Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ladbare og hybride biler over 50 prosent i august Aldri har det i august blitt registrert flere nye personbiler i Norge og igjen står ladbare og hybride biler for mer enn halvparten av bilvolumet i en enkelt måned. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mens resten av verden nøler, velger norske bilkjøpere elektrisk uten å nøle. Hver femte nye personbil i august var elektrisk og hver femte var ladehybrid. Legg så til 13,3 prosent hybride biler, og mer enn halvparten av alle de nye bilene var enten ladbare eller bensin/diesel-hybride. Det er også grunn til å stanse opp ved registreringstallene for august på grunn av volumet. 13.415 nye personbiler er det høyeste august-volumet noensinne, og 1,4 prosent over samme måned i fjor. Igjen er det VW Golf som stikker av med månedsseieren, denne gang også dobbeltseier. 1401 Golfer er en av de beste månedens i bilens historie, og aldri før har det i en enkelt måned vært levert ut 996 elektriske Golf. Den forrige rekorden var 956 fra mars i 2015. Inkludert ladehybridene var sju av ti Golf i august ladbare. Samtidig passerte e-Golf BMW i3 (bildet) og er igjen landets mest valgte elbil. Hele 13 av de 15 mest populære modellene i august hadde en ladbar eller hybrid variant som den mest foretrukne. Den høye ladbarandelen drar ned det gjennomsnittlige utslippet av CO2 fra nye biler. I august endte det i følge Opplysningsrådet for Veitrafikken på 82 gram/km og billeverandørene har derfor allerede overoppfylt 2020-målet (85 gram/km) som Stortinget optimistisk vedtok i 2012. Samtidig ligger nivået 13 gram under EUs bilflåtekrav fra 2021 på 95 gram CO2/km. At nordmenn gjerne legger ekstra penger i bilvalget og ender opp med et premium bilmerke har lenge vært kjent. I august jafset premiummerkene til seg 31,8 prosent av bilkjøperne og har bitt seg fast over 30 prosent. Av de fem mest valgte bilmerkene i august er BMW, Mercedes og Volvo.
Kilde: OFV
|