[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes-luksus i SUV-segmentet


Terje Ringen



Mercedes-Benz har i dag avduket sin nye EQS SUV – en fullvoksen familiebil med inntil tre seterader og 660 kilometer rekkevidde.

Mercedes lover et høyt utstyrsnivå som blant annet inkluderer luftfjæring, bakhjulsstyring og elektrisk justering av andre seterad i sin nye storbil som kommer til Norge tidlig i 2023.

– Mercedes-Benz utvider den elektriske porteføljen i et imponerende tempo, og neste modell ut er luksuriøse EQS SUV. Den nye modellen byr på et meget høyt komfortnivå, henter de beste elementene fra EQS, og har mulighet for opptil 7 seter, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge, hos Bertel O. Steen.

EQS SUV har en oppgitt rekkevidde på inntil 660 kilometer etter WLTP-syklusen fra et litium-ion-batteri med kapasitet på 107,8 kWt.

Vi fikk en forsmak på bilen fra Maybach i fjor høst

Programvaren for batteristyringen tillater skybaserte oppdateringer (OTA). Energistyringen til EQS SUV holdes derfor oppdatert gjennom hele livssyklusen til bilen.

Bilen kan lades med opptil 200 kW på hurtigladestasjoner, og med opptil 22 kW via ombordladeren. En rekkevidde på 300 nye kilometer kan lades opp på 15 minutter under ideelle forhold.

Den nye SUV-en deler plattform og akselavstand med EQS, men er over 20 centimeter høyere. Interiørdimensjonene drar nytte av de generøse SUV-formene, og fra designet som er skreddersydd til den elektriske plattformen.

(saken fortsetter)

Andre seterad kan elektrisk justeres med opptil 130 millimeter i lengde og bakseteryggen kan justeres elektrisk 14 grader fremover og 4 grader bakover.

Ved å justere andre seterad kan bagasjeromsvolumet økes fra 645 liter, der maksimal beinplass er prioritert, til opptil 880 liter. Dersom seteraden felles ned, vil EQS SUV kunne romme opptil 2100 liter.

En tredje seterad med to ekstra individuelle seter er tilgjengelig som tilleggsutstyr. Det betyr at EQS SUV kan frakte opptil syv personer på komfortabelt vis. Selv om alle setene er i bruk, vil fortsatt 195 liter bagasjeromsplass være tilgjengelig.

AIRMATIC luftfjæring er standard, og systemet er kombinert med adaptive ADS+ dempere, der karakteristikken kan variere mellom hvert individuelle hjul.

Under kjøring vil et sofistikert sensorsystem sammen med algoritmer justere demperne i forhold til veikvaliteten, slik at kjøring over eksempelvis en dump med ett hjul ikke overføres til hele akselen og videre til interiøret.

Dersom det er behov for en høyere bakkeklaring, kan EQS SUV løftes 25 millimeter. Sjåføren kan velge mellom kjøremodusene ECO, COMFORT, SPORT, INDIVIDUAL og OFFROAD.

Bakakselstyring med en styrevinkel på opptil 4,5 grader er standard og bidrar til det praktiske og dynamiske inntrykket av EQS SUV.

Tekniske data:
 

EQS 450+

EQS 450 4MATIC

EQS 580 4MATIC

Drivlinje

Bakhjulsdrift

4MATIC firehjulsdrift

4MATIC firehjulsdrift

Elektrisk motor

Permanent synkron motor (PSM)

Permanent synkron motor (PSM)

Permanent synkron motor (PSM)

Effekt

360 hk

360 hk

544 hk

Dreiemoment

568 Nm

800 Nm

858 Nm

Blandet forbruk (WLTP)

18,6-23,0 kWt/100 km

20,0-24,0 kWt/100 km

20,0-24,0 kWt/100 km

CO2 utslipp (WLTP)

0 g/km

0 g/km

0 g/km

Rekkevidde (WLTP)

536-660 km

507-613 km

507-613 km

Ombordlader (standard / tilleggsutstyr)

11 kW / 22 kW

11 kW / 22 kW

11 kW / 22 kW

Hurtiglader

200 kW

200 kW

200 kW

Bagasjeromsvolum (femseter / syvseter)

645-2100 / 565-2020

645-2100 / 565-2020

645-2100 / 565-2020

Lengde / bredde / høyde mm

5125 / 1959 / 1718

5125 / 1959 / 1718

5125 / 1959 / 1718

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: