[]
[] [firmabil.no] []

Norgesdebut for Tesla Model 3


Øivind Skar - tekst og foto



Det var tilløp til kø da Tesla åpnet dørene til første Model 3-visning på norsk jord i dag. Men den er her bare for at potensielle kunder kan se og røre, ikke kjøre den. De første kundebilene kommer først i 2019.

– Starten av neste år, er eneste svaret kommunikasjonsansvarlig Even Sandvold Roland gir om når de første Tesla Model 3-kundene får sine biler. Hvor mange biler Norge tildeles i 2019 finnes det heller ikke noe svar på.

Det la tydeligvis ingen demper på interessen for visningen av Model 3, Teslas folkemodell, som tusenvis av nordmenn har betalt 10.000 kroner i depositum for å få lov til å stå i ventekø for. Hvor mange tusen i Norge vil ikke Sandvold Roland opplyse, annet enn at det på det meste dreide seg om 325.000 på verdensbasis.

Derimot kommer Tesla til å åpne konfiguratoren for Model 3 før nyttår. Og det er klart at de mer påkostede modellene kommer først.

Model 3 blir tilgjengelig med tre rekkevidder: Standard (ca 350 km), medium og lang (ca 500 km). Tesla oppgir ikke størrelsen på batteripakkene, men det ligger ingen skjult rekkeviddeoppdatering i batteripakkene slik det en periode var på Model S.

Allerede for to og et halvt år siden var det mulig å sette seg på reservasjonslisten for bilen som nå er i salg i USA, og som har en stipulert pris for rimeligste versjon på 35.000 dollar, altså rett under 300.000 omregnet til norske kroner.

Les vår prøvekjøring av den amerikanske utgaven

Men grunnversjonen er ikke i produksjon ennå, kun de mer påkostede variantene inkludert 4x4 varianten. Bilen som står i Oslo har bakhjulsdrift og største batteripakke med stipulert rekkevidde på 500 kilometer.

Model 3 er en klassisk sedan med sterkt skrå hekk og rammeløse vinduer. Bagasjerommet er halvparten av volumet i Model S, men med mulighet til å legge ned setene. Rommet foran laster litt mer enn ladekabelen.

– Hvor mange som kommer til å velge firehjulsdrift avhenger av prisdifferansen til Model S, sier Satheesh Varadharajan, president i Tesla Owners Club Norway, verdens største Tesla-klubb med 3000 betalende medlemmer og 20.000 følgere på sosiale medier.

– En Tesla S 75D er veldig godt priset og det er frykt for at prisdifferansen til Model 3 med 4x4 blir liten, fortsetter Varadharajan, og minner om at fri lading ofte følger en brukt S.

Heller ikke Tesla-klubblederen har noen klar formening på hva som blir startpris i Norge, men antar at den kan komme til å havne rundt 400.000 kroner på de første bilene. Den "ribbede" varianten med minste batteripakke drøyer trolig Tesla med til 2020 før den slippes på eksportmarkedene.

Model 3 har et enda mer minimalistisk interiør enn premiummodellene S og X, men fortsatt styres alle funksjoner via skjerm, én i Model 3 mot to i de andre Tesla-modellene. 

Selv med lengde på nær 4,7 meter oppleves Model 3 trang i baksetet med begrenset takhøyde og lite plass til føttene under setet foran.

BilNorge kjørte Model 3 i USA i mai, og det skal være helt minimal forskjell i oppsett på den europeiske versjonen sammenliknet med modellen som selges i USA.

Model 3 har konvensjonell fjæring og er svært sportslig satt opp.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: