[]
[] [firmabil.no] []

Hyundai oppgraderer Ioniq


Terje Ringen



Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.

Ioniq har vært en stor suksess for Hyundai i Norge, og bilen har rukket å bli en av de vanligste elbilene på norske veier. Hittil i år er det ifølge OFV registrert 2226 nye Ioniq på norske skilter mot 2500 i hele 2018.

Suksessen er nok en kombinasjon av at Ioniq har en rekkevidde som er tilstrekkelig for mange, samtidig som den har moderat leveringstid og riktig pris.

Nå lanseres Ioniq i «ny» utgave med vesentlige oppgraderinger.

–  Ioniq står sammen med Kona electric helt sentralt i vårt modellprogram, og er en av våre mest solgte biler noensinne i Norge. Ioniq er fortsatt den mest effektive elbilen, og dette kombineres nå med et større batteri som gir svært god elektrisk rekkevidde. I tillegg får bilen en enda mer omfattende utstyrspakke, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Kapasiteten til batteripakken økes fra 28 kWt til 38,3 kWt. Det betyr en forbedring på 36 prosent, og gir nye Ioniq en rekkevidde på 311 kilometer etter den realistiske WLTP-syklusen (forgjengeren har 280 km etter den gamle NEDC-standarden).

Les test av Ioniq og tre aktuelle konkurrenter fra bladet BIL

Appstyring
Nye Ioniq får enda flere sikkerhetsfunksjoner, tilkoblede tjenester og appstyring med Bluelink®, så vel som et fornyet design både inn- og utvendig.

Det nye designet inkluderer blant annet en endret front med ny grill, full LED-lykter og ny LED-signatur både i front og hekk.

Innvendig får bilen et helt nytt dashbord, som blant annet gir plass til en helt ny 10,25-tommers infotainment-enhet med nytt brukergrensesnitt. En annen nyhet er ambient lighting i kupeen, som gir et moderne tilsnitt.

Ombordladerens kapasitet økes fra 6,6 kW til 7,2 kW. Dermed kan man lade hurtigere hjemme. På en 100 kW-hurtigladestasjon vil man kunne lade opp batteripakken fra 0 til 80 prosent på 54 minutter.

Nye Ioniq electric får også økt antallet hestekrefter fra 120 til 136. Dreiemomentet er 295 Nm.

Ladbar hybrid
Ioniq plug-in vil som tidligere leveres med et batteri på 8,9 kWt, og bilen får en systemeffekt på 141 hestekrefter. Ren elektrisk rekkevidde er 52 kilometer etter WLTP-syklusen.

– I Norge velger vi fremover å kun satse ladbart på Ioniq. Det betyr at vi velger bort den vanlige hybridutgaven, og har fullt fokus på Ioniq electric og plug-in. I Hyundai har vi miljø i førersetet, og biler med ladeplugg står nå for over 90 prosent av salget vårt, sier Knudsen i Hyundai.

Avanserte muligheter
Med Bluelink® kan man enkelt styre funksjoner som klimaanlegg og dørlåser fra smarttelefonen. Eierne vil i tillegg kunne starte og slå av motoren fra Bluelink®-appen. Man kan også sjekke batteristatusen fra smarttelefonen sin, så vel som å styre lading og eventuelle planlagte ladeperioder.

Nye Ioniq er også Hyundais første modell med eCall. Dette nødanropssystemet sørger for at bilen automatisk ringer 112 om airbagene løses ut. Man kan også gjør et nødanrop manuelt via en knapp i takkonsollen. Viktig informasjon om bilen, tidspunkt for ulykken, hvilken retning man kjørte i, og om airbager eller andre trykksensorer er utløst, sendes automatisk til nødetatene.

I tillegg til disse tjenestene er LIVE services inkludert i biler med navigasjonssystem. Med LIVE services har man alltid tilgang til oppdatert informasjon om ladepunkter og ladestasjoner, trafikk, fotobokser (der dette er tillatt), parkering, forhandlere i nærheten, vær, samt live interessepunktsøk.

Infotainmentsystemet på 10,25’’ får dessuten støtte for skybasert talestyring på seks språk. Støtte for Android Auto og Apple CarPlay er standard uansett om man har navigasjon eller ikke, og bilen har støtte for multi-bluetooth hvor flere telefoner kan være tilkoblet samtidig.

Oppgradert sikkerhet
Nye Ioniq får enda flere aktive sikkerhetssystemer, og det automatiske nødbremsesystemet får nå støtte for syklistgjenkjenning i tillegg til bil- og fotgjengergjenkjenning.

Filskifteassistent og fjernlysassistent er standard, og bilen får nå i tillegg mulighet for avansert filholder som søker å holde bilen midt i filen i hastigheter fra 0 km/t.

Intelligent trafikkskiltgjenkjenning er også tilgjengelig, og leser av fartsgrensen live ved hjelp av et kamera i frontruten i tillegg til navigasjonsdetaljer.

Systemet for adaptiv cruise-kontroll med køfunksjon er også oppgradert, og har nå varsling dersom bilen foran er i ferd med å skifte fil.

Nye Ioniq henter dessuten viktige funksjoner fra Kona electric, og med oppgradert system for regenerativ bremsing får nye IONIQ electric mulighet for enpedalkjøring.

Via hendler på rattet og funksjonen for smart regenerering kan sjåfører enkelt bremse til null uten å bruke bremsepedalen.

Hyundai mener tydeligvis bilen tåler en prisøkning, for elbilen går opp 28.000 kroner mens den ladbare hybriden stiger med 15.000 for innstegsmodellen og 5000 mer for Teknikk-versjonen. Det gjør neppe bilen mindre populær nå som den får økt rekkevidde og mer utstyr inkludert.

Priser nye Hyundai Ioniq electric:

IONIQ electric standard

kr 282.900

IONIQ electric Teknikk

kr 307.900

Skinnseter (krever Teknikk)

kr 10.000

Elektrisk soltak med LED interiørbelysning (krever skinnseter)

kr 10.000

 

Priser nye Hyundai Ioniq plug-in:

IONIQ plug-in standard

kr 311.900

IONIQ plug-in Teknikk

kr 341.900

Skinnseter (krever Teknikk)

kr 10.000

Elektrisk soltak med LED interiørbelysning (krever skinnseter)

kr 10.000

Nye IONIQ kan bestilles fra 2. september. Kundeleveranser starter 21. oktober.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: