img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
45 bilder i galleri
Battista i by’n
Storfint besøk, om ikke midt i Oslo, så i Oslo-området. Bentley-importøren vil gjerne at så mange som mulig skal møte hans andre merkevare: Automobili Pininfarina.

Nils Tronrud driver butikk, skjønt noen ganger kan man lure.

Det kan virke som han bare vil gjøre folk glade.

Han startet tidlig med å selge BMW – der var det ikke langt mellom litt spesielle BMW-er som bråkte eller var raske eller ofte begge deler.

Han drev Land Rover som etter hvert ble mer Range- og Land Rover enn Land Rover selv. Og han gjemte seg ikke bort i skyggeland da Jaguar dukket opp heller.

Han har alltid hatt sans for det litt spesielle.

«Det er passion, skjønner du» sier når han skal forklare.

Spesielt når han skal forklare og forsvare sitt siste initiativ – Brooklands Motors, med undertittel Bentley Oslo.

Der har han gjort folk som er glad i klassisk britisk ekstra glade i et års tid nå. Nylig innflyttet i et Bentley palass på Norges raskeste kilometer – veistubben på Billingstad i Asker med superbil-forretninger tettere enn klesbutikker på Karl Johan.

Og i disse dager pynter han opp i høstmørket ved å hente hjem en eksklusiv spesialutgave av en bil som skal bli en av verdens mest eksklusive: Battista

Dette er vel bare andre eller tredje gangen spesialversjonen Anniversario vises offentlig. Det som er spesielt med Anniversario er en del dekor-detaljer, materialbruk, litt aero, større hjul som er 3 kg lettere enn et eller annet og at hele bilen er ti kilo lettere enn den egentlige.

Det koster rundt fire millioner ekstra, og vi kan vel kanskje regne med at de som betaler en slik overpris kanskje også kan by på minst ti kg i egen overvekt. Dermed gikk den vektfordelen fyken.

Men høy pris, også fordi den skal bygges i bare fem eksemplarer. Volum-modellen skal bygges i «inntil 150 eksemplarer».

Legg merke til «inntil..»

(saken fortsetter)

Tronrud er bare begeistret, og visst er det masse å være begeistret over. Det beste av det meste, teknologisk, ja visst, men også når det gjelder kvalitet og materialer og slikt man kan glede seg over selv når den står stille.

– Men jeg bruker ikke veldig mye energi på den, sier han videre når vi er enige om at dette er ikke akkurat den bilen verden trenger – 2 seter, 1900 hester, en motor til hvert hjul, en prislapp på NOK 22 millioner.

Derimot er vi enige om at dersom de kommer opp med den mindre Pura Vision-familien på inntil fire batterielektriske biler, kan det blir litt mer interessant. 1000 hester og 180-200.000 euro. Nils har sett den første av modellene – en stor SUV – og likte det han så.

De bilene skulle vært vist på Pebble Beach i år. Det er selvfølgelig utsatt, og i stedet for å komme på markedet i 2022, snakkes det nå om 2023 – og med litt mindre klare formuleringer enn før.

For Tronrud og hans effektive gjeng hadde sørget for å vi kunne få svar også, ved å rigge opp linker.

Denne nedskriveren var ganske god på sitt første spørsmål, til designsjef Luca Borgogno.

Det neste var heller ikke helt galt, men så begynte det å rase nedoverbakke.

Første spørsmål var om Borgogno hadde sluttet å undervise, i femten år har han nemlig vært en av hovedinstruktørene på Istituto Europeo di Design i Torino.

Elevene derfra har alltid vist fantastiske 1:1 modeller på Genève-utstillingen, Hyundais Passo Corto, Cisitalia 202E, Abarth Scorpion osv. (bare se i arkivet vårt og let etter Genève-utstillingene, der er de alle sammen) og disse skolearbeidene har i veldig stor grad vært preget av Luca.

Neste spørsmål var ganske naturlig, for jeg skjønte ikke helt hva han drev med. Han er Chief Design Officer hos Automobili Pininfarina, det vet jeg. Det er en viss tvil om dagens Battista er hans, men store deler av den ble gjort da han jobbet hos Pininfarina – karosseriprodusenten.

Men hvordan er det nå da, spurte jeg. Er du kunde hos Pininfarina når du kommer med bestillinger på de nye Pura Vision modellene, eller har du ditt eget studio i München hvor du tegner dem, eller rusler du rundt i Cambiano og blander deg med dine tidligere kolleger når dere alle sammen jobber på bilene dine?

Så viser det seg at Automobili Pininfarina har sitt eget studio i Torino sentrum der han har sitt eget dedikerte crew – helt uten forbindelse med Carrozzeriaen.

Med andre ord, også når vi snakker karosseridesign snakker vil to forskjellige Pininfarinaer nå, og egentlig har ikke Anniversario noen rett til å feire nitti år siden noen grunnleggelse, fordi nitti-åringen i realiteten er et helt annet selskap.

Eller var det noe jeg ikke fikk med meg? – linker er ikke alltid greit.

(saken fortsetter)

Verre ble det da jeg full av kunnskap og vanskelig tilgjengelig informasjon forsøkte å få Per Svantesson, CEO siden tidlig i vår, til å «innrømme» (som det heter blant oss kanonjournalister) at hele forretningsmodellen hang i en meget tynn tråd.

Det begynte med at jeg spurte ham om hva som hadde skjedd med Pura Vision. Da prosjektet, og modell av den ene bilen, ble vist i LA i fjor høst, fikk vi inntrykk av at dette skulle bli en Battista Junior – alt gjort hjemme.

Men så har det dukket opp mye rart, ikke minst samarbeid med Bosch og Benteler og mange andre som du egentlig kan gå til for å bygge hele bilen din, uten noen annen innsats enn utlegg.

Svantesson svarte at selvfølgelig bygger også Automobili Pininfarina opp relasjoner med nyttige forbindelser og partnere, og hva er galt med det? Gjør ikke alle det?

Da var det jeg satte inn nådestøtet (man skulle tro jeg var gammel nok til å vite at man stiller ikke de smarte spørsmålene i plenum) da jeg tok for meg M&M-sjef Pawan Goenkas gjennomgang av Mahindra & Mahindras første kvartal i inneværende forretningsår (avvikende regnskapsår).

Det er faktisk litt relevant, for M&M eier 70,06 av Pininfarina (og dermed også av Automobili Pf, regner jeg med) og hadde hatt et elendig kvartal og en av toppene, dr. Goenka, fortalte at de lette etter en investeringspartner i sitt eget, indiske, elbilselskap, Mahindra Electric (som også kjører Formel E og ble nest sist i den siste sesongen).

Videre at de hadde bestemt seg for ikke å investere mer i Ssangyong, som de også eier, og til sist sa han at de evaluerte om de skulle utvide produkt-portfolien for APF.

For meg hørtes det siste ut som at Pura Vision prosjektet langt fra var vedtatt, og da han samtidig snakket om Battista i et volum mellom 75 og 150 (Tidligere har det bare vært snakk om 150!) begynte jeg å lure på om heller ikke dette var trygt forankret, finansielt.

Det var selvfølgelig ikke vanskelig for Svantesson å finte vekk den heller. Hvem er det som ikke er på stadig jakt etter partnere, finansielle eller industrielle. Og prosjektet i Torino/München går på skinner.

Det stoppet meg.

Men en liten skjønnhetsfeil da:

Det etterlatte inntrykket er at dette mesterstykket altså er gjort 100 % in-house, enten vi kaller huset Pininfarina eller Automobili Pininfarina.

– I München er vi ikke mange, 100 omtrent, teknikere på et høyt plan. Tysk ingeniørkunst blandet med italiensk design – hva kan bli bedre enn det? sa Svantesson.

(saken fortsetter)

Ikke under hele seansen ble Rimac nevnt med et ord. 

Men da Battista debuterte i Genève for halvannet år siden var jo hele historien at her hadde Pininfarina betalt 91 millioner dollar for Rimacs C2 karbon-chassis og 1914 hesters quad-motor batterielektrisk teknologi.

Jeg mistet motet der gitt, jeg spurte ikke om hvorfor han ikke hadde nevnt Rimac eller Kroatia.

Og da droppet jeg også et siste spørsmål til Luca Borgogno. For under den samme Genève-seansen var det Pininfarinas sjefdesigner, Carlo Bonzanigo som viste meg rundt. Med en mine, og en innsikt som gjorde at jeg alltid har trodd at det var han som til de grader hadde unngått å lage noen ny Ferrari, og at det var han som var Battistas egentlige skaper.

Feil kan man ta, men man behøver ikke alltid vise det frem for resten av flokken.

Vil du ta del av dette gledesinnslaget, forært deg av Nils Tronrud og hans folk – jeg startet med å si at han driver butikk, skjønt noen ganger kan man lure, og dette kan han umulig tjene penger på – så står Battista i Bentley-lokalene på Billingstadsletta frem til og med fredag ettermiddag. 

Bare gå etter lukten av edelt tre og tjukt skinn, og en forsiktig eim av bensin – hilsen Bentley. Karbon, aluminium og volter og amperer lukter ikke like bra.

Her finner du flere videoer




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer