img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
USA-kineser på vei mot Norge
Mandag ble det kjent at Norge får to nye kinesiske bilmerker. Her er forhistorien.

En kinesisk elbil-start up laget et eget produksjonsfirma i USA slik at en eventuell handelskrig ikke ville bety så mye.  Men så måtte de utsatte USA-planene slik at foreløpig ser det igjen helkinesisk ut. Og til denne historien hører det to norske forbindelser.

Den første er kanskje den minst overraskende – disse bilene, med merkenavn du aldri har hørt om før, skal importeres til Norge.

Aner tilbake til Th!nk og Tesla
For å få til den andre forbindelsen må du bli med til Th!nk-fabrikken i Aurskog for nesten 15 år siden. Da banket en amerikaner på døra. Martin Eberhard var en av stifterne av Tesla, et bilmerke ingen hadde hørt om den gangen, og han hadde med seg et forslag om felles fremtid.

Th!nk og Tesla skulle samarbeide på markedene jorden rundt, Th!nk med bybiler, Tesla med overklasse.  Planene var kanskje litt for luftige – de ble ikke noe mere av.

Etter en litt grisete rettssak fikk Eberhard en dom på at han slett ikke var blant stifterne, men det ble derimot Elon Musk - selv om han ikke hadde vært i nærheten da Tesla ble stiftet!.

Men det ble heldigvis noen penger på Eberhard, så han startet et batteriutviklingsselskap, InEVit, som i 2017 ble kjøpt opp av noe annet ingen heller hadde hørt navnet på: SF Motors.

Dette var et firma med Kina-bakgrunn som hadde kjøpt seg et anlegg for konstruksjon og utvikling  i Silicon Valley og som ville bygge elbiler.

Eberhard ble sjefingeniør, men bilene var egentlig allerede klare. I fjor viste de både SF5 og SF7.  Om det var derfor Eberhard forsvant aner jeg ikke, men det tok ikke lang tid før han hadde startet et nytt batteriutviklingsprodjekt. Tiveni het det nå – InEVit stavet baklengs.

Og neste kapittel: SF Motors måtte utsette introduksjonen av SF 5 og SF 7, som altså var lansert med stor jubel, ved anlegget i Santa Clara i mars i fjor.  Årsaken: «Vanskelige forhold på det kinesiske bilmarkedet der de samtidig skulle introdusere nye modeller».


SERES SF 5 ser linjelekker ut

At SF Motors omtrent på denne tiden ble døpt om til SERES er også en typisk detalj som gjør det ganske problematisk å følge kinesiske industri-linjer. Men det var altså SF Motors som presenterte disse to nye elbilene, mens det var SERES som måtte skuffe halve Indiana. De hadde nemlig også kjøpt den gamle Hummer-fabrikken der, og hadde lovet investeringer på 160 millioner dollars og at 500 arbeidsplasser skulle gjenopprettes.

Det blir ikke i morgen, for å si det sånn.

Over til Kina
DongFeng Motor Corporation, 100 prosent statlig eid, ble grunnlagt i 1969 – nøyaktig 50 år siden. Tradisjonelt har dette selskapet vært blant industriens tre-fire virkelig store.

Selskapet utviklet seg veldig positivt. Nest største produsenten i Kina i 2014 med 3,5 millioner biler – ikke minst takket være en rekke samarbeidsprosjekter med utlendinger som Honda, Nissan, Renault og mange andre.  Og med 450.000 biler var de også Kinas største nyttebilprodusent det året.

Nå må vi nøye oss med å si at de er der oppe blant de fire største. Usikkerheten kommer blant annet av at de er splittet i så mange merkverdigheter.  Som for eksempel i det som er blitt DFSK. Et selskap opprettet allerede i 2003, egentlig med formål å være en strategisk handelspartner for noen av DongFengs spesielle produkter. 

Ta en titt på det organisasjonskartet vi har her, så skjønner du at enkelt er det ikke.

Men resultatet er altså et bilmerke som heter DFSK i tillegg til SERES som altså er restene av den amerikanske virksomheten.

Men enda skal vi noen omveier før vi kommer frem til poenget.  SOKON, som ligger bak alt dette og som er den private sparebøssen til Zhang Xinghai og hans sønn, Zhang Zhengping, (som var oppført som founder og CEO i SF Motors), overførte 100 % av SF Motors til Chongqing Jinkang New Energy Automobile.

Dette er nemlig ett av de selskapene som kvalifiserte seg som produsent av «New Energy» personbiler hos Kinas industrimyndigheter.  Den 8. fabrikken som hadde fått denne godkjennelsen.

Uhyre viktig, for uten den kan man ikke produsere biler i det attraktive elbil-segmentet i Kina.

Dermed heter bilene egentlig JinKang SERES i Kina, uten at det egentlig interesserer noen andre enn myndighetene.

Og nå er vi (nesten) ved saken.

Norsk importør
For Jan Kåre Holmedal, daglig leder i Gill Gruppen (Subaru og Ssangyong, blant annet) forteller at de har skrevet «eksklusive avtaler» med Chongqing Sokon Motor Group (der har vi enda en navnekombinasjon vi ikke har sett tidligere i denne historien), og at de vil bli den første europeiske importøren som får lansere elektriske modeller fra bilmerkene SERES og DFSK.

Det har lenge vært kjent at Gill Gruppen har vært på jakt etter et Kina-agentur.

- Mulighetene har vært mange, sier Holmedal, - Men vi har tatt oss god tid for å velge riktig. Da vi endelig kom til fabrikken i Chongqing fant vi akkurat det vi har vært på jakt etter.

- Dette er en portefølje av riktige alternativer for det norske markedet. Kompakte- og familiebiler til 250.000 – 400.000 kroner, SUVer og også biler i det helt øverste sjiktet hva angår ytelser og finesser, lover han.

- I løpet av de neste fem årene skal vi lansere opp mot 20 ulike modeller til det norske markedet, sier Holmedal og tilføyer at modellene E3 og SF5 vil være i produksjon i løpet av oktober, og skal kunne leveres fra sensommeren neste år.

Les mer om SERES og DFSK på de norske hjemmesidene


DFSK E3

Starter med SUV-er
E3 ble lansert som Fengguang E3 (enda et navn) av DongFeng på Shanghai-utstillingen i år.  På andre markeder (Indonesia for eksempel) later det til at den skal hete Gloria E3.

Den er ganske kompakt, 4385 x 1850 x 1647 mm på 2655 mm akselavstand og mengder av infotainment. Tre kjøremoduser som skal hjelpe deg å beherske 163 hk og 300 Nm.  Og forholdsvis annerledes: akselerasjonen oppgis som null til femti på trekommani.

SF5 er i en litt annen klasse.  Kall den gjerne en crossover-SUV. 510 kW (683 hk) og 1040 NM med NEDC-rekkevidde på 500 km.  Den går til 100 fortere enn E3 går til femti.


Interiøret i SERES SF5

Og toppen av kransekaken er altså SF7, som debuterte sammen med lillebror i California i fjor (men begge sto også i Shanghai), og som altså egentlig tilhører den amerikanske delen som nå avgir en rekke signaler på at den er i ferd med å sovne.

Denne toppmodellen har en motor i hvert hjul, til sammen yter de 800 kW (1073 hk), skal også greie 500 km, og gjør unna hundre-sprinten på under tre. 

Som dere ser av bildene – begge disse to store modellene er kompetente i formgivningen, med et ganske moderne uttrykk. Innvendig er det mer enn nok skjerm og IT-finter og det skulle ikke forundre meg om begge kjører glimrende. Å bygge biler som kjører bra er åpenbart ingen heksekunst lenger.

Det er selvfølgelig også mulig den kinesisk/amerikanske delen av denne historien er meget enklere enn det jeg har skissert her, og at fundamentet er bunnsolid. 

Det blir etterlengtet for både Gil Gruppen, deres forhandlere – alle ansatte, og ikke minst deres kunder.


Interiøret i DFSK E3







toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer