[]
[] [firmabil.no] []

Neste Kia Soul blir bare elektrisk


Øivind Skar



Kia viser ny Soul i Los Angeles om noen dager, bilen er klar for Norge neste vår – og den fortsetter som elbil.

Soul er den kantede og litt annerledes Kia-modellen som – fordi den kom som batterielektrisk variant – raskt havnet på folks handleliste og gjorde Kia til et stort bilmerke i Norge.

Siden lanseringen i 2014 er det til sammen registrert 15.825 Soul i Norge, hvorav 15.141 som elbil.

Nå er det klart for neste generasjon Soul på helt ny plattform. Lanseringen finner sted på bilutstillingen i Los Angeles onsdag 28. november, men bilen ventes ikke til Norge før utpå våren neste år.

Informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge antyder norsk lansering i april/mai. Selvfølgelig beholdes den elektriske varianten, og Kia antyder at de sannsynligvis dropper fossilvariantene i Europa og kun satser på elektrisk Soul.

– I Norge er Soul uansett kun aktuell som elbil, sier Simonsen Sauge. Om neste Soul blir større med mer innvendig plass enn i dagens Soul har ikke kommunikasjonssjefen tall på. Ei heller hva prisen blir.

Derimot er navnet klart og endres med ny modell fra Soul Electric til e-Soul.

Den norske Kia-importøren har siden lanseringen av Soul slitt med at Kia tildeler Norge svært små volum av den elektriske varianten, men heller velger å registrere bilene i Tyskland før de sendes til Norge som én-dags bruktbiler.

De offisielle tallene fra Opplysningskontoret for Veitrafikken viser at det fram til og med sist helg var førstegangsregistrert 4195 nye Soul Electric, mens det var registrert 10.946 bruktimporterte, de aller fleste av dem kun registrert én dag i Tyskland.

Hensikten til Kia ved å velge denne løsningen har vært helt klar. Gjennom først å registrere bilene i Tyskland framstår Kia – i det minste på papiret – som et stort elbilmerke i Tyskland, mens det faktisk er i Norge Kia har tydelig elbilprofil.

Mette Simonsen Sauge har ingen formening om hvordan Kia vil forholde seg til denne problemstillingen når Kia snart har to elektriske bilmodeller å tilby norske bilkunder samtidig som Norge slutter seg til EUs 95 gram CO2-utslippsvedtak gjeldende fra 2021.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: