Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Toyota ledet an med introduksjonen av hydrogendrevne Mirai i 2014. Men for å si det rett ut – du skulle ha en meget spesiell smak for å like utseendet på den fremtidsrettede bilen. Ikke var den spesielt praktisk heller, med kun fire seter. Tiltalende og bærekraftig – Mirai har vært en katalysator for økt global kjennskap til hvordan et fremtidig rent og bærekraftig hydrogensamfunn kan oppnås, sier Toyota i sin pressemelding. Og de fortsetter: – Det er en teknisk sofistikert, men også utpreget praktisk bil med en rekkevidde på rundt 500 kilometer, full tank på noen få minutter og ingen utslipp – bortsett fra rent vann. Siden lanseringen har rundt 10.000 Mirai blitt solgt, mens Toyota aktivt har støttet utviklingen av hydrogen-infrastruktur i nøkkelmarkeder verden over. Begrenset salg Manglende tilgang til hydrogenstasjoner er en viktig årsak, samt eksplosjonen som gjorde at de få eksisterende valgte å stenge en periode. Dessuten har neppe utseendet telt til Mirais fordel. Lekker og fremtidsrettet Den nye modellen lanseres sent i 2020, først i Japan, Nord-Amerika og Europa, og den vil være mer enn en miljøbil; den viser at hydrogenteknologi ikke er til hinder for at en bil kan være givende å kjøre og tiltalende å beskue. Toyota tar sikte på en 30% økning i rekkevidden gjennom forbedringer i brenselcellesystemet og bruk av større hydrogentanker, noe som gir en rekkevidde på 650 kilometer mellom hver fylling. Det er nå tre tanker som sammen øker drivstoffkapasiteten med rundt et kilo hydrogen sammenlignet med dagens modell. – Jeg velger Mirai – Jeg vil at kundene skal si «jeg velger Mirai, ikke bare fordi det er en hydrogenbil, men ganske enkelt fordi jeg vil ha denne bilen - og tilfeldigvis er den en hydrogenbil». – Vi vil fortsette utviklingsarbeidet med den følelsen i fokus, og vi håper at nye Mirai bidrar til å lede an arbeidet mot et hydrogensamfunn. Det er lett å samstemme i at nye Mirai har fått en tiltalende eksteriørdesign. Den er lav, med elegante proporsjoner, et stramt og slankt karosseri og store 20-tommers hjul som samlet gir den et kraftfullt og egenartet utseende. Moderne interiør Nøkkelelementer er en 12,3-tommers skjerm i midtkonsollen og et instrumentpanel som omslutter sjåføren. Plattformen og den intelligente innpakkingen legger til rette for fem seter, mot fire i dagens Mirai. Ny arkitektur I tillegg til å øke rekkevidden, gir ifølge Toyota forbedringer i ytelsene til brenselcellesystemet Mirai en mer lineær og naturlig respons idet man kjører av gårde og en kjørefølelse der det er samsvar mellom gasspådrag og akselerasjon. Kjøreegenskapene er preget av at den er dynamisk på svingete veier, men samtidig avgir den en følelse av kraft på motorveien – uansett hastighet.
|