img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
99 bilder i galleri
Endelig ute av skapet
Endelig kan vi vise detaljerte bilder og avsløre fakta om elbilen tusenvis av nordmenn står på venteliste for å kjøpe i 2020.

ID.3 – den første modellen på Volkswagens MEB-plattform for elektriske biler er ifølge produsenten CO2-nøytral.

Videre lover de at den skal imponere med høy kjøredynamikk, og den har full nettilkopling. Spesialutgaven ID.3 1ST har en rekkevidde på opptil 420 km (WLTP), med tre utstyrsversjoner tilgjengelig.

Batteriet i lanseringsmodellen er av batteristørrelsen som forventes å bli mest populær, med 58 kWt utnyttbart energiinnhold.

Senere vil produksjonsmodellen kunne leveres med et mindre batteri på 45 kWt og rekkevidde opptil 330 km, samt et større batteri på 77 kWt og en maksimal rekkevidde på 550 km.

Med 100 kW hurtiglading er det mulig å lade batteriene til ca. 290 km kjørestrekning (WLTP) i løpet av en halvtime – betydelig mer enn hva som tidligere har vært mulig i kompaktklassen.

Volkswagen gir 8 år (eller 160.000 km) garanti på ID.3-batteriene, noe som sikrer lang levetid.

ID.3 signaliserer også visuelt at dette er mer enn bare en ny modell. Designet varsler om en ny æra for elektrisk mobilitet med plassforhold som utnytter elbilkonstruksjonen fullt ut. De utvendige målene tilsvarer en Golf, mens den innvendige plassen er overlegen i klassen.

Norske priser for ID.3 1ST starter på under 330.000 kroner. Det gjør elektrisk mobilitet mulig for mange. Spesielt forholdet mellom pris og rekkevidde er enestående.

Dette bunner i Volkswagens konsekvente strategi for elbiler, og at store skaleringsfordeler oppnås. Bilene blir levert til norske kunder fra midten av 2020.

Volkswagen har meget ambisiøse planer. Innen 2023 vil de investere rundt 9 milliarder euro i elektromobilitet. I neste tiårsperiode vil det produseres mer enn ti millioner elektriske biler – mer enn 20 elektriske modeller er planlagt.

Volkswagen tilbyr grønn energi gjennom sitt eget selskap Elli, og engasjerer seg i utbyggingen av lade-infrastruktur.

Drivlinjen i ID.3 består av en synkronmotor med permanente magneter, styringselektronikk og girkasse – alt integrert i bakakselen. Høyvoltsbatteriet er flatt, og montert under gulvet for å spare plass. Foran finnes tilleggsaggregater som klimakompressor og mekanikken til styringen.

Styringselektronikken kontrollerer energiflyten av høyspent strøm mellom motor og batteri. Likespenningen (DC) som er lagret i batteriet konverteres til vekselspenning (AC) for fremdriftsmotoren. Samtidig finnes det et 12-volt elektrisk anlegg, som får lavspenning fra en likespenningstransformator.

Kraftoverføringen fra motor til bakaksel går gjennom en 1-trinns girkasse. Motor, styringselektronikk og girkasse utgjør en kompakt enhet. Plasseringen av batteriet gir et lavt tyngdepunkt, noe som gir en positiv effekt med hensyn til kjøreegenskaper. Det er ingen planer om å levere ID.3 med firehjulsdrift.

ID.3 er den første bilen fra Volkswagen som blir produsert med en karbonnøytral balanse gjennom hele forsyningskjeden. Bærekraft i praksis begynner allerede med batteriproduksjonen.

Battericelleproduksjonen til ID.3 benytter utelukkende fornybar energi, akkurat som i komponentframstillingen, i byggingen av karosseriet, lakkeringen og sluttmonteringen av ID.3 i Zwickau-fabrikken.

Volkswagens fabrikk i Sachsen er en pilotfabrikk for ID.3. Den har blitt forsynt med vannkraft siden 2017. Om likevel CO2-utslipp viser seg å være uunngåelige i forsyningskjeden, vil disse bli kompensert for ved å investere i klimaprosjekter.

På denne måten vil bilene som leveres til kundene fra forhandlere ha en nøytral CO2-balanse. For også å beholde et nøytralt CO2-regnskap i bruk, kan europeiske ID.3-sjåfører bruke ladetilbudet til Volkswagens datterselskap Elli. I Norge er 98% av kraftproduksjonen fornybar (vannkraft).

I tillegg vil fellesforetaket Ionity, som Volkswagen er deleier i, bygge ut 400 ultraraske ladepunkt langs europeiske hovedferdselsårer. Så sant det er tilgjengelig i de aktuelle landene, skal også de benytte seg av 100% fornybar energi.

Volkswagen arbeider også aktivt for å sikre gjenbruk av høyvoltsbatteriene. En løsning er å benytte batteriene i stasjonære installasjoner. En annen er at Volkswagen utvikler syklisk gjenvinningskonsepter for å sikre en karbonnøytral balanse, også når bilens levetid er slutt.

Volkswagen «WeCharge» gir kundene mulighet til å lade sin ID.3 1ST kostnadsfritt i ett år fra førstegangsregistrering, opp til et maksimum på 2000 kWt. Dette gjelder alle ladestasjonene tilknyttet «WeCharge», inkludert Ionity-nettverket, som har mer enn 100.000 ladepunkter over hele Europa.

Kompakte mål
ID.3 utnytter designfriheten til en elektrisk bil kompromissløst: Den har en totallengde omtrent som en Golf, men har likevel klassens overlegent lengste akselavstand. I tall: En firedørs ID.3 er 4262 mm lang, 1809 mm bred og 1552 mm høy, med en akselavstand på 2765 mm.

Den minste egenvekten (DIN) er 1 719 kg. Tillatt nyttelast er mellom 416 og 541 kg, alt etter utstyrsversjon. Frontarealet er bare 2,36 m2, som muliggjør en Cw-verdi på 0,267. ID.3 har en svingradius på 10,2 meter – sammenlignbart med en småbil. Det gjør den ideelt tilpasset bykjøring.

Den som vil transportere sykler med ID.3, kan gjøre det med en spesiell kopling konstruert for 75 kg kuletrykk, som ikke bare er egnet for sykkelstativ, men også andre transportsystemer.

God plassutnyttelse
Ingen midttunell, korte overheng: Det åpne interiøret til ID.3 setter en ny standard – romfølelse som en mellomklassebil, i kompaktklassen.

Femseteren har et bagasjerom på 385 liter – litt mer enn en Golf. Passasjerene befinner seg i et nytt mobilt rom, som tenkt på ny, tegnet på nytt og nykonstruert. Volkswagen kaller det «Open Space» – et rent, luftig rom.

Spesialutgave i tre versjoner
ID.3 1ST blir en spesialutgave, ferdig spesifisert i tre utstyrsversjoner som ifølge importøren er skreddersydd for det norske markedet. Fire farger blir tilgjengelig. Fremdriften tas hånd om av en elektromotor ved bakakselen. Effekten er 204 hk (150 kW), med et maksimalt dreiemoment på 310 Nm.

Basisversjonen av ID.3 1ST har navigasjonssystem, DAB+ radio, adaptiv cruisekontroll, setevarme og oppvarmet ratt, oppvarmet frontrute, armlene foran, Mode 2-ladekabel og 18-tommers felger – sammenlignbart med utstyrsnivået «Comfort» i kompaktklassen.

ID3. Plus har i tillegg ryggekamera, og nøkkelfri adgang. Innvendig har ID.3 Plus designseter, en midtkonsoll som er utstyrt med ambientlys og kan lukkes med rullegardin (inkludert to USB-C uttak til baksetet). Utvendig har Plus-utgaven mørkere ruter bak, «Style package» i sølv, «LED-Matrix» lykter, baklykter med dynamiske, og 19-tommers aluminiumfelger.

Toppversjonen, ID.3 Max, har også «argumentet reality head-up-display», «Beats»-lydanlegg, stort panoramaglasstak, og 20-tommers aluminiumsfelger. Flere assistentsystemer, elektrisk justerbare komfortseter og induktiv telefonlading er også på plass.






toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Snart kan du bestille Enyaq Coupé
Fortsatt står mange i kø for å få sin etterlengtede Enyaq. Likevel åpner importøren neste uke for bestilling av en ny toppmodell i serien.
Les mer
layid-bilde1
BMW fornyer SUV-toppen
Fire år etter lanseringen får 7-seteren BMW X7 nå et ansiktsløft og tekniske oppgraderinger.
Les mer
layid-bilde2
Snart kan du bestille Aygo X
Toyotas nye småbil er bestillingsklar fra 19. mai og de første bilene er på plass til sommeren.
Les mer
layid-bilde3
Solterra klar for bestilling
Nå presenteres prisene på Subaru Solterra som leveres med firehjulsdrift som standard.
Les mer
layid-bilde4
Nå kan du bestille toppmodellen T-Roc R
Volkswagen har nylig foretatt et ansiktsløft av T-Roc. Nå er den potente toppmodellen bestillingsklar.
Les mer
layid-bilde5
Sporty alternativ med stjerne i grillen
Når Mercedes-AMG lanserer sin nye EQE 43, blir den en direkte utfordrer til Porsche Taycan. Det kan bety suksess.
Les mer
layid-bilde6
Ladbar S-Klasse med firehjulsdrift
Nye Mercedes-Benz S-Klasse kan nå bestilles som ladbar hybrid med 4MATIC firehjulsdrift.
Les mer
layid-bilde7
Hyundai oppgraderer bestselgeren
Under et år etter at bilen kom på markedet foretar Hyundai oppgraderinger på Ioniq 5 som skal gjøre bilen enda mer attraktiv.
Les mer
layid-bilde8
Sterkt forsinket til Norge
Les mer
toppsak-bilde9
Første elbil fra AMG i salg
Mercedes-AMG legger lista høyt når de lanserer sin første elbil - EQS 53 4Matic+.
Les mer
layid-bilde10
Nytt alternativ fra Maxus
Les mer
layid-bilde11
Norsk lansering for ny C-Klasse
Les mer
layid-bilde12
Bestillingsklar Mercedes EQB
Les mer
layid-bilde13
T-Roc i ny tapning
Selv om elbilene dominerer registreringsstatistikken, er det fortsatt et marked for bensin- og dieselbiler. Volkswagen vil ha sin del av kaka, og nå starter salget av en oppgradert T-Roc.
Les mer
layid-bilde14
Salgsstart for Volkswagen ID.5
Nå starter Volkswagen salget av ID.5-modellene. Det er ikke bare hekken som skiller dem fra ID.4.
Les mer
toppsak-bilde15
Smell for ladehybrider i 2022
I den nye regjeringens tilleggsnummer til Statsbudsjettet for 2022 er det ikke lagt opp til å innføre moms på dyrere elbiler. Men de som har elbil som firmabil må betale mer skatt. Dessuten får ladbare hybrider en kraftig avgiftssmell fra årsskiftet.
Les mer
layid-bilde16
NIO åpner for bestilling
Les mer
layid-bilde17
Cupra Born er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde18
Første ladbare hybrid fra Lexus
Nå starter salget av den første ladbare hybriden med Lexus-logo. Drivlinjen er hentet fra RAV4.
Les mer
layid-bilde19
Nissan har priset Ariya
Nissan har nå offentliggjort prisene på el-SUV-en Ariya. De starter på 400.000 kroner for enkleste utstyrsnivå og minste batteripakke, og du må plusse på 120.000 for å få den med firehjulsdrift. Leveringene starter neste sommer.
Les mer
layid-bilde20
Kia favner bredere med nye EV6-varianter
Kia lanserer nå EV6 med flere drivlinjer og i nye utstyrsversjoner. Med en mindre batteripakke og bakhjulsdrift starter prisen på 419.000 kroner.
Les mer
layid-bilde21
Nye Peugeot 308 er priset og salgsklar
Les mer
layid-bilde22
Toyota Yaris Cross klar for Norge
Les mer
layid-bilde23
Polestar senker prisene
Konkurransen i elbilmarkedet er knalltøff om dagen. Nå senkes prisen på Polestar 2 Single Motor med inntil 40.000 kroner.
Les mer
layid-bilde24
Snart kan du bestille EQS
Den 17. august åpner Mercedes-Benz for bestilling av den nye luksusmodellen EQS. Prisene starter på 935.000 kroner.
Les mer
layid-bilde25
Nå kan du bestille den heftige Mach-E GT
Norske kunder har tatt godt imot Mustang Mach-E. Nå åpner Ford for bestilling av toppmodellen med inntil 487 hestekrefter.
Les mer
layid-bilde26
Bestillingsklar Yaris Cross
Les mer
toppsak-bilde27
Peugeot viser ladbar stasjonsvogn
Peugeot viser nå neste generasjon 308 SW - en praktisk stasjonsvogn som også skal tilbys som ladbar hybrid.
Les mer
layid-bilde28
Gunstige priser på ny MG
Les mer
layid-bilde29
Nå kan du bestille ny Polo
Den norske Volkswagen-organisasjonen åpner nå for bestilling av nye Polo. Kun én variant skal tilbys, men den er til gjengjeld godt utstyrt og skreddersydd for Norge.
Les mer
layid-bilde30
Vy utvider bilutvalget
Fra 15. juni ruller Vy ut 30 nye Tesla Model 3 som en del av utleietilbudet. «Turbilene» supplerer dagens Vybiler og kan leies for kortere og lengre perioder.
Les mer
layid-bilde31
Lexus NX låner Rav4-teknologi og blir ladbar
Lexus var blant hybridpionerene. Til glede for norske kunder adopterer Lexus nå Rav4-teknologien til ny NX som med kodebetegnelsen NX 450h+ blir Lexus' første ladehybrid. Til Norge kommer bilen mot slutten av året.
Les mer
layid-bilde32
Volvo åpner for bestilling av C40
I dag åpner Volvo for bestillinger av C40 Recharge, merkets første helelektriske crossover. Norske kunder kan bestille bilen direkte i Volvo Cars’ nettbutikk eller besøke en Volvo-forhandler og få hjelp til å bestille der.
Les mer
layid-bilde33
VW oppdaterer Tiguan Allspace
Nå kommer en midtlivs oppdatering av Tiguan med lang akselavstand og tilnavnet Allspace.
Les mer
layid-bilde34
Nå dumpes prisen nok en gang
Les mer
toppsak-bilde35
Mange fikk sin nye bil i april
Det ble registrert 13.166 nye biler i april. Sammenlignet med samme måned i fjor er det en økning på nesten 80 prosent.
Les mer
layid-bilde36
Økt potensial for Norges mest solgte
Den er månedens mest solgte bilmodell i Norge, men varianten som er lansert i dag vil øke interessen for ID.4 betydelig.
Les mer
layid-bilde37
Nå er de første prisene klare
Hva sier du til kombinasjonen 585 hester, firehjulsdrift og lang rekkevidde til under 600.000 kroner? Om det frister må du være tålmodig, men et mer nøkternt alternativ kan Kia levere innen året er omme.
Les mer
layid-bilde38
Volvo vil over til netthandel
Volvo Cars har gitt klart uttrykk for at de forventer at bilsalg i fremtiden vil foregå på nett, uten at du trenger oppsøke en forhandler. Nå er de første brikkene på plass.
Les mer
layid-bilde39
Tesla vil ha enda større del av kaka
Tesla Model 3 er Norges suverent mest solgte bilmodell om vi summerer tallene fra 2019 frem til i dag. Nå tar Tesla grep som kan gi dem innpass i et helt nytt segment.
Les mer