Volkswagen viser el-plattform
Normalt viser produsentene frem lekre konsepter som skal lede til nye bilmodeller. Det har også Volkswagen gjort, men nå har de også vist selve fundamentet for neste generasjon elektriske biler. Nå har det ikke akkurat manglet på hint om fremtidsmodeller fra Volkswagen heller. Det startet med I.D. Concept på Paris-utstillingen for to år siden – den ble presentert som en bil med «fotavtrykk som en Golf og innvendig plass som en Passat». Siden har vi møtt den herlige reinkarnasjonen av den klassiske Folkevognbussen, I.D. Buzz som senest i forrige uke ble vist som varebil på IAA i Hannover. Vi har vært innom I.D. Crozz som ble vist i Shanghai i fjor – SUV-er / crossovere er vel minst like populære i Midtens Rike som ellers i verden. Foreløpig siste tilskudd til I.D.-stammen er I.D. Vizzion som debuterte i Genève i mars – en stor luksussedan med masse autonome muligheter innebygget. Så må vi selvsagt ikke glemme I.D. R Pikes Peak – rekordbilen fra det klassiske bakkeløpet i Colorado, USA. Mangfold Under et seminar med tema «Electric for All» viste de sin nye MEB-plattform som er selve fundamentet i satsingen. Vi var til stede på seminar og gir en fyldig dekning i neste utgave av Bil (nummer 12-2018). For første gang har Volkswagen utviklet en ny plattform dedikert for elbiler helt fra grunnen av – en del av en tung investering på seks milliarder euro. Dagens modeller, e-Golf og e-Up, er basert på MQB – en plattform utviklet primært for fossildrevne modeller. Fleksibilitet De lover at den nye MEB-plattformen gir enda større fleksibilitet og kan benyttes til alt fra småbiler til SUV-er og varebiler. – I.D. er en milepæl innen teknisk innovasjon. Det blir den første helelektriske, hel-tilkoblede, hel-funksjonelle elbilen som millioner av mennesker verden rundt kan få råd til, sier Christian Senger, ansvarlig for Volkswagen Product Line e-Mobility. Praktisk og oppnåelig I.D. blir første modell i en helt ny familie når den kommer på markedet i 2020 – en hel-tilkoblet kompaktmodell med pris på nivå med hva du må ut med for en Golf med bensin- eller dieselmotor i dag. VW lover at bilen vil sette nye standarder med hensyn til innvendig plass og fleksibilitet i kompaktklassen. «Plass og komfort som i klassen over» er begreper vi har hørt tidligere også, men vi er meget spent på å se hva de har fått til med en plattform designet fra bunnen av. De skryter av en eksepsjonelt lang akselavstand, korte overheng, ingen plasskrevende forbrenningsmotor, og dermed kan akslene plasseres langt ut mot ytterpunktene. Snudd på hodet Dette gir en optimal vektfordeling for kjøreglede, samtidig som det gir passasjerene en komfortabel, høy sitteposisjon. Kreftene overføres fra motor til bakhjulene via en ett-trinns girboks. Målt etter WLTP-standarden vil rekkevidden for modellene på MEB-plattformen blir fra 330 til 550 kilometer. Hurtiglading med kapasitet på 125 kW vil sørge for kortere ventetid enn i dag og muliggjøre 80 prosent «påfyll» i løpet av en halvtime. Boble til Golf – Plattformen vil danne grunnlag for mer enn ti millioner el-biler gjennom Gruppen bare i den initiale fasen, og den vil tegne opp det nye veikartet vårt mot den elektriske tidsalderen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |