[]
[] [firmabil.no] []

Velkommen tilbake!


Tore Bendiksen



Marrakech: Citroën C5 Aircross endrer ikke vår oppfattelse av hva en SUV skal være – den bekrefter det!

C5 Aircross vil definitivt aldri trone på høyeste nivå blant de som samler på prikker i førerkortet. Men den vil samle på glade mennesker. Gjerne uthvilte også. Slik oppfattes den. Ukomplisert. Komfortabel. Stille. En Citroën. 

Populære betegnelser
SUV er den mest populære biltypen i Europa for øyeblikket og C-segmentet, med en bil-lengde på cirka 4,5 meter, er det mest aktuelle. Citroën vil også være der, på sin Citroën-måte.

Bilprodusentene kaller det en SUV, men begrepet kan like godt oversettes til å være en høyreist stasjonsvogn.

Citroën har et poeng
Problemet med høyreiste stasjonsvogner er at de må stives opp. De fleste SUV-er etterligner den tyske regien, og da blir det virkelig stivt.

Metoden er forståelig for å unngå krengning og for å gi bilen normal stabilitet i unnamanøver, nedbremsing eller andre forhold der sjåføren må løse problemer som oppstår langs veien.

Citroën klarer å gjøre C5 Aircross like sikker og kjørbar som konkurrentenes, men klarer likevel å beholde særpreget og innovasjonen, mykheten og dermed komforten.

All systems go!
I rekken av sikkerhetsfunksjoner, design, materialkvaliteter, teknikk og motorer finnes alt sammen som hyllevare både hos PSA (Peugeot, Citroën, DS og Opel), samt hos Bosch og Siemens og alle de felles underleverandørene bilbransjen bruker.

Over 20 forskjellige systemer sørger for sikkerhet og komfort. Det er ikke imponerende at vi finner den samme teknikken i den nye C5 Aircross, men det er interessant blant annet hvordan bilen oppleves når all sikkerhetssystemene kombineres med det nye Citroën-understellet.

Setene filtrerer asfalten
Oppskriften er litt ekstra skumgummi i setene, men først og fremst lanserer Citroën en ny patentert støtdempertype med en ekstra innebygd hydraulisk stopper som runder av dempingen både nedover og oppover (kompresjon og dekompresjon).

Citroën kaller dette for «Progressive Hydraulic Cushions». Systemet virker like mye på helt vanlig vei uten fartsdempere, som på gjørmete hytteveier a la Norvége.

Komfortspesialister
Og når de sier «Citroën Advanced Comfort», så mener de nettopp dette. Du får doble sideruter og en mengde forskjellige innvendige stemninger på bestillingslisten.

En midtkonsoll, som viser seg også å inneholde et kjøleskap. Dessuten nydelig lyd fra mediaanlegget, og forskjellige muligheter, eller stemninger også der. Å kunne lade mobiler trådløst, er bare én av mange nyttige funksjoner. 

Les hva Jon Winding-Sørensen skrev etter første møte med C5 Aircross i mai

(saken fortsetter)

Aggressiv eller arrogant?
Designen er rundere enn konkurrentenes, og de har sine Citroën-detaljer med. Fargenyanseringen av rails og nedre del av dører er hyggelige detaljer. Den tredoble grillen med lys som følger forhjulsvinkelen er en gammel Citroën spesialitet.

Detaljene og designen rundt omkring viser at designerne er lekne og får lov til å leke. Det oser av Citroën, men det er ikke overdrevent. Selv kaller de det design som både er muskuløs og tøff, men ikke arrogant.

Muligens er det ordet aggressiv som skulle vært brukt. For den er tøff uten å være aggressiv. 

Kjørestillinger i komfortabel toppklasse
Setene er gode. Veldig bløte er de ikke, men de omfavner deg på en hyggelig måte. Du kan til og få massasje (men ikke ventilasjon). De gir god støtte til overkroppen, har lange nok sitteputer, god sidestøtte, og i testbilen også elektrisk justering med tre minneposisjoner.

Førersetet kan heves og senkes i vesentlig grad. Rattet er godt å holde i, godt justerbart, godt i lengderetning. Alle hendler og brytere føles gode. Sittestillingen er definitivt komfortabel.

Det er to digitale skjermer å betjene. En av dem gir all kjøreinformasjon. Den andre, i midten, er greit betjenbar når du har fått litt trening. Det er mange valgmuligheter, men ikke for mange undermenyer.

Ut på tur
Støtdemperteknologien er overført fra WRC-rallybilen til C5 Aircross.

Citroën lar C5 Aircross krenge en smule i svinger. Likevel sitter den helt fint på veien. Ganske komfortabelt. Det er slagene fra dårlig underlag dette systemet er konstruert for å absorbere.

Er bilen mer komfortabel enn andre SUV-er? Svaret er et tydelig ja, men med reservasjoner om kjøring på norsk asfalt. Automatgiret er utsøkt.

I Eco-stilling gires det mellom åtte trinn på en nærmest sømløs måte. I sport-modus virker den på normal måte, som betyr at den ikke bruker så lang tid på å bestemme hvilket trinn den skal bruke.

Styringen er direkte, men litt syntetisk, som betyr at den mangler nærhet til moder jord. Gode tilbakemeldinger skal den ha for å være rolig rundt senter. Du må ikke gjete bilen, samtidig trenger den ikke så mye utslag for å styre bilen i den retningen du vil.

Eksperter på spesielle effekter
C5 Aircross kjøres enkelt og elegant. Det er behagelig å kjøre en kompakt SUV bil som tør å krenge litt og som sluker noen hull i asfalten og en fartsdemper eller to uten at du må kjøre til tannlegen.

C5 Aircross er selvkjørende på nivå 2, som betyr at den holder seg i filen du har valgt, at det radarbaserte fartsholdersystemet holder orden på avstand til forankjørende og i tillegg tråkker på så mye nødbrems som mulig om det skulle bli nødvendig.

Her er det kameraer som ser og viser bilen fra alle kanter og dessuten en egen bakkenedkjørings-assistent. Med en bakkeklaring på 23 centimeter samt ordentlig med gummi (55-profil) rundt 18-tommers-felgene, er C5 Aircross en så god SUV som noen annen.

Venter på avklaring
Vi kan fortsatt ikke fortelle noe om hvor mye de forskjellige Aircross-utgavene vil få lov til å trekke i hengervekt, men bensinvarianten med 180 hk kan trekke 1500 kg.

Rent praktisk er bilen utvilsomt lettlastet. Den er høy med sin SUV-form, men ikke så høy at det blir for vanskelig å slenge opp en sykkel eller to, eller ski, kano og surfebrett på taket.

De tre separate stolene som utgjør baksetet kan slåes ned hver for seg. Slår du ned den i midten, er ikke skiposer med innhold til skiflygning en umulighet. Vi synes ikke bakseteplassen var overdrevent stor, men likte å se et reservehjul.

Fire forskjellige motoralternativer
Når bilen lanseres i Norge i mars vil det bli med to bensin- og to dieselmotorer. Disse kommer i Peugeot-Opel-Citroën-regi og inneholder en meget økonomisk 1,2-liters bensinturbo på 130hk. En 1,6 liter bensinturbo med 180 hk, og den samme rutinen i diesel. 1,5 liter 130 hk samt 2,0 liter 180 hk.

Kun forhjulsdrift
Vi fikk også endelig vite at C5 Aircross helt sikkert aldri vil leveres med firehjulsdrift … kanskje. Foreløpig stoler vi på det.

Den ladbare hybridversjonen består av en 1,6-liters bensinmotor på 180 hk, samt elmotor på 110 hk. Disse samarbeider med den nye 8-trinns automatgirkassen. Effekten blir til sammen 225 hk, men det viktigste er dreiemomentet på 337 Nm fra elmotoren alene.

Den lille enheten er montert mellom girkassen og bensinmotoren. Batteriene er plassert under baksetene.

Dette betyr at hybriden får omtrent den samme lastekapasiteten som bensin- og dieselvarianten. Klasseledende når det gjelder last i C-SUV-segmentet, mener Citroën selv. Det vi også fikk vite om denne «Norgesmodellen», var at den er leveringsklar tidlig i 2020.

Ingen vet hva bilen koster
Det er fortsatt en del ting vi ikke kan svare på om C5 Aircross. For eksempel pris, men vi vet nå at lanseringstidspunktet i Norge er mars 2019.

Til introduksjonen vil den koste noe mindre enn Peugeot 3008. Denne koster fra 302.000 kroner, men Citroën skal tilby noe mer utstyr som standard, og ikke minst bedre lasteplass – og altså mye mer komfort enn i søstermodellen.

Dette liker vi:
Komfort, lasteplass, særpreg og tre separate bakseter

Dette liker vi ikke:
Kunne vært bedre plass til bena for voksne baksetepassasjerer

FAKTA Citroen C5 Aircross PureTec 180

Motor:

4-syl. 16V turbo bensinmotor, 1598 ccm

Effekt:

130 kW (180 hk) v/5500 o/min.

Dreiemoment:

250 Nm v/1650 - 3200 o/min.

Mål LxBxH:

451 x 186 x 170 cm

Akselavstand:

273 cm

Bakkeklaring:

230 mm

Egenvekt m/fører:

1430 kg

Tillatt totalvekt:

2000 kg

Maks hengervekt:

1500 kg

Bagasjerom:

570/720/1630 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,2 sek.

Toppfart:

190 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,57 l/mil

CO2:

131 g/km

Pris fra:

Ikke fastsatt


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: