img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
26 bilder i galleri
ID-produksjonen i gang
Volkswagen har i dag offisielt åpnet sitt nye anlegg i Zwickau, øst i Tyskland, der ID.3 skal produseres ved et hypermoderne og CO2-nøytralt anlegg.

Forbundskansler Angela Merkel og toppleder for Volkswagengruppen Herbert Diess er til stede for å overvære at den første bilen ruller av produksjonslinjen i Zwickau i dag, 4. november 2019. Det er også Bilforlagets nyhetsredaktør, Øystein Byberg.  

– ID.3 blir et viktig bidrag for å gi e-mobiliteten sitt gjennombrudd. Den gjør miljøvennlig, individuell mobilitet oppnåelig for millioner av mennesker, og er en milepæl for vårt konsern på veien mot å bli klimanøytral innen 2050, sier toppleder i Volkswagenkonsernet, Herbert Diess.   

ID.3 er den første modellen ut av en helt ny generasjon elbiler, en del av Volkswagens globale elektriske offensiv. Volkswagen er også den første volumprodusenten som bygger om en hel fabrikk fra forbrenningsdrivlinjer til e-mobilitet.

Fabrikken har røtter tilbake til 1904 da Horch startet produksjon her. Tre år senere ble fabrikken omdøpt til Audi. Under DDR-regimet ble det produsert IFA og Trabant her, og de siste årene har Volkswagen bygget Golf kombi og stasjonsvogn ved anlegget.

Den trinnvise ombyggingen startet i 2018, og vil bli fullført i 2021. Da er Zwickau-fabrikken bygget om til å bli den største og mest effektive elbilfabrikken i Europa.

– Produksjonsstarten av ID.3 åpner en ny æra for Volkswagen, sammenlignbar med den første Bobla og den første Golfen. Zwickau vil bli den ledende fabrikken for den nye tiden i bilindustrien: Fabrikken bygges om fra 100% forbrenningsmotorer til 100% elektriske drivlinjer. Vi initierer derfor et systemskifte i bilindustrien som vil slå ut i full blomst i de kommende tiårene, sier Thomas Ulbrich, styremedlem i Volkswagen med ansvar for e-mobilitet.

Europas største elbilfabrikk
Omstillingen av fabrikken i Zwickau gjøres trinnvis, og samtidig med normal produksjon.

Ombyggingen startet for litt over to år siden. Siden den gang er karosseriverket, lakkavdelingen og logistikken kraftig modernisert og fornyet. Blant annen måtte hele transportsystemet i fabrikken tilpasses elektriske biler.

Den første av to produksjonslinjer er nå bygget om til elbilproduksjon. Den første ID.3-bilen ruller av båndet i dag, 4. november 2019, like over klokken 12.

Med rundt 1700 roboter, førerløse transportsystemer og helautomatiske produksjonsprosesser viser Zwickau vei for fremtidsrettet volumproduksjon av elektriske biler.

Samtidig vil produksjonen av den klassiske Golf Variant fortsette til midten av 2020. Da vil også den andre produksjonslinjen bli omstilt til elbilproduksjon, og settes i drift i samme år.

Endringene av fabrikken i Zwickau går helt etter planen. Det siste utbyggingstrinnet er i 2021: Da vil Zwickau-teamet kunne bygge opptil 330.000 helelektriske biler per år. Fra da av vil fabrikken produsere seks modeller basert på den modulære plattformen for elektriske biler (MEB), for tre av merkene i konsernet: Volkswagen, Audi og SEAT.

(artikkelen fortsetter)

Tolv nye haller og bygninger
I tillegg til ombyggingen av produksjonslinjene, bygges det til sammen tolv nye haller og bygninger i Zwickau for å kunne øke den daglige produksjonskapasiteten fra 1.350 biler til 1.500 biler.

Det største enkeltprosjektet er utvidelsen av pressverket: Fra 2021 vil så godt som alle pressede deler til bilene som bygges i Zwickau være produsert på stedet.

Investeringene i pressverket alene er på 74 millioner euro, der en ny høykapasitetspresse står for en stor del av kostnadene.

Den nye prosessen med å konvertere rent stål til ferdige karosserideler er helautomatisert.

Til sammen bygges det 50.000 nye kvadratmeter til produksjonen av elektriske biler i Zwickau. Rundt 50 partnerfirma deltar i ombyggingen.

Bærekraftig produksjon
ID.3 er den første bilen fra Volkswagen som fra grunnen av er utviklet for å være karbonnøytral gjennom hele produksjonen og livsløpet.

Volkswagens prinsipp er å kutte alle utslipp der det er mulig først. Der det ikke er mulig, investerer de i klimaprosjekter for å kompensere utslippene.

All elektrisk kraft til fabrikken i Zwickau kommer fra fornybare kilder. I tillegg har fabrikken et avansert kraftvarmeverk med varmegjenvinning.

Bygninger og produksjonsutstyr optimeres for energieffektivitet, noe som reduserer både det elektriske effektbehovet og behovet for oppvarming.

Også de energikrevende høyvoltsbatteriene til ID.3 produseres med 100% miljøvennlig energi. I batteriproduksjonen er det likevel klimagassutslipp som ikke er mulig å unngå.

Dette kompenserer Volkswagen for ved å støtte klimaprosjekter – blant annet det anerkjente «Katingan Mataya Forest Protection» på den indonesiske øya Borneo.

MEB-produksjon over hele verden
Produksjonsstarten i Zwickau markerer starten på Volkswagens transformasjon til e-mobilitet.

I fremtiden vil Volkswagen bygge elektriske biler ved 8 MEB-fabrikker over hele verden: I Europa, Asia og Nord-Amerika. Sammen vil disse fabrikkene utgjøre verdens største produksjonsnettverk for elektriske biler.

Etter konverteringen av Zwickau til en ren elbilfabrikk, vil også fabrikkene i Emden og Hannover i Tyskland bli bygget om for volumproduksjon av elektriske biler på MEB-basis.

I Kina bygges fabrikkene i Anting/ Shanghai og Foshan om nå, for produksjonsstart i 2020. I Nord-Amerika investerer Volkswagen rundt 800 millioner dollar i fremtidig elbilproduksjon ved Chattanooga-fabrikken.

Alle disse produksjonsstedene vil nyte godt av erfaringene og «know-how» fra teamet i Zwickau.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer