Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Yamaha på tre og fire Halve moroa med Tokyo-utstillingen er motorsykkelprodusentene. De tenker ofte i enda mer fantastiske baner enn bilprodusentene, og de som ikke går innom der går glipp av mye moro. |
||||||||||||||||
Vi skal nøye oss med Yamaha i denne omgang, der det selvfølgelig er mest trykk på tohjulingene. Og selvfølgelig er en rekke av dem batterielektriske nå. Men der i gården har de lange tradisjoner i å flørte med bil også, og viser et par grep denne gangen. Som så mange andre er det i ferd med å tette luken mellom motorsykkel og et Twizy-type kjøretøy. Det forslaget de viser denne gangen heter MW-Vision og er egentlig en tiltende trehjuling (to hjul foran), men med et forholdsvis skikkelig karosseri. Men fremdeles henger man ved full mc-oppskrift, ikke før vi har et ordentlig sete og et rundt ratt i slike typer kan vi snakke om at de har tatt skrittet inn i bil. Men det vil komme – garantert. Den andre modellen vi trekker fem her er en blanding av Ariel Nomad og en måne-bil. Land Link Concept heter den, for virkelig å presisere at den ikke er en Lunar noe-som-helst og beskrives vel mer som en arbeidshest enn som en bil. Autonom, og i stand til å utføre arbeidsoppgaver over store områder – er noe av beskrivelsen. En av spesialitetene er at hvert av de fire hjulene kan drives og styres uavhengig av de andre, eller de kan (heldigvis) settes opp til å jobbe i team. Om den er brukbar aner jeg ikke, men den er garantert brukbar som en show stopper. Her har vi noe av det jeg regner med vil vekke mest oppmerksomhet på Tokyo-utstillingen i dagene som kommer.
|