[]
[] [firmabil.no] []

Kostbar feiltasting


Øivind Skar
Tekst og foto



Hvis feil kjørelengde ved et uhell tastes inn når bilen er inne til periodisk kjøretøykontroll (PKK), kan ikke dette rettes opp. Er det slik vi vil ha det?

Einar Fasting i Trondheim sitter i saksa etter at en NAF-kontrollør så langt tilbake som i 2006 ved en feil tastet inn for høy kilometerstand da tidligere eier av Fastings flotte, og rådyre Mercedes SL 500, var inne til EU-kontroll.

Fasting, som kjøpte bilen i fjor med oppgitt kjørelengde kortere enn den som ble notert ned ni år tidligere, har nå problemer med å få solgt den til markedspris med bilens faktiske kjørelengde.

Ifølge Dagens Næringsliv beskylder lesere av annonsen Fasting for å være svindler og henviser til kjørelengdeopplysningene på vegvesen.no. Den dokumenterte feilen går ikke fram av annonsen på finn.no.

Noterte feil km-stand
Forklaringen på fadesen er denne: Bilen, som ble kjøpt ny i Norge til en pris på nær to millioner kroner inkludert utstyr, var 15. august 2006 klar for første PKK.

En skrivefeil første til at kontrolløren innrapporterte at bilen på disse fire årene hadde gått 145.231 km. To år senere innrapporteres 87.737 kilometer på den samme bilen.

Betyr det at noen i mellomtiden har tuklet med kjørelengden?

Nei, så har ikke skjedd. Bilens komplette servicehistorikk og dokumentasjon fra institusjonen som utførte PKK, bekrefter tastefeilen. Men den kan ikke rettes opp!

Først nær ti år senere skulle disse tastetrykkene få skjebnesvangre konsekvenser og ramme Einar Fasting som kjøpte bilen i «god tro» og med komplett servicehistorikk i 2015.

Demme opp for svindel
Bransje- og forbrukerorganisasjoner knyttet til bil har lenge arbeidet for å gjøre bilers kjørelengde offentlig tilgjengelig for å demme opp for svindel knyttet opp mot bilers eierskifte.

Dette lot seg gjøre fra tidlig i 2016 ved at bilers kilometerstand ble tatt inn i kjøretøyopplysningene som er tilgjengelig på Statens vegvesens nettsider. Her ligger km-historikk tilbake til 1997 for biler kjøpt nye i Norge og for bruktimporterte biler etter 2009.

På hjemmesidene fraskriver Statens vegvesen seg alt ansvar.

Leif M. Halvorsen, leder for seksjon for tilsyn og kontroll i Vegdirektoratet, sier til DN at av frykt for svindel er det ikke aktuelt å åpne databasen for redigering. Siden innrapporteringen nå skjer i sanntid, lar feil seg heller ikke korrigere av den som har gjort feilen.

Bør diskuteres
Vår søsterpublikasjon Motorbransjen.no har spurt sentrale aktører i bransjen hva de mener om saken.

– Det bør være mulig å rette opp åpenbare feil i kilometerhistorikken i registeret til Vegdirektoratet, men hvem skal være dommer? spør Norges Bilbransjeforbunds administrerende direktør, Stig Morten Nilsen.

- Vi har behov for å få etablert klare rammer og retningslinjer for hvordan dette skal håndteres, fortsetter Nilsen og får støtte av NAF, som også vil ta et initiativ til en dialog med Vegdirektoratet.

Har flere sider
– Denne problemstillingen har flere sider som vi må forholde oss til. Det er viktig at kjøretøyregisteret er solid og til å stole på, og det skal ikke være enkelt å endre data som er lagt inn der, sier informasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal i NAF

Ifølge daglig leder Henrik Jaeck i BUS AS (som leverer programvaren) får verkstedene ved innrapportering av PKK et varsel hvis de innrapporterer en lavere kilometerstand ved ny PKK enn den som sist ble registrert.

– Denne funksjonen var et krav som Vegdirektoratet satte til oss som skulle levere innrapporteringssystemer for PKK, og som gjelder etter at det nye kontrollregimet trådte i kraft i juni i fjor, sier han.

– Vegdirektoratet bør kunne åpne for å redigere kilometerstanden, men dette må gjøres på en måte som sikrer mot svindel. Jeg ser utfordringen deres, sier Henrik Jaeck.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: