[]
[] [firmabil.no] []

Hyperbil på fransk!


Jon Winding-Sørensen



Når vi har presentert en eller annen drøm med mer enn 1000 hester har den som regel vært fra helt andre land enn Frankrike. Til og med Bugatti er jo egentlig blitt tysk. Derfor er Akylone fra Frédéric Genty et friskt pust.

Jeg aner ikke hvor lenge denne bilen har vært under utvikling før den første prototypen nå endelig er på hjul.

Det må være mange år, for jeg har aldri før vært ute for så utrolig masse merch bygget opp rundt en bil som ikke er bygget. Gå inn på Akylone.com så kan du se.

Den siden ble satt opp i 2014 – så det er tydelig at dette forholdet har vart en stund.

Det er et par positive overraskelser med denne bilen. Den første er helt åpenbar – karosseriet er ganske moderat.

Det er ikke noen overdrevne luftinntak eller svære innslag av tilsynelatende aerodynamiske hjelpemidler her.  Det eneste er den store hekkspoileren, men den er blitt en ganske organisk del av hele karosseriet.

Jeg tror på historien om at gutterommet til lille Frédéric var tapetsert med Ferrari F40-bilder – den bilen han har skapt nå er på mange måter en moderne utgave av F40-formen.

Den andre positive overraskelsen var maskinavdelingen.

Her har Genty gått til Pipo Moteurs, kjent fra bilsportinnsats på høyt nivå, WRC og WRX med ganske mange premier. De har bygget en egen 3,5-liters twin turbo V8 motor som drar over 7000 og yter 1200 hestekrefter og like mange Nm.

(saken fortsetter)

Spesialbygde Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk sitter på spesialbygde karbon-hjul og det er nok de to bak som får den største jobben. Her er det nemlig ikke snakk om firehjulsdrift eller finurlig momentfordeling.

Noe av karboninnmaten som utgjør den bærende delen er gjort i Torino, mens resten stammer fra en liten by i det som heter Auvergne-Rhône-Alpes-distriktet. Michelin-fabrikken er forresten rett rundt hjørnet.

Målene er forholdsvis standard: 456 x 205 x 115 og vekten er akseptable 1280 kg.

Det er snakk om 2,7 til 100 eller 14 til 300 samt en toppfart på 350, men slikt blir jo forholdsvis akademisk.

Prisen også – men begrunnelsen som fører frem til den er ganske sjarmerende.

Først forteller Genty at den skal bygges i 25 eksemplarer – 15 med og 10 uten tak, og så:

«Vår hyperbil kan virkelig forsvare sin status som en luksusbil siden prisen for den er 1,8 millioner euro». 

Bare det er dyrt nok er det luksus! Den var ny.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: