[]
[] [firmabil.no] []

Garantert firmabil


Thor Fredrik Sundene



Med 7 års nybilgaranti og mer tidsriktige, nye modeller har Kia kapret mange nye privatkunder de siste par årene. Nå skal firmabilmarkedet erobres.

Først publisert i Bil 6-2013.

Kia var i mange år en «dark horse» på det norske bilmarkedet, et merke med diverse mer eller mindre heldige modeller og aldri noe virkelig stort salg.

Men de siste to årene har Kia kommet som en rakett og salget har vokst fra langt under 1000 biler i 2009 til 5026 biler i fjor. I år har det flatet ut, og Kias markedsndel er nå 3,6 prosent.

- Veksten skal fortsette, sier administrerende direktør Jan Pettersen i Kia Bil Norge AS, et selskap som er eid av Bertel O. Steen-konsernet.

- Nå er tiden kommet for å satse på firmabilmarkedet.

- Vi skal konsentrere oss om å levere biler til mindre og mellomstore bedrifter. For tre år siden hadde vi én aktuell modell, nå har vi i alt seks modeller, og i løpet av sommeren får vi en til. To-tre av de syv vil i år være absolutt aktuelle som firmabiler, sier Pettersen.

Egen identitet
Kia-fabrikken er «søster» til Hyundai, som nå også nylig har lagt seg på 7 års garanti, som Kia så langt har vært alene om. Modellene har en del likhetspunkter, men også mer og mer sin egen identitet.

– Skal du lykkes i bilmarkedet, er du absolutt avhengig av et sterkt forhandlernett i et land som Norge. Da vi begynte å bygge opp satsingen på Kia fra 2010, hadde vi 26 forhandlere.

Nå kan skrive tallet motsatt vei, vi skal opp i 62 forhandlere innen 2015, det har vi gjort klart i våre planer som er godkjent av konsernledelsen i Bertel O. Steen. I februar 2013 var vi kommet opp i 51 – nesten det dobbelte av hva vi hadde for tre år siden.

Hittil har Jan Pettersen og hans mannskap konsentrert seg om privatmarkedet.

- Det har utgjort 90 prosent av vårt Kia-salg, vi ble i fjor faktisk nummer 6 på privatmarkedet – når vi ser på personbilsalget. På firmabilmarkedet må vi lære oss å krabbe før vi kan løpe. Vi må også overbevise firma-kundene om at det er minimal risiko for gjenkjøpsverdiene ved å velge Kia, sier Jan Pettersen og begrunner det slik:

Kia argumeterer hardt for at de har meget konkurransedyktige priser og meget velutstyrte biler. Og at syv års nybilgaranti betyr at en Kia leasingbil etter tre års normal leasingtid fortsatt har fire års nybilgaranti igjen.

Kia har siden juni i år et utvalg på syv modeller. Den nyeste bilen er en flerbruksbil, Kia Carens, i samme sjikt som for eksempel VW Touran – mens de mest aktuelle firmabiler ellers er C`eed stasjonvogn og Sportage (kompakt-SUV).

Målet er 30 prosent
Når det gjelder biler til kommuner og offentlige etater er de mindre modellene Picanto og Rio de mest aktuelle. Blant annet har Kristiansand kommune kjøpt 120 Kia-biler. 

- Ved utgangen av 2012 var 17 prosent av vårt Kia-salg firma- eller tjenestebiler. Men allerede i januar i år var vi oppe i 22-23 prosent firmabiler, en andel vi har holdt gjennom 2013. Målet er 30 prosent i 2015, sier Jan Pettersen.

Til sammenligning hadde søster-merket Hyundai 35 prosent firmabiler i 2012, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, mens firmabiler totalt tok 41,6 prosent av personbilmarkedet i fjor.

Jan Pettersen tror at for de mindre modellene vil mesteparten av Kia-salget i 2013 være bensindrevne, mens for stasjonsvogner og SUV vil det fortsatt være dieselmotor som dominerer.

- Det vil også bety vekst i salget av firmabiler at vi nå har åpnet nytt, stort bilanlegg for Kia på Ensjø i Oslo. I Oslo har vi vært uten forhandler en periode, men står nå mye sterkere rustet.

- Tror på Kia


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: