Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Ford lanserer nye hybrider Ford lanserte i fjor vår Mondeo stasjonsvogn i hybridutgave. Neste år følger ytterligere to familiebiler med tilsvarende drivlinje. |
||||||||||||||||
Tidlig i 2021 kommer den praktiske S-MAX, sammen med storebror Galaxy som hybrid. Legg merke til betegnelsen – den inneholder ikke «plug-in» og dermed snakker vi om om biler med svært begrenset elektrisk rekkevidde. Ford annonserte denne uken at de vil investere over 400 millioner kroner i sin Valencia-fabrikk, der en rekke av de europeiske modellene bygges, for å kunne produsere bilmodellene i selskapets storstilte elektrifiseringsstrategi. Investeringen skal blant annet brukes til å bygge et toppmoderne anlegg for montering av batterier. To nye produksjonslinjer vil sette fabrikken i stand til å montere batteriene til helt nye Kuga ladbar hybrid, Kuga hybrid, nye S-MAX hybrid og Galaxy hybrid. Anlegget for montering av batteriene skal være i drift fra september i år og koster 24 millioner euro. – Svært fornøyd Nye S-MAX hybrid og Galaxy hybrid deler den samme hybrid-teknologien som introduseres i nye Ford Kuga hybrid senere i år. De vannavkjølte litium-ion-batteriene monteres i en kollisjonssikker og vanntett konstruksjon i bunnen av bilen. Dette bidrar til at plassen innvendig blir utnyttet mest mulig effektivt. – Går ikke på bekostning av plass Drivlinjen i de nye bilmodellene består av en 2,5-liters Atkinson bensinmotor, en elektrisk motor, generator og et litium-ion-batteri. Både S-MAX hybrid og Galaxy hybrid vil komme med syv seter som standard, og Ford lover de vil ha tilsvarende innvendig plass som de konvensjonelle versjonene. Bagasjevolumet blir på opptil 2200 liter på S-MAX – akkurat som i dag, og Galaxy hybrid får også det samme bagasjevolumet som i dag – opptil 2339 liter. – Bedre ytelse enn med diesel Begge modellene skal kunne kjøres både helelektrisk og i kombinasjon med bensinmotoren – for best mulig kjøreegenskaper. Målt etter WLTP-syklusen vil CO2-utslippet være på 140 g/km samtidig som NOx-utslippet er kraftig redusert. Mange bekker små sørger for reduserte utslipp
Populære familiebiler I Norge er salget av modellene beskjedent. Ifølge OFV ble det i 2019 registrert 274 nye S-Max og 17 Galaxy – omtrent en halvering fra året før.
|