Frankfurt 2019 | |
|
Den internasjonale bilutstillingen IAA i Frankfurt er høstens store begivenhet for alle bilentusiaster. BilNorge.no gir deg nyhetene.
|
På IAA hadde BMW gjemt bort fotografenes mareritt i et eget rom. En X6 så svart at den spiste opp 99,96 % av alt lyset.
|
Vi har jo sett det komme – lys som et element i bildesign. Noen av bilene på IAA tok det lenger enn ventet. Men kanskje ikke langt nok allikevel.
|
Artega har eksistert i tysk sportsbilvannskorpe i hvert fall i 12 år. De var på plass i Frankfurt også, men med en merkelig lite prateglad stand.
|
Kinesiske Wey deltok på Frankfurt-utstillingen for andre gang. Men sin oppfatning av hva SUV-er skal være. Det overbeviste vel ikke helt.
|
Årets IAA ble en utstilling for gamlinger – på mer enn en måte. For å kompensere litt for alle bilprodusentene som var fraværende fylte arrangørene opp den ene hallen med veteraner.
|
Til ikke å være bilprodusent dukker EDAG forbausende ofte opp på disse sidene. Nå er de her igjen med enda en spennende ikke-bil.
|
Er du blant dem som ønsker en BMW M3 Touring? Her er det nærmeste du kommer, om ikke BMW skulle velge å gjøre noe annet enn de pleier.
|
Byton – Bytes on Wheel – har besøkt Oslo flere ganger. Frankfurt besøkte de med sin produksjonsklare modell. Men de ville ikke kalle det verdenspremiere.
|
Når Brabus legger sin sjel i å bygge den ultimate Geländewagen blir den så eksklusiv at det holder med ti eksemplarer.
|
Det er vel ingen som bygger så mange konseptbiler som kineserne. Og stort sett gjør de det i Torino-området. Men nå har den tradisjonsrike modellbyggerbransjen fått konkurranse. Fra Kina – men fra «det andre» Kina.
|
Vi har hørt om mild hybrid før, men dette blir veldig mildt: 34 elektriske hester på toppen av Lamborghinis 774 V12 hester. Hva er vitsen?
|
Det var en viss fare for at den sterkt reduserte bilutstillingen i Frankfurt ikke ville inneholde en eneste avviker. Heldigvis sto Ramsmobile der.
|
Audi lanserer en ny generasjon RS7 Sportback muskelbil. De viser også et nytt alternativ med stikkontakt.
|
En av de mer spennende presentasjonen i en IAA-avdeling som het New Mobility World kom fra romfart. Der ble vi servert en helt ny serie modul-baserte autonome kjøretøy.
|
Volkswagen gir et glimt av deres neste elbil etter ID.3. ID.4 blir en SUV i format rundt Tiguan, men med et langt mer rommelig interiør.
|
Hvor ironisk er ikke det. Noe av det mest seriøse innen tysk forskning stilte med den største flippen på bilutstillingen i Frankfurt.
|
Hyundai-ledelsen gleder seg til å si mer om kommende elbiler med 4x4 og superrask lading. I mellomtiden er leveringstidene på dagens elbiler kuttet med inntil ett år.
|
Isdera var en god bekjent en periode. Så forsvant de fullstendig, men er åpenbart tilbake på et vis nå. De hadde i hvert fall en bil i gammel tradisjon i Frankfurt i år.
|
Det har vært litt tynt i modellrekkene til Porsche i år. Men det drypper stadig inn nye modeller.
|
Dette var noe helt nytt. Et prototyp-verksted med egen designer og strålende kvalitet. Men ikke i Torino – i Saitama. Med Shinkansen tar det bare 15 minutter rett sydover til Tokyo.
|
Hyundais konseptbil i Frankfurt, 45 het den, var både en sentimental hilsen til merkets røtter, og en spennende blikk inn i en konkret fremtid.
|
BMW viste en firer-studie i Frankfurt. Fronten gjorde at man nesten glemte å legge merke til hvor vellykket resten av bilen var. Men fabrikken har andre kort i ermet også.
|
Bilen har fått enormt kjeft på årets IAA. Og selvfølgelig er det store, raske personbiler hetsen har gått ut over. Lastebiler har liksom ikke vært tema, verken i diskusjon eller på utstillingen. Men jommen fant vi allikevel noen for oss.
|
Volkswagen tar grep for å gjøre overgangen til elbiler så smidig som mulig for kundene.
|