Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Alt du trenger å vite om Ford Mustang Mach-E Det er ingen tvil om at Tesla Model Y er utpekt som viktigste konkurrent når Ford nå slipper en elektrisk SUV og løfter fram Mustang-navnet for å understreke kjøreglede og ytelse. Dessverre er ikke Mustang Mach-E i Norge før sent i 2020. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Inntil 600 km rekkevidde med stor batteripakke, mulighet for tilhengerfeste og foreløpig pris fra 412.000 kroner for rimeligste variant. Dette er nøkkeldata for Fords kommende elektriske crossoverliknende SUV. Mandag formiddag holder Ford europeisk slippfest for Ford Mustang Mach-E i Oslo. Så viktig er Norge som elbilland at parallelt med visningen i Los Angeles, står også bilen i Oslo. Samtidig åpner Ford for å forhåndsbestille nå. Og gled deg til bilen, men gled deg ikke for tidlig, for på veien blir ikke denne Mustang-varianten å se før om ett år. Fords sjefsdesigner for personbiler i Europa, Murat Güler, innrømmer at selv ikke Detroit-giganten er uberørt av Teslas satsing verken i USA eller Europa, samtidig som EUs utrulling av skjerpede krav til utslipp av CO2 nå tvinger Ford til å ta grep. Påkalle oppmerksomhet Men Ford har likevel ikke våget å gjøre Mach-E like sportslig som Jaguar gjorde I-Pace eller som på en Mustang-skisse jeg så da Ford viste bilen til noen få utvalgte (BilNorge/bladet Bil eneste fra Norge) for en drøy uke siden. Dette er nøkkelfakta om Mustang Mach-E:
Og her er flere fakta:
* Ikke tillatt med taklast foreløpig Ytelsene og de utvendige målene matcher Teslas kommende og for lengst annonserte Model Y med unntak av de to ekstra sitteplassene i tredje seterekke. Forden er kun femseter. Mustang Mach-E er en tvers gjennom amerikansk bil basert på komplett ny elbilplattform. Med hele 2,98 meter akselavstand blir det god plass til å legge batteripakken flatt. Det igjen gir god plass inne i bilen og åpnet for et 100 liter bagasjerom foran i tillegg til det på 400 liter bak før seteryggene legges ned. Rommet foran har dessuten avrenning for lettere å gjøre det rent etter noen møkkete gummistøvler. Minimalistisk Heldigvis har Forden også noen flere knapper på rattet enn Tesla. Du kan både komme deg inn i bilen og starte den med «telefon som nøkkel». Dette systemet får sin debut i den nye helektriske SUV-en. Ved hjelp av bluetooth oppdager bilen eierens smarttelefon når den er nærme nok. Dørene låses opp automatisk, og du kan starte bilen uten å ta opp telefonen. Når du forlater bilen, vil den låses av seg selv. Skulle batteriene på telefonen være utladet kan du trykke inn en kode på et panel på bilens B-stolpe som låser opp bilen. En separat kode brukes på bilens store og sentralt plasserte berøringsskjerm for å starte bilen uten mobiltelefonen. Ikke dørhåndtak To batteristørrelser tilbys, og det gis valgfrihet mellom drift bare på bakhjulene (som gir lengst rekkevidde – 450/600 km) og firehjulsdrift med en motor foran og en bak (420/540 km). Batteripakkene (leveres av koreanske LG) og rekkekvidden kan ikke forlenges via oppgradering. Ford Mustang Mach-E har tre unike kjøremoduser: stille, aktiv og utemmet. Både styringen, lysene i kupeen, lyden og de heldigitale skjermene skifter karakter etter hvilken kjøremodus du velger. Én pedals funksjon Ladefarten varierer med batteristørrelsen. Kun 95 kWt-batteriet kan lades med inntil 150 kW ladefart, for 75 kWt-batteriet er ladefarten 130 kW. Ford sier at det optimalt lar seg seg gjøre å lade 93 km rekkevidde på 10 minutter, men det forutsetter stort batter og kun bakhjulsdrift. Ford har ikke avgjort om gratis hurtiglading vil følge bilen det første året slik VW har valgt med ID.3. I første omgang kommer tre motoreffekter: 258/284/337hk. Sistnevnte yter 830 Nm i moment og vil være standard på First Edition. Senere kommer en GT med 465 hk og 830 Nm. Denne tar deg til 100 fra stillestående på under fem sekunder. Ved lanseringen satser Ford på en First Edition med største batteri og mye utstyr – og priser pakken til nær 600.000 kroner. Dette sier Ford om lanseringsversjonen: * AWD (firehjulstrekk) AWD har generelt mer utstyr enn den forhjulsdrevne varianten, som eksempelvis adaptive LED hovedlys og røde bremsekalipere. Som ekstrautstyr leveres to teknologipakker. Alt i teknologipakke + er standard på First Edition. Ford følger Tesla på oppgradering ved at dette skjer via nettet uten behov for å besøke forhandler. – Vi er fantastisk godt fornøyd med både utvalg og priser, alle varianter har et høyt nivå av standardutstyr. Vi planlegger for å levere et betydelig antall Mustang Mach-E i løpet av høsten 2020, sier administrerende direktør Per Gunnar Berg i Ford Motor Norge. Hvor mange et betydelig antall er vil ikke Ford ut med.
|