Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Tesla og Volkswagen kniver om å vinne i 2019 Uavhengig av at bilsalget i august var ned med 16,9 prosent til 12.073 enheter, kniver Tesla og Volkswagen en intens kamp om å vinne i 2019. Fortsatt leder Tesla både merke- og modellstatistikken, men VW med e-Golf som spydspidd haler innpå og lå som merke ved inngangen til september bare 128 biler bak. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1083 nye e-Golf i august er nest beste måned i historien for elektrisk Golf, bare oktober i 2017 (1168 biler) er så langt bedre. Men selv når alle motorvarianter regnes inn ligger Golf fortsatt 4266 biler bak Tesla Model 3, og det skal bli hardt å ta det igjen innen året er omme. August endte med 51 prosent fossilbiler når hybridene regnes med og 49 prosent ladbart (elbiler pluss plug-in hybrider). I disse elbiltider hvor to av de sju mest kjøpte modellene (Tesla Model 3 og Audi e-tron) ikke har vært på veien i mer enn et halvt år, er det hyggelig å se at Toyota gjør det så bra med nye RAV4 (bildet). Hybriden RAV4 gjør det for tiden bedre enn ladehybriden Mitsubishi Outlander. Hos Jaguar må de siste 12 månedene ha vært en sammenhengende julaften. I-Pace alene har løftet det britiske statusmerket fra 218 utleverte biler ved inngangen til september i fjor til 2627 biler ett år senere. Fullt så godt går det ikke for Mercedes som i påvente av god tilgang på både ladehybrider og ikke minst elektriske EQC har måttet se salget mer enn halvert fra i fjor.
Kilde: OFV
|