img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
7 bilder i galleri
En gjenfødt Horch
Hvor ironisk er ikke det. Noe av det mest seriøse innen tysk forskning stilte med den største flippen på bilutstillingen i Frankfurt.

Fraunhofer instituttet er Europas største anstalt for forskning som aller helst skal gjøres anvendbar så fort som mulig.

Det er ikke få prosesser og teknikker som har kommet derfra, som industri og næringsliv etterpå har kunnet leve godt av.

Jeg hadde en slags avtale om å komme innom standen for å se litt på den nye batteriteknologien, der batteriene har en mye større andel faststoffer enn det som vanligvis skvalper rundt i bilen din.

Dessuten hadde de utviklet solceller som kunne dekkes med farge – ideell for taket på biler.

I tillegg hadde de en ny analysemetode for beregning av akustikk og støydannelse inne i biler – utviklet fra erfaringer med nybygg – og de hadde vel en åtte ni andre løsninger også av interesse for bilindustrien. Ble jeg fortalt.

Det er litt gøy å følge med på sånt, for det er fra slike steder de store og små forbedringene kommer, de som bilfabrikkens PR-folk selv slår opp med store bokstaver når de endelig er overført fra laboratorier til produksjon.

Da kan jeg se blasert på geniet, og med et lite gjesp fortelle at, jammen, det så jeg jo hos Fraunhofer for fire år siden.

Men det jeg virkelig så denne gangen var «Sølvhumlen» - Silberhummel.

En typisk 30-talls åpen sportsbil med typiske tyske forsøk på strømlinjer.

Og selvfølgelig viste det seg at prosjektet hadde en historie.

En gammelbil-entusiast, Frieder Bach, hadde funnet en dårlig kullstift-skisse av en bil som åpenbart skulle brukes i det Berlin-Roma løpet som aldri ble noe av fordi Hitler valgte å gå inn i Polen isteden.

Wanderer hadde også bygget biler til det løpet, og Porschene, far og sønn, hadde bygget om en Volkswagen til en skikkelig sports-coupé. Fremdeles er man ikke enig om den skal kalles type 60K10, eller Type 64, men det var i hvert fall den første bilen som bar Porsche-navnet.

Men Silberhummel var egentlig beregnet på noe av det mest beskjedne i Auto Union-unionen. Den besto av Horch, Audi, Wandrerer og, helt nederst, DKW.

To takter og beskjeden, og det var en type F 9 som skulle danne underlaget for det hele. Hvorfor man valgte å kalle den Horch er det ingen som vet – sannsynligvis regnet man med at i sportssammenheng hadde ikke DKW noen gjenklang hvis det ikke gjaldt motorsykler.

Hvor langt man kom med prosjektet er heller ikke kjent, denne tegningen er faktisk det eneste dokumentet som finnes – kanskje var det bare en drøm hos en eller annen.

Det var i hvert fall en drøm hos Bach å få gjenoppbygget bilen. Og heldigvis for ham møtte han en som kunne oppfylle drømmen.

Helt tilfeldig begynte han å snakke med Sören Scheffler fra et av Fraunhofer-Instituttets avdelinger.

Der jobbet de med en ny form for digital bearbeiding av plater – denne oppgaven var som skapt for prosjektet hans. Eller prosjektet hans var som skapt for oppgaven.

De gjorde den todimensjonale tegningen tre-dimensjonal, elementær digital teknikk hvis man legger på noen spor i tillegg – sporvidde for eksempel og bygde et spantesett.

Så begynte man å bearbeide plater og sette dem sammen med en ny produksjonsteknikk – også utviklet av instituttet.

Verkstedet til Bach jobber imens med et passende understell, satt sammen av originaldeler, og mot slutten av året skal det hele være klar til kjøring. Med en original 900 kubikk tresylindret totakts F 9 motor som var ny i 1940. Sikkert trimmet til litt mer enn originalens 28 hester. Bach håper på cirka 150 km/t.

Mellom faststoffbatterier og nye sveisemetoder ble jeg forsikret om at arbeidet var i rute, bilen vil være klar mot slutten av året.

Og plutselig syntes jeg litt synd på de hyggelige folkene i Hannover. De mangler fremdeles 39.000 euro på å få karosseriet til dieselrekord-bilen sin ferdig.

Kanskje de skulle ta en telefon til Scheffler, nå som han er ferdig med Horchen?


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer