[]
[] [firmabil.no] []

Bestillingsklar el-Volvo


Terje Ringen



Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.

På sensommeren i fjor oppfordret Volvo interessenter til å registrere seg på liste for å få mer informasjon og mulighet til å være blant de første som får tilgang til bilen.

Medio oktober kom detaljer om ytelser og rekkevidde, og vi fikk vite at bilen var priset fra 490.000 kroner med det Volvo omtalte som høyt utstyrsnivå

De 9000 interessentene ble før jul oppringt av Volvo for å velge seg en forhandler, eller trekke seg fra listen, og i dag starter selve kontraktskrivingen.

– Vi gleder oss veldig til at norske kunder endelig kan bestille vår første helelektriske SUV. XC40 Recharge Pure Electric blir en av de sikreste bilene Volvo noen gang har laget, og den har egenskaper som gjør den perfekt for Norge, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.  

XC40 Recharge Pure Electric blir en del av en helt ny modellportefølje i Volvo som heter Recharge og vil bestå av rene elbiler og ladbare hybrider. 

Den helelektriske SUV-en lanseres med mange av de egenskapene norske elbilkunder ser etter i dag. Bilen har to motorer, en foran og en bak, og kommer med AWD som standard.

Batteriet i XC40 er på 78kWt, og Volvo har foreløpig estimert en rekkevidde på over 400 kilometer i henhold til typegodkjenningen WLTP.  

– XC40 Recharge Pure Electric leverer alt det norske elbilkunder ønsker seg. Det er en høyreist SUV med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring og mulighet for hengerfeste, sier Trosby.

De to motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm. Bilen gjør null til hundre på 4,9 sekunder. Det blir mulig å bestille XC40 Recharge Pure Electric med tilhengerfeste, og tillatt tilhengervekt er 1500 kilo.

XC40 kommer med AC-lading opptil 11kW og DC-lading opptil 150kW som standard. Med en hurtiglader kan batteriet lades til 80 prosent kapasitet på 40 minutter. Bilen leveres med Type 2-ladekabler og Volvo vil tilby en fastmontert vegglader som ekstrautstyr.

Volvo i Norge forventer å få god tilgang til biler. De første bilene kommer til Norge i fjerde kvartal 2020 og levering fortsetter utover i 2021.  


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: