[]
[] [firmabil.no] []

Tecno Classica 2019


Jon Winding-Sørensen
Tekst og foto



Vi har vært på verdens største klassisk-bil-messe i Essen. Plutselig ble det aktuelt å sitere fra Snorres Kongesagaer.

Kan det blir for mye av det gode?

Det var der Snorre dukket opp i bakhodet mitt – eller er det Nordahl Rolfsens lesebok for folkeskolen det sto i? – i hvert fall forsto jeg plutselig vikingskalden Snegle-Halles bønn til Harald Hardråde om «Drep meg, herre Konge, men ikkje med graut».

Jeg entret de store messeområdene i Essen litt før klokken ett i dag og ga meg litt før åtte. Gikk og gikk og gikk og gikk. 8-10 store haller! Uansett hvor jeg var, så var det en 300 SL, en 911 eller til og med en 356 innenfor en 20 meters radius.

Ja! Det kan bli for mye av det gode.

Men heldigvis var det ikke for mye av alt det andre gode. 

Av de mange klassisk-bil messene som dukker opp er vel Essen ikke bare den største, men også den mest allsidige. Den har alt.

Alle typer biler, alle typer håndverkere, alle slags resurser man måtte trenge. 

Først og fremst er det imidlertid bruktbilforhandlere du møter. Noen er ikke snobbete i det hele tatt.

Der er det mengder av gode kjøp på biler du egentlig ikke har tenkt deg som klassiker, men som du plutselig oppdager er en kommende klassiker (skynd deg å kjøpe en Panda mens de enda finns. En 50-60 år gammel nesten ubrukelig mikrobil må du betale 4-500.000 for i dag – Pandaen kommer til å gå samme veien).

Noen av dem er ekstremt snobbete, og samlet i egne haller som også er så snobbete at de brukt-blad-forhandlerne som finnes der tar fem ganger så mye for en sliten 25 år gammel Auto Motor og Sport enn han som står inne i noen av de enorme brukthandel-hallene.

I de dyre hallene finner du forbausende mange Berkel skinkeskive-skjærere også – skinka koster mer pr. kg. enn en 500-kubikk Gilera racer.

Men i de billige hallene finner man alt man leter etter, og masse av det man ikke leter etter også. Jeg fant sågar en retningsviskerbryter til en Kleinschnittger.

Det er ikke mye plass for rene tema-utstillinger. Vi snakker mer parkeringsplass enn show. Men arrangøren, SIHA heter de, og de er så ryddige at de til og med produserer en både elegant og informativ katalog. Prøv å finne en slik på Retromobile!

De pleier å ha sin egen tema-utstilling i en sentral hall. Der samler de topp-biler som angår formålet, og i år var temaet Tour de France – med biler. Porsche 550, Ferrari 250 TdF, Deutsch Bonnet HBR5, Jaguar C-Type, Ferrari 250 GTB SWB og en Aston Martin DB2 – sier litt om hvor høyt de sikter.

Men for å bringe ting ned på jorden igjen finnes det en rekke merkeklubber som har mye de både er stolte over og glade i – og som viser det frem. I år så jeg utenlandske klubber også for første gang. Mercedes fra Kuwait og Porsche fra USA – bl.a.

Det er moro at vi også har en rekke bilprodusenter som gjerne viser seg frem. Volvo var ikke på Genève-utstillingen, men her er de! Fiat Heritage er nydelig representert. Mercedes har en kjempestand der de blant annet feiret 50 år for C111 – så det kom jo noen av den da.

Hele Volkswagen-Gruppen var der – Skoda var vel igjen den som imponerte mest – med nytt tre-binds bokverk også. Men VW Klassiske Deler hadde noen gode presentasjoner av komplette biler med masse små hvite lapper på som fortalte at dette var en originaldel som kunne hentes fra hylla nå.

Ford feiret Capri 50 år – og benyttet heldigvis anledningen til å minne oss om at det var ikke bare Capri som het Capri, nei. 

Jeg sa at alt egentlig er til salgs. Litt overdrevet kanskje, men det er noen utendørs arealer her som er virkelig bruktbilbasar. Der kommer private eiere, eller småfirmaer, med bilene sine.

Der er en 2 CV parkert ved siden av en Rolls, med en de Tomaso på andre siden, og rett vis av vis står en slik seks-dørs seks-seter som Bertone bygde for at Fiat skulle ha sightseeing-biler på fabrikkene sine.

Hvor kommer sånne biler fra nå, 40 år senere?

Egentlig er det tull å prøve å beskrive hva dette er. Men når jeg sier at det ventes innpå 200.000 besøkende de neste dagene, til og med søndag, så forstår du at det er en viss interesse for saken her.

Og det er det hjemme også vet jeg. Det er alltid norsk i korridorene her. Og hvis du lurer, så er Essen rett nedi gata, kjører du hjemmefra sånn at du kan ta nedover Tyskland på natta går du glipp av en del trafikk-kork og kommer presis til utstillingen åpner, klokken 9 om morgenen. Den stenger 6, eller 7 fredag.

Og ikke glem at nå kan du importere 20 år gamle biler avgiftsfritt. Dem er det mange av her.  Ikke minst på den store Coys-auksjonen som nå finner sted her for 12. gang.

Men for riktig å demonstrere hvor betydningsfull Techno Classica utstillingen er blitt har også RM Sothebys lagt en kjempeauksjon hit nå. I den finner du blant annet 85 youngtimere fra en sveitsisk samling, uten reserve. 

Du finner katalogene deres her http://www.coys.co.uk/techno-classica-essen og her https://rmsothebys.com/en/home/lots/es19  så dere kan se hva dere går glipp av hos dem.

Dessuten legger jeg ved noen snapshots (ikke vent stor fotokunst, selv om noen bilder faktisk er bra) sånn at dere kan se hva dere går glipp av hvis dere ikke besøker utstillingen heller. 

Her er det dokumentasjonen og ikke åndsverket som var hovedsaken. Jeg har delt verket inn i et par hovedavsnitt, Mercedes, VW-Gruppen, eller utendørs, eller Tour de France-avdelingen, og hver av auksjonene har fått sin avdeling.

Men det er umulig å sette navn på alt i løpet av en kjapp time eller to. Hvis det er noe du absolutt vil vite hva er (men du ser vel forskjell på en Siata og en Ermini og er selvfølgelig klar over at Hotchkiss-emblemet også sto på Amilcar rett før krigen – så du har nok ikke problemer med identifikasjonen. Men allikevel, lurer du - send meg en melding, http://www.bilnorge.no/sendredmail.php?to=jws så tenker jeg vi finner ut av det.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: