Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Effektiv kombinasjon Mercedes-forhandlere i Tyskland åpner nå for salg av GLC 300 de, en modell som kan bli midt i blinken for det norske markedet. |
||||||||||||||||
Det er jo ingen hemmelighet at ladbare hybrider kommer gunstig ut i det norske avgiftssystemet. Som oftest er biler med plug-in teknologi kombinert med bensinmotorer, men det fins unntak, og Mercedes har flere av dem. Om du vil kjøpe en Mercedes-Benz GLC som ladbare hybrid i dag, leveres den kun i kombinasjon med bensinmotor og betegnelse GLC 300 e. Men i disse dager åpner Mercedes-forhandlerne i Tyskland for bestilling av nykommeren GLC 300 de. Det høres ut som en bil som kan kjøres elektrisk i hverdagen, samtidig som dieselmotoren sørger for gunstig forbruk på langtur. Den norske Mercedes-direktøren, Kjetil Myhre, sier det tyske initiativet betyr at prisene er fastsatt slik at forhandlerne kan begynne å ta imot bestillinger. Han legger til at det er vanlig at hjemmemarkedet ligger noen måneder foran resten av Europa. – Vi regner med å ha prisen klar i juni, slik at norske kunder kan bestille bilen. Selve lanseringen er ikke fastlagt, men jeg anslår den vil finne sted i september / oktober, sier Myhre. Den nye modellen får tilsvarende batteripakke (13,5 kWt) som GLC 300 e. I Tyskland oppgis den elektriske rekkevidden til 51 kilometer, men det er sannsynligvis basert på den gamle NEDC-syklusen siden GLC 300 e har en oppgitt WLTP-rekkevidde på 37-43 kilometer. Sannsynligvis benytter de samme syklus når de oppgir snittforbruket til 0,19 liter/mil, tilsvarende CO2-utslipp på 45 gram per kilometer. Sverige ligger tydeligvis foran Norge i lanseringskøen, for Teknikens Värld har fått oppgitt priser på nykommeren og forteller at den blir 42.000 kroner dyrere enn den ladbare modellen med bensinmotor. Det skal bli interessant å se fordelingen mellom bensin og diesel når Mercedes tilbyr begge som ladbare hybrider.
|