img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Mikro-miljø hos Toyota
Tokyo-utstillingen er kjent for sine ganske ville konsepter. I år har imidlertid Toyota utkonseptert dem alle sammen. Med en enorm samling mikro-mobilitets-fantasier – inklusive en magisk sopelime – har de satt en rekord som nok (heldigvis) aldri vil bli slått.

Vi kan jo begynne med den som ikke er fullstendig sprø, nemlig deres e-Racer. Akkurat den tok Toyota så alvorlig at den ble presentert av sjefen selv, Akio Toyoda. Men vi fikk ikke vite mer enn at denne skulle representere «moro-å-kjøre-bil-elementet for fremtiden».

Spesifikasjoner? Ikke antydninger – men hvem trenger akselavstand på nærmeste millimeter for å drømme?

En flat to-seter der dere sitter i tandem, der det er masse muligheter for autonomi, men altså også kjør-selv-glede. Og dersom du ikke gidder kjøre selv, kan du sitte der og oppleve deg selv på verdens racerbaner takket være «spesielle digitale ruter» - det høres ut som et AR-opplegg.

Resten er også sprøtt. En video av bilen viser slett ikke den, men en dame på badet som pusser tenner og åpner en meny der hun velger dekk-kvaliteter, og så velger hun seter og så velger hun kjøredress.

Når hun har bestemt seg for hvordan hun skal se ut i dag blir kroppen hennes scannet, og så sprøytes den riktige drakten på en dokke – klar for vår heltinne til å påføre seg når sprøyteprosessen er ferdig.

(saken fortsetter)

Skikkelig speisa. Det som imidlertid er konkret, men like ubegripelig, er at Toyota, noen dager før Tokyo-åpningen, registrerte e-Racer som varemerke i USA. Det skal brukes på «kjøretøy, apparater for bevegelse på land, til vanns eller i luften».

Det hører med til akkurat den historien at et av AR-programmene i bilen viser nettopp racing under havets overflate!

Siden ikke dette er vilt nok kan vi bevege oss til den virkelige mikro-avdelingen. Og hvis vi skal gjøre noe som helst forsøk på å tolke den, få det hele ned på jorda, må budskapet være at Toyota ser fremtidens person-mobilitet som en mellomting mellom dagens – riktignok i en mye mer rasjonell og effektiv versjon – og en form for personaliserte mini-pod’er.

Men sopelime er kanskje i sterkeste laget?

De viste virkelig en e-Broom der, men om den kan fly gjennom luften og frakte hekser mens den gjør, det aner jeg ikke. Det eneste som antydes i beskrivelsen er at dette er en mobilitetsplattform som forener menneske og maskin slik at brukerne kan glede seg over en ny form for mobilitet.

Ta den du!

e-Palette er grei nok, den har vi vist før. Minibusser, autonome, som ikke bare kan brukes til transport, men også som samlingspunkter der likesinnede kan dyrke sine hobbyer (!) eller de kan brukes som mobile butikker eller som rullende postutleveringer.

Da har jeg større problem med micro-Palette. Dette er en liten robot som skal levere ikke bare pakker, men også de følelsene som følger med dem. «Her menes det at fremtidig distribusjon skal inneholde en følelsesmessig dimensjon». 

Jeg er glad dette kommer etter min tid.

Det var to roboter på området også. Den ene, T-HR3 het den, hadde vel ikke akkurat det helt store transportbudskapet – den kunne nemlig spille SteinSaksPapir samtidig som den kunne bevege kroppen sin synkront med din. (Men hvorfor?)

Den andre, derimot – som også hadde et meget greiere navn: HSR – hadde den fantastiske evnen at den kunne gjenkjenne en gjenstand, for eksempel en vannflaske, gripe den og transportere den til bruker.

For alt jeg vet er dette avansert.

e-4me har jeg også problemer med å oppfatte. Beskrivelsen sier «en enseters transporttjeneste med en grad av luksus. Denne gjør det mulig for passasjeren å nyte forskjellige servicetjenester mens de nærmer seg bestemmelsesstedet (og så kommer det): uten å behøve å bekymre seg om andre».

Forklaring, please.

e-Trans er et kjøretøy for bildelingstjeneste, det så ganske bra ut i svart og gull. Beskrivelsen her er at den kan transportere folk komfortabelt samtidig som den kan frakte masse gods. For meg høres dette ut som en Van.

Men det som forstyrrer litt er illustrasjonen der det ser ut som om en robot-koffert triller seg selv nedover en rampe ut av hekken på bilen. Enda et autonomt element i samlingen?

Vi nærmer oss slutten nå.

Først med e-Chargeair. En dings på hjul utstyrt med batterier og et kabelløst ladesystem som kan forsyne andre batterielektriske biler med strøm – mens de kjører. 

Vi har sett refueling av F-15 Super Eagle, men dette er nytt.

Og ikke bare kan den gi andre biler pupp, den kan også forsyne hele byen med strøm – i hvert fall med den den har lagret i øyeblikket. Dessuten er den utstyrt med en luftrenser og WiFi!

Det siste innslaget har jeg også store problemer med.

e-Care heter den og er ment for fremtidens medisinske undersøkelser og bruker (dette oversetter jeg direkte, skjønner ikke et kvekk), «ansiktsgjenkjenningsversjonen av SteinSaksPapir (hva er det med denne SteinSaksPapir egentlig?). Denne mobilitetstjenesten gjør det mulig for deg å snakke med legen mens du er underveis, og det kan også gjennomføres en medisinsk undersøkelse av deg på vei til sykehuset. Dette kjøretøyet kjører der det er behov for det, inkludert kundens hjem eller andre destinasjoner»!

Dette gir jeg opp. Jeg tror jeg skal ta for meg sopelimen en gang til.




toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer