[]
[] [firmabil.no] []

Samurai-kampen


Jon Winding-Sørensen



Hvis ikke Nissan hadde snublet i januar hadde vi ikke hatt noen førsteplass-kamp å se frem mot. Nå er det fremdeles Toyota som leder Japan-mesterskapet. Marginalt.

På registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken står Toyota oppført med 13.552 nye biler så langt i år (per 25/11). Nissan har registrert 13.112. Litt over 400 biler, fordel Toyota.

Men Nissan haler innpå. De ligger 200 biler over Toyota så langt i november, men har økt tempoet nå som de lukter en førsteplass: 100 av disse 200 bilene kom i den siste uken.

Det startet helt skjevt. Nissan ventet på sine nye Leaf og Toyota kunne starte året med 1.153 biler i januar.

Da endte Nissan på 15. plass med 223 biler. Bare 67 av dem var elektriske. Litt over 25 %!

Så gikk det unna. Allerede etter februar lå de på femteplass, og etter mars hadde de tatt andreplassen fra Toyota.

Men i april slo Toyota skikkelig tilbake, fikk igjen andreplassen, og lå cirka 100 biler foran Nissan.

Det forspranget klarte de å øke, hele sommeren lå de godt foran, noen ganger med mer enn 1000 biler før Nissan greide å minske luken igjen i august. Etter det har utfordreren nærmet seg mer og mer, inntil vi nå står foran innspurtsmåneden.

November-tallene kommer om noen timer og vil kanskje vise at Nissan har ganske kort vei opp til toppen av Japan-podiet. Dessuten ser det ut som de har ganske mange biler i Drammen.

På den annen side har Toyota ofte vist hvilke muskler de har når det virkelig gjelder.

Og på tross av at de ikke har en eneste batterielektrisk bil (hos Nissan er nesten 90 % av totalvolumet så langt, avgiftsfrie batterielektriske!) og at RAV4 er på vei ut, vil det være meget dumdristig å vedde på Nissan-seier.

Dette kan bli en desember der vi vil få en japaner-kamp av episk kvalitet.  

PS!
Mandag klokken 14.30 kom november-tallene inn.

Nå er forholdet 13.860 : 13.454. Med andre ord en differanse på 406 biler. Og Nissan har slett ikke tatt innpå så mye som vi regnet med. Bare 58 biler overskudd i siste uke.

Med til hele historien hører selvfølgelig også at hvis det er salgsinnsats vi snakker om, er forholdet fullstendig ulikt. Nissan er en en-modell spesialist. Av deres 1267 biler i november var hele 1209 Leaf.

Til sammenligning hadde Toyota tre modeller som alle hadde et volum på over 200 biler. Og – under over de fleste undere – utgående modell RAV4 var Toyotas bestselger både i hele måneden og i den siste uken isolert.

Imponerende!

Selv om Toyota skulle ende som nummer to i denne lille fighten her, kan de jo trøste seg med at akkurat som Nissan selger de en og annen varebil også. Men med 3.200 varebiler så langt selger de tre biler hver gang Nissan selger én.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: