i henhold til statens satser, men en ordning
    med fast kjøregodtgjørelse vil redusere risikoen til den ansatte for eksempel i sykdomsperioder.

Velger det enkleste
Traaseth har observert at en del større firmaer velger kun å tilby sjablongregelen med bunnfradrag til sine ansatte.

– Dette er gjerne da begrunnet i praktiske og administrative årsaker, du kan kalle det «komfortfaktorer». Mange større bedrifter vurderer at det er for mye jobb å følge opp innrapportering av ansattes private bruk og yrkesbruk, på bakgrunn av elektronisk kjørebok, sier Traaseth. Han påpeker at dersom arbeidsgiver åpner for å la ansatte velge individuell beskatning tar man også på seg et ansvar for blant annet å innberette en rekke opplysninger.

– Å skille på bompenger mellom yrkesreiser og privatreiser inngår ikke i sjablongregelen, det skal skilles ut og beskattes som lønn. Dette er et separat dilemma for en mangefirmaer og en stor utfordring.

En klar komfortfaktor med firma-varebil ordning er at det blir langt enklere for bedriften å styre hva slags biler de ansatte kjører, samtidig som det blir lettere å profilere bedriften med reklame på bilen, sier Traaseth

– Med en ordning med kjøregodtgjørelse risikerer man at de kjøper gamle varebiler, som oftere må på verksted og at de da ikke har bil å kjøre med på jobb.

Fordeler og ulemper
I tillegg til de økonomiske faktorene, som kan kalkuleres, er det også flere «komfortfaktorer» for ansatte ved å ha firma-varebil.

– For eksempel setter nok unge håndverkere, som har stiftet familie og kanskje har høy boliggjeld, pris på å slippe å ta opp gjeld for å anskaffe en varebil. Eventuelt også å slippe å lease bil, og binde seg til en treårs leieperiode. Har de firma-varebil er det en høy grad av komfort på den måten, sier han.

Samtidig må dette veies opp mot den ulempen det er hvis man ikke får bruke varebilen privat.

– Driver du for eksempel med motocross som hobby, og arbeidsgiver kun tilbyr en liten «pizzavarebil» mens du har behov for en stor kassebil, kan løsningen være å eie bilen selv og kjøre på kjøregodtgjørelse i stedet, sier Traaseth.

Han forklarer at dersom man kjøper en brukt, rimelig varebil, og samtidig kjører mye i jobben, kan man komme gunstig ut om man kjører på statens satser. Alle som bruker en ordning med kjøregodtgjørelse kan ha krav på en krone ekstra per kilometer om man har med verktøy og utstyr som veier over 150 kilo, noe de fleste håndverkere har.

– Mange håndverkere starter dagen hjemmefra, uten fast oppmøtested, og da vil alt de kjører i løpet av dagen regnes som yrkeskjøring. Da kan de få en god samlet kjøregodtgjørelse og komme gunstig ut med denne løsningen, sier Traaseth.

Vær obs på elvarebil
Skal du kjøre elektrisk varebil er det noen spesielle forutsetninger du bør være oppmerksom på.

Mens du får 50 prosent fradrag i listeprisen for varebil, får du bare 40 prosent fradrag i listeprisen for elektrisk varebil (på lik linje med elektriske personbiler) dersom den blir registrert i skattesystemet som «elbil».

– Defineres bilen som «varebil» får man altså høyere fradrag enn om bilen defineres som «elbil». Dette gjelder opptil 300.000 kroner, forklarer Jan Traaseth.

Han mener dette kan oppfattes som en ulempe for brukere av elektriske varebiler.

– Jeg har tatt opp problemstillingen med Skattebetalerforeningen. Det står nemlig ingen steder i Skatteetatens Skatte-ABC om at man kan velge mellom de to alternativene når man har en elvarebil. Skattebetalerforenigen var enig i at det er uheldig og vil gi innspill om endring i Skatte-ABC på det punktet, sier Traaseth. Han minner også om at elvarebilbrukere må passe på å få refundert private strømutgifter til lading.

Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
I dette tenkte eksempelet viser direktør i Motor Gruppen, Jan Traaseth, forskjellen på å ha firma-varebil og egenleid varebil. Grunnen til at eksempelet viser egenleid varebil, i stedet for egeneid, er at leasing gir faste og forutsigbare kostnader.

Eksempel (se også graf under): Yngve Yrkesbilist har fått tilbud om ny jobb som elektriker i firmaet Ekspert På Elektro AS, og vurderer om han skal velge firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Han har kommet til at han trenger en liten varebil – og vurderer en Renault Kangoo med skattemessig listepris inkludert utstyr på kr 255.450 kroner.

Yngve kommer til å kjøre cirka 20.000 kilometer i året, hvorav cirka 7.000 kilometer privat.

Yngve vurderer privatleasing av varebilen. Han får tilbud om kjøregodtgjørelse etter statens satser (inkludert kroner 1 per kilometer for last over 150 kilo) for yrkeskjøringen. Total kjøregodtgjørelse blir kroner 65.390.

For arbeidsgiver har vi lagt inn en totalramme årlig på kroner 70.000 i brutto utgifter.

Utgifter til eventuell elektronisk kjørebok kommer i tillegg, men denne utgiften blir dekket av arbeidsgiver enten Yngve har firma-varebil eller egenleid bil, så dette påvirker derfor ikke regnestykket.

Som vi ser av tallene i tabellen er det egenleid bil som kommer gunstigst ut, med årlige netto bilutgifter på 2.328 kroner. Individuell verdsettelse kommer på andreplass med ekstra skatteutgifter på kroner 8.187. Sjablong med bunnfradrag kommer på tredjeplass med ekstra skatt på kroner 13.181, mens vanlig sjablong kommer dårligst ut med 26.362 kroner i ekstra skatt.

I eksemplet har vi ellers benyttet typiske leasingutgifter og driftsutgifter for denne type bil ut fra årlig kjørelengde på 20.000 kilometer, og fem år leasing. Merk ellers at årsaken til forskjellen mellom leasingutgifter/driftsutgifter for Ynge og for arbeidsgiver, er at arbeidsgiver kan trekke fra 70 prosent av merverdiavgiften som inngående merverdiavgift, ettersom bilen blir brukt tilsvarende til yrkeskjøring.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil nr. 6/7-2020. Ikke abonnent? Bli det her, og få tilgang på viktige bransereportasjer først**

FORKLARING TIL GRAFEN: Rød: Sjablong. Blå: Sjablong med bunnfradrag. Gul: Individuell verdsettelse. Grønn: Egenleid bil. Tall i kroner. Kilde: Jan Traaseth / Motor Gruppen

pic

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde1
Bestillingsklar Yaris Cross
Toyota åpner nå for bestilling av nye Yaris Cross. Den kan bestilles med drift på to eller fire hjul og har hybrid drivlinje og automatgir som standard.
Les mer
layid-bilde2
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde3
Gunstige priser på ny MG
MG antyder at deres nye el-SUV får en startpris på 338.900 kroner. Dermed fortsetter de sin aggressive prissetting som gjør modellene populære hos mange nordmenn.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde5
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde6
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde7
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde8
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Les mer
toppsak-bilde9
Nå dumpes prisen nok en gang
Ambisjonene var å doble Lexus-salget i 2020. I stedet ble det en nedgang på nesten 40 prosent. Nå gjør importøren et nytt forsøk på å blåse liv i sin eneste elbil.
Les mer
layid-bilde10
Mange fikk sin nye bil i april
Les mer
layid-bilde11
Økt potensial for Norges mest solgte
Les mer
layid-bilde12
Nå er de første prisene klare
Les mer
layid-bilde13
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde14
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer
toppsak-bilde15
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde16
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Les mer
layid-bilde17
Høy fart i bilsalget
Les mer
layid-bilde18
Citroën oppdaterer C3 Aircross
Tiden er inne for en midtlivs oppdatering av Citroën C3 Aircross. Som vanlig står komfort i høysetet.
Les mer
layid-bilde19
Hyundai svarer på økt konkurranse
Etter nærmest å ha vært enerådende i nisjen for kompakte SUV-er med lang, hardner nå konkurransen til for Hyundai Kona. Importøren svarer med å lansere en oppgradert modell og mer aggressiv prising.
Les mer
layid-bilde20
Vurderer du en Hongqi?
I så fall bør du sette deg på reservasjonslisten som nå er åpnet. Da kan du bli en av de første til å parkere en E-HS9 i garasjen allerede før året er omme.
Les mer
layid-bilde21
Ny bil til sommerferien?
Les mer
layid-bilde22
Nå kommer Tiguan i R-utgave
Les mer
layid-bilde23
Salgsstart på Mercedes EQA
Mercedes-forhandlerne starter nå salget av nye EQA. Prisene starter på 408.000 kroner og de første bilene loves til Norge i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde24
Nye ID.4-varianter å velge mellom
Da Volkswagen åpnet reservasjonslisten for ID.4 i fjor høst, var det kun to valgmuligheter. Nå øker utvalget, men fortsatt må du se langt etter firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille Tiguan som plug-in
Fra torsdag 28. januar kan nye Volkswagen Tiguan også bestilles som eHybrid. Den ladbare SUV-en kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Men den mangler en egenskap mange nordmenn setter pris på.
Les mer
layid-bilde26
Ladbar familiebil fra kr 350.000
Les mer
toppsak-bilde27
Her er Mercedes EQA
Mercedes har i dag avduket sin første helelektriske kompakt-SUV. Med god rekkevidde blir den en ny utfordrer i et raskt voksende segment.
Les mer
layid-bilde28
Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
Les mer
layid-bilde29
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde30
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde31
BMW presenterer fremtidens SUV
Når BMW i dag presenterer sin nye, helelektriske iX er det mange elbilmyter som slår sprekker. Bilen får en rekkevidde på hele 600 kilometer, og på ti minutter lader du nok til 120 kilometer.
Les mer
layid-bilde32
Enda flere oppdateringer for Kona
Hyundai kommer med nye oppdateringer av sin populære Kona Electric. Nykommeren er på plass i første kvartal 2021.
Les mer
layid-bilde33
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde34
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Les mer
toppsak-bilde35
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde36
Mercedes GLA får norske priser
Nå er andre generasjon Mercedes GLA salgsklar. Prisene starter på 450.000 kroner, og rimeligste alternativ er en ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde37
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde38
Opel fornyer Crossland
Når Opel fornyer sin kompakte SUV får den et ansiktsløft i ordets rette forstand. Den blir nemlig første modell med Vizor.
Les mer
layid-bilde39
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer