Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ladbart årets vinner Elbiler og ladbare hybrider er årets vinnere når første tertial gjøres opp med 3,5 prosent personbiltilbakegang. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Selv med en tilbakegang i antall registreringer med 3,5 prosent til 47.854 biler ligger 2018 til å bli et svært godt år, og særlig for dem som har noe ladbart å tilby, enten det er nytt eller bruktimportert. Nedsiden er den lange ventetiden på mange elbilmodeller. Endringen i bilsammensetningen i første kvartal er betydelig sammenliknet med samme periode i fjor. Bensinbilene er litt tilbake mens salget av vanlige hybrider og dieselbiler er dramatisk ned, i følge tall fra OFV. Om vi ser bort fra fjorårets gjennomsnittstall og kun forholder oss til de to siste månedene i 2017, og sammenlikner med første kvartal i år, så er endringene forholdsvis små. Elbilandelen var i desember 27,5 og har kun økt til 27.7 i år til tross for Nissans stormflo av Leaf i mars og modellseier i april (dog med VW Golf ikke veldig langt bak). Dieselandelen på 18,8 prosent er identisk med desember, og bensinbilandelen er bare ubetydelig ned. Ut av dette kan leses at ikke alle har kastet seg på elbilbølgen, men vurderer bilkjøpet ut fra faktisk behov. Eksempelvis mener en av fem at dieselbilen fortsatt er det rette kjøretøyet for dem. Men i den lange køen av elbilkjøpere finnes det kunder som er mer utålmodige enn andre og heller velger en bruktimportert modell som i mange tilfeller knapt er brukt. Særlig gjelder det fortsatt Kia Soul. I første tertial i fjor stod elbilene for 32,1 prosent av den totale personbilbruktimporten, ett år senere hadde andelen økt til 59,9 prosent. Ved inngangen til mai holdt Nissan Leaf fortsatt en klar førsteplass, foran VW Golf og BMW i3. Den mestselgende fossilbilen (Skoda Octavia) dukker først opp på 12. plass. Det er verd å merke at fire av ti (41,2 prosent) som handler ny bil fortsatt sverger til firehjulsdrift. Tesla Model X bidrar til å holde andelen høy. Blant de store merkene er Volkswagen, Toyota, BMW, Mercedes, Ford og Audi årets tapere i volum, mens Nissan, Tesla, Peugeot og Kia kan heve flagget som vinnere. Samtidig har nykommeren Seat registrert dobbelt så mange biler som Fiat i årets fire første måneder.
Kilde: OFV
|