img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
Tokyo Motor Show 2019
Bilutstillingen i Tokyo skal ifølge arrangørene handle om fremtiden. Det er i så fall en fremtid der det er langt mellom batterielektriske biler.

Tokyo – De som venter på elektriske biler fra japanske produsenter må smøre seg med tålmodighet. For skal man dømme etter årets bilutstilling i Tokyo, er det ikke mange produsenter som har klare elbiler for volumsalg de neste årene. Fortsatt vises prototyper og idébiler – og bare noen ytterst få har biler de bekrefter vil bli produsert og tidspunkt for når de bli lansert.  

Her viser produsenter som Toyota, Mitsubishi, Honda, Suzuki, Subaru og Lexus bilene som skal holde liv i disse merkene de neste årene – nesten uten en produksjonsklar elbil. 

Mitsubishi
Hos Mitsubishi finner vi bare velkjente modeller og ikke en eneste elektrisk bilmodell.

De viser bare en fremtidsbil som skal ha en gassturbin som skal lade batteriene.  Ifølge Mitsubishi vil de ikke komme med en ny elbil før tidligst i 2022. og da såpass oppdatert at den får en elmotor i hvert hjul.

Mazda
De eneste som viser en elbil i Tokyo som passer det norske markedet er Mazda. De sa at i september neste år lander de første Mazda MX-30 – en helt ny, moderne elbil. Forhandlerne har fått de aller første informasjon om bilene – og den største nyheten er uten tvil prisen.

Kunder som nå setter seg på venteliste for den nye elbilen er garantert en pris på kr 249.900 inkludert hjemmelader. Fabrikken snakker om en rekkevidde på rundt 200 km.

Mazda lanserer også en bensinversjon bygget på samme plattform men med en annen utforming av karosseriet. Blant annet får den en vanlig bakdør-løsning der elbilens er festet i bakkant. Mazda 30 CX får en motor på 180 HK og en pris på 320.000 kroner.

Nissan med kei-konsept
Nissan Ariya (bilde øverst) er navnet på en ny elbil som vil bli vist i endelig neste år. Den vil ifølge informasjonsdirektør Marina Bakkum i Nissan Nordic komme i salg først i siste halvdel av 2021. Bilen vil bli produsert i Japan og får samme effekt som Leaf.

Og i tillegg viser de en oppsiktsvekkende konseptbil i den klassiske japanske kompakt-klassen som kalles Kei.  iMk er navnet, fire dørs med god plass til fire og batterielektrisk. Og sannsynligvis alt for liten til å ha stor kundeappell i Norge.  Målene er omtrent som på gamle i-MiEV.

Rullestol fra Suzuki
De fleste norske Suzuki-forhandlere skal på tur til Japan og de tar i hvert fall med seg et besøk på bilmessen i Tokyo. Det kan bli en nedtur for Suzuki viser ikke en eneste ny bil, verken elektrisk eller fossil, som er i nærheten av å bli en ny «Norgesmester». De eneste elkjøretøyer Suzuki har på sin stand er en rullestol og en sparkesykkel.

Mikro-segmentet
Men akkurat dette er temaer som åpenbart er i ferd med å bli ekstremt viktig i Japan.  Mikromobilitet, eller siste kilometer-løsning.

Kickscootere vet vi jo selv, hjemmefra, har tatt av stort. Hvem skulle trodd det for bare halvannet år siden?

Rullestol er et stort tema også i mobilitetssammenheng nå – ikke minst fordi japanerne åpenbart behandler kommende Paraolympics like seriøst som de behandler de kommende Olympiske leker.

Og Suzukis rullestol er et eksempel på det. Den kan brukes med muskelkraft så mye du orker, og når du ikke orker (eller gidder) bytter du bare hjul, så er den elektrisk.

Japanerne er vant til småbiler.  Kei-klassen, som har stramme grenser for utvendige mål, utgjør rundt en tredel av det samlede japanske nybilsalget, kommer i stadig nye utgaver.  Fra smekre, åpne tosetere til de mest ekstreme kuber med to meter i høyden. 

Det er mange konseptversjoner av slike biler her. Alle elektriske.

Daihatsu
Daihatsu – som kanskje er død i Norge, men meget levende som en fjern slektning av Toyota her i Japan – kunne vise et utrolig stort utvalg av nye Kei-forslag, ofte med de mest forbløffende spesialegenskapene.

Hva med en bil spesielt innredet for amming og bleieskift ved store tilstelninger for eksempel?

Men det er et annet, spesifikt japansk, fenomen som også er med på å styre bilprodusentenes retning. Det er økningen av den aldrende aldersgruppen: seniorene.

Sølv-generasjonen har helt andre krav til mobilitet enn de tradisjonelle, men på grunn av enkelte medisinske fenomener som kommer med høy alder er det åpenbart at det også stilles nye grav til betjening og komfort.

Det er ganske mange Kei-biler nå der man bare kan spasere rett inn og sette seg på en høy stol, som på kjøkkenet sitt, og ha betjeningsorganer like greie som vannspringen hjemme.

Det er en rekke observatører som så seg rundt på messeområdet og slo fast at «små elbiler som bare skal kjøre korte distanser med begrenset hastighet er det neste store segmentet for bilindustrien. Det er her slaget kommer til å stå nå.»

Og da tenker man åpenbart ikke på annerledes-landet Norge.

I dette bildet er det også åpenbart at man kan se for seg et bildelingsprogram som ikke likner de vi har møtt til nå.  Dette blir billige og enkle biler der delingsmodellen kan fungere nesten like enkelt som kickscooter-opplegget. Bare med litt større disiplin på hvor man setter fra seg objektet.

Toyota tenker OL
Toyota er i stor grad med på å åpne døren inn til en slik fremtid.

De bruker bilutstillingen som en «leikestove» og viser nesten ikke eneste personbil. Deres store stand handler bare om hvordan livet blir i fremtiden omgitt av pastellfarger og fri for vanlige biler og eksos.

De er blant de største sponsorene til sommer-OL i Tokyo i 2020 og der skal de vise verden nullutslips kjøretøyer i alle størrelser. De skal bruke OL til å presentere «nye Toyota» og det vil komme en stor serie med både elbiler og hydrogen. Men lite av dette vil komme til norske forhandlere før 2021 og 2022.

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge bekrefter at organisasjonen venter i spenning på sommer-OL.

Men det er verdt å ta med at Toyota også viser en elektrisk mikrobil. Den er lukket, men målene er helt nede på Twizy-nivå og den har disse moderne elbilspesifikasjonene som 60 km/t i toppfart og 100 km. rekkevidde.

Mer enn nok for svært mange i Tokyo-trafikken.

Resten
Det bør kanskje nevnes at Honda betrakter fremdeles sin lille e som den store nyheten, men de viser også den nye Jazz.

Det er vel heller ingen overraskelse at Subaru kommer med en ny Levorg – fremdeles 1,8 liters boxer. De viste bilen her i Tokyo nå, men den er åpenbart et stykke unna produksjon fremdeles. I hvert åpnet de ikke dørene for å vise interiøret, og vinduene var sotet og umulige å se gjennom.

Årets bilmesse i Tokyo er tilbake til de virkelige gamle dager, da jeg besøkte denne messen for første gang.

Det er nesten bare japanske produsenter her. Mercedes-Benz og Renault er de eneste unntak.

Det er synd å måtte slå fast at også Tokyo, akkurat som for eksempel Frankfurt og Paris, er en bekreftelse på at vi snart har opplevd vår siste store bilutstilling.  

HER FIINNER DU ALLE TOKYO-NYHETENE KRONOLOGISK

Alfabestisk oversikt:






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer