Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Gratulerer Honda, dere har laget en morsom liten elbil som skiller seg ut i mengden og kunne utgjort en fargeklatt i bytrafikken. Jeg koste meg under prøvekjøringen i Frankfurt i sommer, og skulle virkelig sett denne bilen på veien. Dere antydet allerede den gang en pris «mellom Zoe og i3», og når dere i dag offentliggjør prisen ser vi i det minste at dere holder hva dere lover. Men en startpris på 253.300 kroner for en trang fireseter med et minimalt bagasjerom og en rekkevidde på nivå med forrige generasjon elbiler tror jeg ikke holder i dagens marked. Det er synd, for jeg har virkelig sansen for at dere har våget å lage en bil som skiller seg ut fra alt annet. Den eneste som er i nærheten av dere når det gjelder kombinasjonen pris og rekkevidde er Mini, men de har 50 ekstra hester, og Mini er tross alt et merke med en helt annen standing enn dere – i alle fall i Norge. Så beklager, men av de tusenvis dere hevder å ha på venteliste tror jeg flesteparten forsvinner når detaljene blir kjent. Jeg får for deres skyld håpe min pessimisme blir gjort til skamme. Etter at tabellen nedenfor ble laget har Volkswagen kunngjort prisen på sin oppgradert e-Up med rekkevidde på 260 km (WLTP) som er en bil i omtrent samme format. Den skal koste fra kr 179.000. Der burde dere også lagt prisen på Honda e. Her kan dere se noen av konkurrentene dere skal bryne dere på i det norske markedet:
|