[]
[] [firmabil.no] []

Dyrere å kjøre bil


Per Morten Merg



Kostnadene ved bilholdet økte nær dobbelt så mye som den generelle prisveksten i fjor, viser beregninger fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS.

For biler med bensindrift økte kostnadene med 2,7 % i 2012. For biler med dieseldrift var økningen på 2,3 %, viser de ferske tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken AS (OFV AS).

Til sammenligning var årsveksten i konsumprisindeksen (KPI) fra desember 2011 til desember 2012 på 1,4 %.

- Dermed har kostnadene for å eie og bruke egen bil igjen steget vesentlig mer enn konsumprisindeksen (KPI), sier markedssjef Jan Petter Røssevold i OFV AS.

Tallene Røssevold viser til er hentet fra siste utgave av OFVs årlige publikasjon "Eksempler på beregning av kostnader ved bilhold".

Verditap største kostnad
For nye biler er det fortsatt avskrivningen (verditapet) som utgjør den største delen av kostnadene.

Disse øker, også prosentvis, i forhold til bilens pris. Mens avskrivningen utgjør fra rundt 25 % av de totale kostnadene for en rimelig bil, kan den være nærmere 50 % på en dyrere bil. Verditapet påvirkes også av den årlige kjørelengden.

Drivstoff – lavere forbruk
Bensinprisen er i årets beregning relativt uforandret fra i fjor (+ 4 øre/liter). Dieselprisen er 20 øre lavere. Samtidig har OFV - i takt med utviklingen på nye biler - lagt til grunn et lavere drivstoff-forbruk pr mil. I sum gir dette noe lavere drivstoffkostnader i 2012.

Finanskostnader – noe opp
Rentekostnadene på bundet kapital har økt som en konsekvens av en noe høyere rente. Økningen har vært noe større på de mindre bilene enn på de noe dyrere, noe som forklares i prisutviklingen på disse bilene.

Lavere forsikringskostnader
Forsikringskostnadene (både ansvar og kasko) utgjør ca 10 % av kostnadene ved bilholdet, med utgangspunkt i en gjennomsnittsvurdering med 70 % bonus.

- Basert på våre gjennomsnittlige beregninger har premiene for både ansvar- og kaskoforsikringen gått noe ned, sier Røssevold.

Han understreker at premiene varierer fra selskap til selskap.

Ingen endring i dekk-kostnader
OFV har ikke registrert noen endring i dekk-kostnader i 2012.

- De øvrige kostnadene ved bilholdet har bare hatt en moderat økning, sier Røssevold.

Prisutvikling på nye biler
Prisene på nye biler har endret seg ulikt i 2012.

- For de minste (rimeligste) bilene har vi registrert en generell prisøkning, men det har vært en nedgang for de større, sier Røssevold.

- Endringer i beregningen av engangsavgiftene for nye biler, som har gitt noe reduksjon for biler med allerede høye engangsavgifter, har bidratt til dette.

- Samtidig har hard konkurranse i nybilmarkedet også hatt en dempende effekt på prisøkninger i 2012, sier han.

Mer bompenger
Stadig flere bompengeprosjekter og høyere satser fører til en markant økning i trafikantenes innbetalinger.

I alt er 7,3 milliarder beregnet innbetalt fra personbiler i bompenger i fjor.

Basert på en total bestand ca 2,4 millioner personbiler, gir dette en gjennomsnittlig bompengekostnad på 2.350 kroner pr. personbil i 2012.

Nær 100.000 pr år
Med de forutsetningene OFV har lagt til grunn i sine kostnadseksempler, vil en ny familiebil til 375.000 kroner (15.000 km i årlig kjørelengde) ha en årlig bilholdskostnad på 98.905 kroner.

Dette tilsvarer en månedlig bilholdskostnad på 8.242 kroner, eller 271 kroner pr dag. Kostnaden vil, under disse forutsetningene, bli på 6,59 kroner pr kilometer.

Tilleggskostnader
Det er i OFVs beregninger ikke tatt med kostnader ved bilholdet som varierer etter bruk og hvor i landet bilen befinner seg eler ferdes. Dette gjelder kostnader til garasje, parkering, piggdekkavgift, periodisk kontroll av kjøretøy (PKK) og ferge. Også disse kostnadene har hatt en klar økning de siste årene.

Høye faste kostnader
Opplysningsrådet for Veitrafikken AS sine beregninger viser at den prosentvise kostnadsøkningen har vært størst ved de laveste årlige kjørelengdene.

- Som tidligere år viser imidlertid igjen alle våre eksempler at kostnadene pr. kilometer reduseres med økt kjørelengde, primært på grunn av store faste bilholdskostnader, avslutter Røssevold.

Dette koster bilen
Tabellen under viser kostnader for en mellomstor ny bil, fra "Eksempler på beregning av kostnader ved bilhold, 2013":


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: