Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Elbil stort i Norge, men fortsatt smått i Europa Norge sto for 27 prosent av elbilene og 19 prosent av ladehybridene registrert i EU/EFTA-området i april. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bilsalget i EU/EFTA går så det griner og mai-tallene er de beste siden 2007. VW-konsernet står nå for en firedel av leveransene, viser tall fra den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA. Norge store på elbiler I klartekst betyr det at 27,3 prosent av alle de nye elbilene havnet i Norge. Da er selvfølgelig 300 endagsregistrerte Kia Soul fra Tyskland holdt utenom det norske antallet. Store på ladehybrider De elektrifiserte bilene (elbiler, ladehybrider og hybrider) utgjør fortsatt beskjedne 5,5 prosent av nybilene i landene som JATO-tallene omfatter. Snaut 1,5 millioner nye personbiler er beste mai måned siden 2007 i den delen av Europa som omfatter EU/EFTA-området. Fem måneder ut i 2018 er bilvolumet opp 2,2 prosent til i overkant av sju millioner enheter. Vokser igjen Særlig gjør Seat det bra med vekst på 19,2 prosent i 2018. Akkumulert er kun Audi ned mens Volkswagen slår markedsveksten med 4,1 prosentpoeng. Etter oppkjøpet av Opel er PSA nest største bilkonsern med 16 prosent av bilkjøperne i år. Volkswagen er naturlig nok det klart største enkeltmerket med Renault på andreplass og Ford på tredje. SUV på topp For dieselbilene derimot går det akkurat motsatt vei med betydelig nedgang det siste året – fra 46 prosent til 36,7 prosent av alle personbilene. Samtidig har andelen biler med bensinmotor økt fra 49 til 56 prosent, ikke minst fordi stadig flere produsenter kutter ut dieselmotorene og erstatter dem med bensinmotorer i de små bilene. Tallene fra Focus2move.com samsvarer med tallene fra JATO, men omfatter også Europas østre regioner som Russland og Tyrkia samt Kaukasus-landene Armenia og Georgia, totalt 44 land. Mai-statistikken deres viser at VW Golf fortsatt dominerer og er fram hele 8,1 prosent fra samme periode i fjor, mens to av de tre småbilene på de neste tre plassene, VW Polo og Ford Fiesta går tilbake. Nissan Qashqai befester posisjonen som Europas mest populære SUV, men samtidig merker Nissan trykket fra VW Tiguan som fyker oppover på salgslistene etter at den kom som ny modell for et par år siden.
Omfatter 44 land. Kilde: focus2move.com
|