[]
[] [firmabil.no] []

Ford lanserer nye hybrider


Terje Ringen



Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje.

Tidlig i 2021 kommer den praktiske S-MAX, sammen med storebror Galaxy som hybrid. Legg merke til betegnelsen – den inneholder ikke «plug-in» og dermed snakker vi om om biler med svært begrenset elektrisk rekkevidde.

Ford annonserte denne uken at de vil investere over 400 millioner kroner i sin Valencia-fabrikk, der en rekke av de europeiske modellene bygges, for å kunne produsere bilmodellene i selskapets storstilte elektrifiseringsstrategi.

Investeringen skal blant annet brukes til å bygge et toppmoderne anlegg for montering av batterier.

To nye produksjonslinjer vil sette fabrikken i stand til å montere batteriene til helt nye Kuga ladbar hybrid, Kuga hybrid, nye S-MAX hybrid og Galaxy hybrid. Anlegget for montering av batteriene skal være i drift fra september i år og koster 24 millioner euro.

– Svært fornøyd
– Vi er svært fornøyde med snart å kunne tilby begge de populære familiebilene Ford S-MAX og Ford Galaxy som hybridversjoner. De vil bli et godt alternativ til Fords EcoBlue dieselmotor, uten at det går på bekostning av verken innvendig plass, komfort eller fleksibilitet, og i løpet av 2020 skal Ford totalt introdusere hele 14 nye elektrifiserte modeller i Europa, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Nye S-MAX hybrid og Galaxy hybrid deler den samme hybrid-teknologien som introduseres i nye Ford Kuga hybrid senere i år. De vannavkjølte litium-ion-batteriene monteres i en kollisjonssikker og vanntett konstruksjon i bunnen av bilen. Dette bidrar til at plassen innvendig blir utnyttet mest mulig effektivt.

– Går ikke på bekostning av plass
7-seterne med hybrid-drivlinje er ifølge Ford mer drivstoffeffektive og like romslige

Drivlinjen i de nye bilmodellene består av en 2,5-liters Atkinson bensinmotor, en elektrisk motor, generator og et litium-ion-batteri.

Både S-MAX hybrid og Galaxy hybrid vil komme med syv seter som standard, og Ford lover de vil ha tilsvarende innvendig plass som de konvensjonelle versjonene.

Bagasjevolumet blir på opptil 2200 liter på S-MAX – akkurat som i dag, og Galaxy hybrid får også det samme bagasjevolumet som i dag – opptil 2339 liter.

– Bedre ytelse enn med diesel
Begge modellene har en effekt på 200 hk og et maksimalt dreiemoment på 210 Nm. Både akselerasjon fra start og i fart skal være raskere enn med Ford EcoBlue dieselmotor, og de kan trekke tilhengere på inntil 1500 kilogram.

Begge modellene skal kunne kjøres både helelektrisk og i kombinasjon med bensinmotoren – for best mulig kjøreegenskaper. Målt etter WLTP-syklusen vil CO2-utslippet være på 140 g/km samtidig som NOx-utslippet er kraftig redusert.

Mange bekker små sørger for reduserte utslipp

  • Bremseteknologi som regenererer opptil 90 % av bremseenergien og som brukes til å lade batteriet.
  • Fords smarte system som viser deg hvordan du kjører, og lærer deg hvordan du kan gjøre dette mest mulig energieffektivt.
  • Elektrisk styring, klimaanlegg og elektrisk kjøling av motoren

Populære familiebiler
Ford omtaler de store og romslige familiebilene S-MAX og Galaxy som en stor suksess. Bare den siste generasjonen, som ble introdusert i 2015, har solgt henholdsvis 125.000 og 69.000 i Europa.

I Norge er salget av modellene beskjedent. Ifølge OFV ble det i 2019 registrert 274 nye S-Max og 17 Galaxy – omtrent en halvering fra året før.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: