img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
21 bilder i galleri
Taycaner i lange baner
Egentlig ble årets bilutstilling i Frankfurt kickstartet i Stuttgart dagen før den første pressedagen. Porsche åpnet sin Taycan-produksjon – det er tvilsomt om det blir like mange offisielle personer, og like mange offisielle lovord, når IAA åpner torsdag.

Hver gang jeg ser en ny bilfabrikk er den renere enn den forrige, den byr på mindre støy og bedre luft, og det er stadig flere automatiserte funksjoner på gang.

De nye produksjonsfasilitetene til Porsches tredje pilar, Taycan, er den siste fabrikken jeg har sett – så langt. Dermed er vel alt sagt, den er state of the art ganger to.

Men det er ikke det som er poenget. Poenget er at tyskerne liker produksjon. De liker det så godt at de gjerne har fabrikker midt i sentrum. Nærmeste nabo med Olympia-parken i München, med den evige surfebølgen i Isar og sentrum rett på den andre siden, er BMWs produksjonsanlegg.

Stuttgart by består av mange – kall det gjerne – separate landsbyer med en herlig blanding av vinmarker og fabrikker. Mercedes har sine fabrikker rett nedi gaten, i Sindelfingen, og Porsches mange anlegg finner du i Zuffenhausen. Et slags lokalt Lillehammer med rundt 40.000 innbyggere.

I Otto Dürr-strasse finner du motorfabrikken, ikke veldig aktuell for Taycan, men i forbindelse med den har de nå startet drivlinje-produksjonen for denne 800 Volts elbilen. 

Hvis du triller ned den gata på det elektriske kickbrettet ditt i retning Porsche-museet, passerer du det enorme lakkeringsanlegget på venstre hånd, til du nærmer deg Porsche Platz og du får hovedfabrikken med karosseribyggingen rett ut mot plassen.

Men så, i et langt transportbånd som passerer 911-lakkering og 911-sammensetting, kommer du til det nye montasjeanlegget for Taycan helt nede ved Adelstrasse. Rett bak mursteinsbygningen og den brosteinsbelagte gårdsplassen som het Werk 1 – jeg vet ikke hvor mange biler jeg har hentet der i sin tid, med en smilende Fritz Huschke von Hahnstein som oppfordret deg til i hvert fall ikke å kjøre forsiktig! Og som så ringte politiet så vi kunne kjøre rundt Solitude-slottet en times tid uten annen trafikk på landeveiene der. Hvordan fikk han det til?

Hvis jeg i tillegg forteller at på den nye karosserifabrikken, der åpningen fant sted, jobbes det i fire etasjer, har jeg egentlig antydet at her har vi produksjonsspesialistenes mareritt. 

Lange avstander både på bakken og i høyden er ikke oppskriften på rasjonell produksjon og logistikk.

Men det er dette som er poenget. Porsche ville være i Stuttgart, dermed fikk de gjøre det beste ut av situasjonen. Og Stuttgart med Zuffenhausen ville ha Porsche, så byen gjorde også det beste ut av det.

Ikke bare dreier det seg om, kanskje, 1500 nye arbeidsplasser og gode skatteinntekter, men det dreier seg også om å erstatte produksjonsanlegg som har forsvunnet. Porsche har kjøpt opp gamle fabrikkanlegg, revet dem og behandlet byggmaterialene og grunnen med vanvittig innsats og bygget nytt.

Det var mange ved åpningen som fortalte at Porsche-sjelen befinner seg i Stuttgart – men ingen bedre enn Wolfgang Porsche. I sin tale fortalte han om pappa Ferrys kontor nede i Werk Eins, og sitt eget rett ved siden av.

Og selv om han ikke kunne informere om Taycans tekniske finesser og aksellerasjonstider «som Oliver Blume har gjort meget omfattende» (jeg lurer på om det var litt ironi der. Porsches CEO brukte halvparten av sin taletid til å lekse opp spesifikasjoner og ytelser i sekunder og watt – man skulle tro folk på det nivået hadde bedre budskap å bidra med) så kunne i hvert fall Porsche-barnebarnet fortelle at å kjøre bilen fra Salzburg til Stuttgart var en drøm. «Den er en ekte Porsche.»

Les mer om Taycan og se bilder fra avdukingen her

Og forresten, dersom du trenger hjelp av den honorære norske konsulen i Salzburg er det han du må ringe til!

Jeg snakket med Christina Koll fra en borgerforening i Zuffenhausen. Hun fortalte hvor godt samarbeidet har vært, hvordan de prøver å få alle som jobber der til å bruke buss eller bane, det er trangt i gatene, og om hvordan dette har vært en vinn-vinn for alle.

Selv nybyggarbeidene har gått som en drøm, sa hun. Porscheanleggene er klemt mellom to jernbanelinjer og all virksomhet skjer mellom dem. En investering på 700 millioner euro bare i nybygg høres ut som masse anleggsarbeid. Ikke et problem. Smileys hele veien.

Og flere Smileys vil det bli. Karosserifabrikken skal utvides ned mot Porsche-plassen. Da er det bare én ting å gjøre – rive det svære Porsche-utsalget vis a vis museet. Hvem trenger en bilsjappe – den kan legges hvor som helst. Her skal det bli enda flere produktive arbeidsplasser.

Og selvfølgelig hadde Zuffenhausen stilt strenge krav til alle Taycan-installasjonene. Ikke minst hva angår miljø. Porsche møtte dem alle og viste ikke muskler en gang.

Da de ville bygge ny motorfabrikk i 2004, ble det ganske mange innbygger-protester. Den gangen var det Wendelin Wiedeking som var sjef. Han antydet at «ikkeno problem», de kunne bare bygge fabrikken borte på Leipzig-kanten, der de allerede bygde firehjulsdriverne sine. Der var de veldig velkomne og hadde ubegrensede ekspansjonsmuligheter.

Wiedeking er en av mine virkelige Porsche-helter. Han reddet fabrikken da han på åttitallet rev ned de utrolig høye delelagerhyllene som skilte monteringsplassene fra hverandre, og fikk hentet Toyota-spesialister som brakte Porsches produksjonsteknologi litt nærmere datidens standard.

Porsche har aldri hatt rasjonell produksjonsgang, men den gangen var de nære. Nære på å dø også – men de blomstret etter Wiedeking.

Så ble han stormannsgal, antagelig lett oppmuntret av enkelte medlemmer av Porsche/Piech-klanen – det var morsomt så lenge det varte – og prøvde med et kupp å overta hele Volkswagen.

Det gikk den andre veien, arbeiderne gråt da han fikk sparken, og han var ikke invitert til åpningen i går, for å si det sånn.

Porschesatsingen er enorm. Mer enn 6 milliarder euro investeres bare i elektrifiserings-arbeidet. 170.000 nye kvadratmeter bare til Taycan. For eksempel.

Men så kan man selvfølgelig spørre, som mange gjør, er en 9,8-sekunder-til-200-bil svaret på dagens trafikk-kaos utfordringer – selv om den er batterielektrisk?

Den gangen jeg satt litt på utsiden og hørte herrene snakke om en tredje byggrekke, etter sportsbilene og diesel-bilene, var det særlig fagforeningssjefen, Uwe Hück (mektige folk i VW-Gruppe sammenheng de der) som snakket varmt om en ny serie billigere morobiler under Cayman.

Men så kom Tesla, og man fikk nye ideer.

Nå er det selvfølgelig helt latterlig å snakke om Tesla i Taycan-sammenheng. Porsche er tradisjon og entusiasme og en utrolig skikkelige teknisk tradisjon å lene seg på, koblet med en slags sjel (selv om de store plakatene forteller at sjelen er blitt elektrisk, skrekk og gru!)

Tesla er ingen av delene.

Men den største forskjellen er at Porsche er butikk. 16,5 % driftsmargin for et bare-må-ha-produkt.

Der er ikke Tesla.

Og hvis noen er rørt over Porsches enorme innsats, deres Stuttgart-røtter, og deres vanvittige investeringer, så tenk at her snakker vi om lokal Zuffenhausen bilproduksjon som skal øke fra litt over 60.000 i fjor, til 140.000 – med tre skift.

Så bra forretning er Porsche at når alle de 30.000 forhåndsbestillingene slår inn er Taycan-investeringene hentet tilbake i løpet av 12 måneder. Resten er neste rett i foret.

Ta den du, Tesla.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer