[]
[] [firmabil.no] []

Fargerikt i sanddynene


Øivind Skar
Tekst og foto



Dune er nyeste kampanjemodell av VW Beetle. Sjelden har så liten fabrikkinnsats gitt så stor effekt utad.

Dune, og særlig kabrioletutgaven, er tøff. Men hadde den ikke vært lakkert i Sandstorm Yellow og utstyrt med tøffe, 18-tommers hjul i matchende farge, hadde knapt noen lagt merke til bilen. Nå trekker Dune oppmerksomhet på mange hundre meters avstand.

Knapt endringer
Øvrige endringer fra en ordinær Beetle er minimale, men den gulbrune sandfargen dras med til dashbordet og sidepanelene i dørene foruten å prege sømmene i seter (om de ikke er i skinn), ratt, girmansjett og håndbrekk.

I hvert av de seks instrumentene hentes også fargen opp. Flott det.

Økt bakkeklaring med én centimeter endrer ikke kjøreegenskapene på Dune sammenliknet med vanlig Beetle. Og sanddynebilene fra 1960-årenes California som VW har hentet inspirasjonen fra til Dune, er det bare å se langt etter. Med kun forhjulsdrift har Dune knapt noe ute i løs sand å gjøre.

Som coupé og cab
Dune leveres både som coupé og cabriolet. Etter min mening er det bare å glemme førstnevnte, om ikke behovet for oppmerksomhet overskygger bilens manglende funksjonalitet sammenliknet med eksempelvis Golf.

Her deler vi fullt ut importørens oppfatning om at det må være mulig å selge minst dobbelt så mange av den åpne som av den lukkede.

Som kabriolet konkurrerer Beetle Dune først og fremst med Mini. Selv om Mini starter litt lavere i pris, drar Mini fort på seg ekstrautstyr for mange titusen kroner, og kan derfor prismessig sammenliknes med Beetle Dune.

Flere motorvalg
I takt med synkende salg har importøren strupet motorutvalget på Beetle til kun å omfatte 1,2 liter/105 hk. Med Dune på plass vil både 150 og 220 hk være tilgjengelig i coupé- og cabriolet-versjonen.

Testbilen vår var utstyrt med 105 hk bensinmotor som importøren tror vil utgjøre volumet for Beetle Dune. For så vidt ikke noe i veien med den, men om du tenker Dune som helårsbil, så er pristillegget på cirka 30.000 kroner opp til 150 hk verd hver krone.

Dune kan også leveres med dieselmotor (110 og 150 hk), men disse variantene er ikke priset i Norge ennå og neppe særlig aktuelle.

Veiledende priser Beetle Dune:

Coupé

 

Beetle Dune 1,2 105 hk TSI 6-trinns manuell

kr 293 000

Beetle Dune 1,2 105 hk TSI DSG 7-trinns

kr 303 000

Beetle Dune 1,4 150 TSI 6-trinns manuell

kr 323 300

Beetle Dune 1,4 150 TSI DSG 7-trinns

kr 338 700

Beetle Dune 2,0 220 TSI DSG 6-trinns

kr 448 100

Cabriolet

 

Beetle Dune Cabriolet 1,2 105 hk TSI 6-trinns manuell

kr 337 600

Beetle Dune Cabriolet 1,2 105 hk TSI DSG 7-trinns

kr 352 200

Beetle Dune Cabriolet1,4 150 TSI 6-trinns manuell

kr 369 900

Beetle Dune Cabriolet1,4 150 TSI DSG 7-trinns

kr 383 400

Beetle Dune Cabriolet 2,0 220 TSI DSG 6-trinns

kr 503 500

 

Standard Beetle med 1,2 l/105 hk koster fra 264.700 kroner, cab fra 307.100 kroner.

Beetle Dune er tilgjengelig med Volkswagens nyeste infotainmentsystem og leveres med DAB+ som standardutstyr.

Både lydanlegg, telefon og navigasjon vil være stemmestyrt. Synes du ikke standardanlegget fungerer godt nok er det bare å oppgradere til amerikanske Fender.

Det var på messen i Detroit i 2014 at Dune møtte publikum for første gang. Utstyrt med ski stikkende opp gjennom hekkspoileren, var den VWs fluepapir i Detroit det året.

Produksjonsmodellen med kun små justeringer i forhold til konseptet, ble lansert i Los Angeles rett før jul 2015. Beetle bygges i Mexico og deler understellskomponenter med VW Jetta.

FAKTA VW Beetle Dune Cab DSG

Motor:

1,2 l turbo bensin

Effekt/moment:

105 hk/175 Nm

Mål LxBxH:

428/181/147 cm

Akselavstand:

254 cm

Egenvekt:

1346 kg

Bagasjerom:

225 liter (VDA)

0-100 km/t

11,7 sek

Toppfart:

178 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,53 l/mil

CO2:

124 g/km

Tilhengervekt:

0 kg

Pris fra:

Kr. 337.600,-

Pris prøvekjørt:

Kr. 393.100,-


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: