img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
8 bilder i galleri
Rogalandsrunden. I dag: Sjarmør-etappen i drifting
Jon Winding-Sørensen har gjort et raid i Rogaland og møtt alt fra Norges ferskeste racerbane (under bygging) til Norges mest rustne motormuseum. I dag møter vi Norges mest sjarmerende driftingteam.

Historien er litt utenom det vanlige.

Kompiser fra Stavanger-området har besøkt Gatebil-stevner på Rudskogen jevnt de siste fire fem årene og ble stadig tøffere i trynet.

Dette kunne da de også gjøre.

I fjor gjorde de det.

Fant et vrak av en VW Transporter fra 2005, og så leste de nok av regelverket til å finne ut at motoren skulle sitter der originalmotoren hadde vært.

Så da la de V-åtteren der og ikke bak.

Og så fant de ut at de kanskje trengte et bur – vi aner jo ikke hvor lett det er å ende på taket, sier Lasse Vatne.

Da jeg treffer dem er to av dem, Erik Tveit og Martin Hetland, hjemme og hviler seg. Det ble en lang natt.

Men Lasse og kompis Erik Reke holder på med de siste detaljene. De skal gjøre bilen klar til avreise tidlig neste morgen.

Første heat går på Rudskogen i dag, fredag, klokken 10.

Dødstrøtte, de to som fremdeles står på beina også. 

– Langt uttpå natta måtte vi bygge motoren tilbake, vi fikk ikke turboen til å passe. Det manglet fremdeles biter som ville fått motoren til å gå reint, så i stedet for 500 hester så har vi vel trehundreognoen, forteller Erik.

Vi snakker altså om en V-åtter fra en Avalanche, mens 88 mm turboen ligger igjen på gulvet, og så er det girkasse, mellomaksel og diff fra en BMW E39.

(saken fortsetter)

– Selvfølgelig kunne vi bygget opp en vanlig BMW, sier de, – men i og med at vi egentlig ikke aner hvordan vi kommer til å gjøre det eller hvordan bilen kommer til å greie det, valgte vi å være annerledes. Da får vi i hvert fall sikret litt oppmerksomhet.

Når de sier «selvfølgelig kunne vi bygget opp …» så er det et annet aspekt også ved dette. 

Ingen av dem har vært i nærheten av å ha bygget opp noe som helst før. Det er riktignok et snev av bilmekaniker i gruppen, pluss faren til Erik som eier den låven de står på, som åpenbart har mekket litt selv. Verktøy finnes i hvert fall.

Men i realiteten snakker vi om de gladeste amatører du kan tenke deg. Folk som gir klart inntrykk av at dette er bare moro.

Og litt slit.

Og litt veldig god hjelp fra firmaer som også tente på ideen. Det er en og annen sponsor der nå, på siden av den elektrisk-blå bilen.

– Vi kan jo ikke mer enn det vi har sett på Gatebil tidligere. Bilen har ikke kjørt en meter enda. Og selv har vi ikke gjort mer drifting enn å snurre på isen.

– Dette kan bli rart, sier de to gjenlevende.

– Vi skal nok få kjøre alle sammen, føyer Lasse til.

– Kanskje det vil vise seg at en av oss er litt mindre dårlig enn de andre, og kanskje har arrangørene en «sjarmør»-klasse som vi kommer til å gjøre det så bra i – eneste deltaker kanskje – slik at vi kommer til en finale.

– Da må vi jo selvfølgelig sette bestemann bak rattet, for det hadde jo vært kjekt å komme hjem med et bevis.

– Men det viktigste er at vi endelig fikk ut fingeren og fikk gjort det ingen av oss egentlig hadde trodd vi noensinne kom til å fikse.

(saken fortsetter)

Navnet på teamet er jo glimrende valgt og sier alt: «Why not?»

Dessverre er det ikke publikum på Rudskogen denne helgen. De eneste som kan sjarmeres er andre konkurrenter – og noen av dem tar denne bilsportøvelsen så alvorlig at det selvfølgelig er fare for at noen kan bli fornærmet over at ikke alle ser like tungt på livet.

La oss håpe smilet vinner.

Jeg er i hvert fall såpass sjarmert, at dette er et av elementene fra Rogaland-runden min du garantert kommer til å lese mer om i kommende utgaver av BIL Autofil.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer