[]
[] [firmabil.no] []

Herlig kjøremaskin


Terje Ringen



FØRSTEINNTRYKKET: Vi er blant de første som har kjørt BMW 4-serie Coupé. La det være sagt med en gang – det er lett å forelske seg.

For en del mennesker er design og dynamikk viktigere enn praktiske egenskaper. BMW har mange av disse entusiastene i sin kundeportefølje, og det er de som motiverer produsenten til å designe og bygge sin lekreste og mest dynamiske modeller.

Siste tilskudd på stammen er 4-serie Coupé som snart følges av 4-serie Cabriolet. Går det som vi forventer kommer det også en 4-serie Gran Coupé, slik at den nye modellrekken snart teller like mange medlemmer som storebror 6-serie.

Generasjon 4
Selv om dette er første BMW med firetall i modellbetegnelsen, regnes 4-serien som merkets fjerde generasjon mellomstor coupé.

Sammenlignet med den utgående modellen er 4-serie Coupé lengre, bredere og lavere, mens akselavstanden er økt med hele 50 mm.

Du er aldri i tvil om slektskapet til 3-serien, det er nok å se nyregrillen, luftinntakene og de doble, runde lyktene. Bredeste punkt på bilen er bakskjermene, et klassisk trekk for sportslige coupéer.

Logisk
Interiøret er som du forventer det skal være i en moderne BMW, en kombinasjon av sport, eksklusivitet og ergonomi, der alle detaljer er gjennomtenkt.

På midtkonsollen sitter MMI-kontrollen som lar deg betjene de fleste funksjoner mens du ser innstillingene på en stor flatskjerm øverst på dashbordet.

Mellom setene sitter også bilens kjøremodus-bryter som lar deg velge mellom maksimal komfort, lavest mulig forbruk, eller om du vil hente frem bilens mest sportslige gener.

Kunder som kjøper en 4-serie kan utsmykke bilen med tre alternative utstyrskombinasjoner, Sport Line, Modern Line og Luxury Line, i tillegg til M sport-pakke.

Tre motorer
Ved lanseringen i høst leveres 4-serie Coupé med tre alternative motorer. 435i har en 6-sylindret bensinmotor med 306 hestekrefter. Klarer du deg med fire sylindre og 245 hester, kan du velge 428i.

Foretrekker du diesel er alternativet 420d. Den firesylindrede motoren har i utgangspunktet 184 hk, men leveres i Norge også i en nedtunet utgave med 163 hk som sparer deg for noen kroner til statskassen.

Sekstrinns manuell girkasse er standard, men alle versjoner kan leveres med 8-trinns automat. Bensinmotorene kan kombineres med xDrive firehjulsdrift.

Lett å finne seg til rette
Under den internasjonale presselanseringen utenfor Lisboa kjørte vi toppmodellen, 435i med 8-trinns sportsautomat.

Førermiljøet, med det tykke sportsrattet og de ergonomiske setene setter oss i godt humør allerede før vi trykker inn startknappen. Og stemningen blir ikke dårligere når vi vekker til live rekkesekseren med TwinPower Turbo-teknologi.

På motorveien ut fra Lisboa velger vi Comfort-innstillingen og cruiser behagelig i godt støydempede omgivelser. Vi kjører inn på en mer variert landevei og legger inn Sport-innstillingen.

Umiddelbart endrer bilen karakter – motorresponsen blir mer aggressiv og girskiftene skjer ved mye høyere turtall, styringen er mer direkte og dempingen hardere. Det er som bilen fullstendig endrer karakter.

Entusiastbil
Markeds- og kommunikasjonsdirektør Kjetil Myhre i BMW Norge regner med å selge rundt 50 biler fra lanseringen i oktober og ut året.

Kundegruppen er unge entusiaster uten familie, og godt voksne som sjelden eller aldri bruker baksetet – eller som rett og slett syns utseende og kjøredynamikk er viktigere enn praktiske bakdører. Vi skjønner dem godt!

Fakta BMW 435i Coupe Sportautomat

Motor:

6-sylindret turbo bensinmotor, 2979 ccm.

Effekt:

225 kW (306 hk) v/5800 o/min.
400 Nm v/1200-5000 o/min.

LxBxH:

437 x 183 x 136 cm.

Akselavstand:

281,0 cm.

Egenvekt m/fører:

1600 kg.

Bagasjerom:

445 liter (VDA).

Aks. 0-100 km/t:

5,1 sek.

Toppfart:

250 km/t.

Snittforbruk:

0,72 l/mil.

CO2:

169 g/km.

Pris:

kr. 794.200.

Konkurrenter: Audi A5 Coupé, Mercedes C- og E-Klasse Coupé


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: