[]
[] [firmabil.no] []

Ny Macan i Shanghai


Terje Ringen



Porsche har dratt sløret av en oppfrisket Macan. At det skjedde i Shanghai er ingen tilfeldighet.

Macan selges i et tempo ingen Porsche-modeller har oppnådd tidligere, og siden lanseringen i 2014 har 350.000 av dem rullet av samlebåndet i Leipzig. Største marked er Kina som har svelget unna over 100.000 av dem, derfor er Shanghai arena for denne lanseringen.

Men selv om modellen på bildene sies å være eksklusiv for Kina, og at andre markeder vil følge på et senere tidspunkt, tar vi den påstanden med en klype salt. De europeiske modellene vil neppe avvike i synlig grad. Det viser disse ferske spionbildene fra Tyskland

Macan er utvilsomt det nærmeste man kommer en sportsbil i SUV-innpakning, og selvsagt gjenspeiles DNA-et fra 911 også i den oppdaterte utgaven. Se for eksempel den tredimensjonale lysstripen i hekken.

LED hovedlys blir standard, men om du skal ha den mest avanserte utgaven med matriselys, PDLS i Porsche-vokabularet, så må du betale ekstra for denne.

Blant det nye tilleggsutstyret som linker Macan tettere opp mot 911 er GT sportsratt. Om du velger Sport Chrono-pakken får du kjøremodus-bryter som inkluderer Sport Response.

Nytt tilleggsutstyr på komfort-fronten er oppvarmet frontrute og en «ioniser» som forbedrer luftkvaliteten i kabinen.

Du får tilgang til nye lakkfarger som Miami Blue, Mamba Green, Dolomite Silver og Crayon kombinert med nye interiørpakker slik at du kan tilpasse bilen etter egen smak.

Porsche benytter også faceliften til å introdusere nye assistentsystemer i Macan.

Traffic Jam Assist gir mer kø-komfort i hastigheter under 60 km/t. I tillegg til gass og brems tar det også hånd om styringen i saktegående trafikk.

Den beskjedne 7-tommers info-skjermen i dagens modell er erstattet med en ny, full HD 11-tommers berøringsskjerm. Og som i nye Panamera og Cayenne kan infotainment-systemet tilpasses dine egne preferanser.

(saken fortsetter)

Porsche har fintunet chassiset for å opprettholde Macans status som «sportsbilen blant SUV-ene», og den har fortsatt noe som er helt uvanlig i SUV-segmentet – forskjellig dekkdimensjon på for- og bakhjul.

Foreløpig ikke et ord om drivlinjer, men utvalget vil neppe være ulikt slik det er i dag. En hybrid-utgave må vi trolig vente på til neste generasjon Macan kommer over på ny plattform.

Den europeiske introduksjonen finner etter våre erfaringer sted i årets siste kvartal, så om du er kjapt ute kan det muligens bli ny bil til jul.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: