img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
69 bilder i galleri
BMW presenterer fremtidens SUV
Når BMW i dag presenterer sin nye, helelektriske iX er det mange elbilmyter som slår sprekker. Bilen får en rekkevidde på hele 600 kilometer, og på ti minutter lader du nok til 120 kilometer.

I dag avslører BMW at konseptbilen vi har møtt som iNEXT skal hete iX når den settes i produksjon neste år. Det teknologiske flaggskipet ruller inn på norske veier høsten 2021 – proppet med ny og innovativ teknikk og en rekkevidde på over 600 km.

BMW iX er den første modellen som bygges på selskapets nye plattform for fremtidens generasjon BMW-modeller. Modellen er ene og alene utviklet for en helelektrisk drivlinje.

– BMW iX er vår neste store milepæl og overtar på mange måter stafettpinnen etter BMW i3. Der i3 banet vei for bærekraftig elektrisk mobilitet i 2013, tar BMW iX denne arven videre med nye dimensjoner, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

Karakteristisk design
Den banebrytende retningen til BMW iX kommer også tydelig til syne i bilens design. Uttrykket er minimalistisk, med både kjente og nye BMW-linjer. Dimensjonene er gjenkjennelige, men proporsjonene er mer kraftfulle.

BMW iX er omtrent like lang og bred som en X5, like høy som en X6 og ruller på samme hjuldimensjoner som toppmodellen X7 (21" eller 22").

Intelligent bruk av materialer som aluminium, karbon, karbonforsterket plast (CFRP) og stål på ulike steder reflekterer filosofien om «rett materiale på rett sted» for BMW iX.

BMW iX skiller seg også ut med særegne elementer som rammeløse dører, trykksensitive døråpnere som erstatning for tradisjonelle dørhåndtak, utpregede og markante hjulbuer, og en bakluke som dekker hele bilens bakside.

Designen til BMW iX henger selvsagt også sammen med den optimaliserte aerodynamikken som sørger for en luftmotstand med Cd-verdi på lave 0,25.

Teknologi under overflaten
Frontlyktene, i full LED, er de smaleste i BMWs historie. Om ønskelig leveres de også med laserlys med matrix-funksjon for fjernlysene.

Den lukkede grillen er koblingen mellom BMWs historie og nye elektriske fremtid. Den har også fått ny funksjonalitet i form av et «intelligenspanel» som inneholder radarfunksjoner og andre sensorer.

(saken fortsetter)

Siden vedlikeholdet under panseret er minimalt, er det ikke behov for kunden å åpne det i det hele tatt. Eksempelvis er påfyllingen for spylervæske lagt under BMW-logoen på panseret.

Integrert i BMW-logoen på bakluken finner man ryggekameraet, med egen rengjøringsfunksjon.

BMW iX er den første modellen fra BMW Group som er klargjort for 5G. Det åpner for rask kommunikasjon, trådløse oppdateringer og nok datakraft for autonome egenskaper.

BMW iX er konstruert for å behandle 20 ganger så mye data som tidligere modeller. Det betyr at man også kan behandle omtrent dobbelt så mye data fra ulike kjøretøysensorer i forhold til hva som har vært mulig frem til nå.

Designet fra innsiden og ut
Med grunnlag i den nye arkitekturen er BMW iX designet fra innsiden og ut med høy fokus på materialkvalitet og bærekraft.

Skinninteriøret er for eksempel garvet med ekstrakter fra olivenblad, mens en stor andel resirkulert plast er brukt i produksjonen av dørlistene, setene, midtkonsollen og teppene.

Bærekraft står med andre ord ikke i veien for å skape luksuriøse omgivelser, verken for fører eller noen av de fire passasjerene.

(saken fortsetter)

Bak det heksagon-formede rattet, som vitner om at BMW iX baner vei for nye kjøreopplevelser, sitter helt nye seter med integrerte hodestøtter.

Dashbordet preges av en stor, kurvet skjerm som er satt sammen av en 12,3" informasjonsskjerm og en 14,9" kontrollskjerm. I midtkonsollen finner man den særegne girspaken og touchpanelet sammen med iDrive-hjulet til infotainment-systemet.

Baksetepassasjerene nyter godt av den fraværende drivakseltunnelen som gir ytterligere bakseteplass, mens volumet i bagasjerommet er rundt 500 liter. Skulle ikke det være nok, så er det mulig å montere både takstativ og tilhengerfeste på nye BMW iX.

To elektriske motorer
Femte generasjon eDrive-teknologi leverer maksimal effekt og effektivitet i BMW iX. De to elektriske motorene, som er produsert uten bruk av sjeldne mineraler, sørger for full firehjulsdrift og leverer en samlet effekt på over 500 hk. Sprinten fra 0 til 100 km/t gjøres unna på under fem sekunder.

Høyspentbatteriet har en bruttokapasitet på mer enn 100 kWt, noe som gir BMW iX en rekkevidde på over 600 km i WLTP-syklusen.

Med ny ladeteknologi, kan BMW iX lynlade (DC) opp til 200 kW. Dermed kan batteriet lades fra 10 til 80 prosent på 40 minutter, mens en «lynlade-økt» på 10 minutter gir 120 km rekkevidde.

Fra en 11 kW ladeboks lades batteriet fra 0 til 100 prosent på mindre enn 11 timer.

Til Norge høsten 2021
Vi loves flere detaljer om BMW iX i tiden fremover. Produksjonen starter i Dingolfing, Tyskland til sommeren, og de første bilene kommer til Norge høsten 2021.

– Med BMW iX tar vi enda et markant steg videre i vår satsing på elektrisk mobilitet, med bærekraft og ren kjøreglede i høysetet. Helt siden vi viste konseptbilen for første gang har vi opplevd stor interesse. Derfor er vi glade for at vi allerede nå kan dele såpass mange detaljer i god tid før lansering. Vår ambisjon er at norske forhandlere kan begynne å ta imot bestillinger til våren, sier Marius Tegneby.

I 2023 vil BMW Group tilby 25 ladbare modeller, hvorav minst halvparten er helelektriske. Fra 2020 til 2021 utvides den helelektriske BMW i-familien fra BMW i3 til å inkludere BMW iX3, BMW iX og BMW i4. Med andre ord vil BMW tilby fire vidt forskjellige elbiler i løpet av 2021.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde1
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde2
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde3
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde4
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer
layid-bilde5
Polestar utvider tilbudet
Polestar har fått en meget god mottagelse på det norske markedet. Nå ønsker de å tiltrekke seg enda flere kunder ved å tilby valgfri drivlinjer og pakker.
Les mer
layid-bilde6
Citroën vil tilbake i luksussegmentet
Med C5 X lanserer Citroën en ny modell som kombinerer det beste fra flere biltyper. I Norge blir den aktuell som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde7
Høy fart i bilsalget
Registreringstallene for mars er summert og viser en økning på 23 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. For første gang på lenge er også salget av varebiler i pluss.
Les mer
layid-bilde8
Citroën oppdaterer C3 Aircross
Les mer
toppsak-bilde9
Hyundai svarer på økt konkurranse
Etter nærmest å ha vært enerådende i nisjen for kompakte SUV-er med lang, hardner nå konkurransen til for Hyundai Kona. Importøren svarer med å lansere en oppgradert modell og mer aggressiv prising.
Les mer
layid-bilde10
Vurderer du en Hongqi?
Les mer
layid-bilde11
Ny bil til sommerferien?
Les mer
layid-bilde12
Nå kommer Tiguan i R-utgave
Les mer
layid-bilde13
Salgsstart på Mercedes EQA
Mercedes-forhandlerne starter nå salget av nye EQA. Prisene starter på 408.000 kroner og de første bilene loves til Norge i løpet av våren.
Les mer
layid-bilde14
Nye ID.4-varianter å velge mellom
Da Volkswagen åpnet reservasjonslisten for ID.4 i fjor høst, var det kun to valgmuligheter. Nå øker utvalget, men fortsatt må du se langt etter firehjulsdrift.
Les mer
toppsak-bilde15
Nå kan du bestille Tiguan som plug-in
Fra torsdag 28. januar kan nye Volkswagen Tiguan også bestilles som eHybrid. Den ladbare SUV-en kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Men den mangler en egenskap mange nordmenn setter pris på.
Les mer
layid-bilde16
Ladbar familiebil fra kr 350.000
Les mer
layid-bilde17
Her er Mercedes EQA
Les mer
layid-bilde18
Firma-varebil eller kjøregodtgjørelse?
Arbeidstakere kan spare titusener av kroner i året på å velge det mest lønnsomme alternativet av firma-varebil eller kjøregodtgjørelse. Likevel forundres stadig Jan Traaseth, direktør i Motor Gruppen, over hvor få bilbrukere som er bevisst på forskjellene.
Les mer
layid-bilde19
Redningsplanken for Mitsubishi i Norge
Det var sjokkartede tilstander hos den norske Mitsubishi-organisasjonen da produsenten i høst annonserte at de vil trekke seg ut av Europa og stoppe salget av en av Norges mest populære SUV-er, Outlander PHEV. Men nå er smilene på plass igjen.
Les mer
layid-bilde20
Nok en hybrid Kuga
Ford lanserer et nytt alternativ for dem som ønsker seg en Kuga, denne gang med firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde21
BMW presenterer fremtidens SUV
Les mer
layid-bilde22
Enda flere oppdateringer for Kona
Les mer
layid-bilde23
Volvos første elbil er på plass
Volvo-importøren forteller at de første norske kundene får utlevert sin nye XC40 Recharge denne uken.
Les mer
layid-bilde24
Ny og flottere Sorento er Kias neste lade-SUV
Hørt om Kia Sorento? Ikke så mange har, men det kan endre seg når sjuseteren kommer som ladbar SUV utpå vinteren.
Les mer
layid-bilde25
Mazda oppgraderer CX-3
Mazda er nå klar med en oppgradert utgave av sin mest kompakte SUV. Ny motor sørger for en attraktiv innstegspris.
Les mer
layid-bilde26
Mercedes GLA får norske priser
Les mer
toppsak-bilde27
Ladbare hybrider i toppsjiktet
Volkswagen lanserer nå Touareg i to ladbare hybridutgaver. Den kraftigste ligger svært nær Cayenne E-Hybrid i ytelser.
Les mer
layid-bilde28
Opel fornyer Crossland
Les mer
layid-bilde29
Citroëns nye elbil er priset
Citroën er klar med prisene på sin nye elbil, ë-C4. De starter på 277.000 kroner, og for 35.000 mer får du det importøren definerer som en topp utstyrt bil.
Les mer
layid-bilde30
Renault får nye ben å stå på
Den norske Renault-organisasjonen har hatt stor suksess i elbilsegmentet. Nå får de en serie ladbare hybrider som kan gi ekstra vind i seilene.
Les mer
layid-bilde31
Bestillingsklar E-Klasse
Mercedes-forhandlerne åpner nå for bestilling av den oppdaterte E-Klassen. Prisene starter på 639.900 kroner og de første bilene er i Norge i løpet av høsten.
Les mer
layid-bilde32
Her er nye Audi S3
De som er på jakt etter en kompakt spreking i premium-segmentet får et nytt alternativ når Audi nå lanserer S3 i to karosseriformer.
Les mer
layid-bilde33
Kjapt besøk i Oslo
Med Bentayga på hvert gatehjørne og en Urus som allerede er et år gammel, er det klart den nye DBX må bli en hit. Inntil neste über-SUV lanseres.
Les mer
layid-bilde34
Fem ladbare i 5-serien
Les mer
toppsak-bilde35
Xpeng ned i pris
Importøren kutter prisen på Xpeng G3 allerede før de første bilene er levert. Har du allerede skrevet kontrakt? Da får du penger til overs.
Les mer
layid-bilde36
Utvidet plug-in tilbud fra Mercedes
Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av ladbare hybrider under merkenavnet EQ Power. Nå er det salgsstart for tre nye modeller.
Les mer
layid-bilde37
Bestillingsklar el-varebil
Peugeot starter i dag salget av sin elektriske varebil, e-Expert. Bilen leveres i tre lengder og har brukbar rekkevidde for svært mange.
Les mer
layid-bilde38
Nå kan du bestille nye Golf 8
Volkswagen har nå offentliggjort prisen på lanseringsmodellen av nye Golf 8 i Norge og samtidig åpnet ordrebøkene.
Les mer
layid-bilde39
De største i 2019
De første oppsummeringene av bilsalget i 2019 begynner allerede å falle på plass. Her er nøkkeltallene.
Les mer