img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2017   2018   |  |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

bilde
img img img img img img
9 bilder i galleri
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.

Ioniq har vært en stor suksess for Hyundai i Norge, og bilen har rukket å bli en av de vanligste elbilene på norske veier. Hittil i år er det ifølge OFV registrert 2226 nye Ioniq på norske skilter mot 2500 i hele 2018.

Suksessen er nok en kombinasjon av at Ioniq har en rekkevidde som er tilstrekkelig for mange, samtidig som den har moderat leveringstid og riktig pris.

Nå lanseres Ioniq i «ny» utgave med vesentlige oppgraderinger.

–  Ioniq står sammen med Kona electric helt sentralt i vårt modellprogram, og er en av våre mest solgte biler noensinne i Norge. Ioniq er fortsatt den mest effektive elbilen, og dette kombineres nå med et større batteri som gir svært god elektrisk rekkevidde. I tillegg får bilen en enda mer omfattende utstyrspakke, sier Produkt- og PR-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Motor Norway.

Kapasiteten til batteripakken økes fra 28 kWt til 38,3 kWt. Det betyr en forbedring på 36 prosent, og gir nye Ioniq en rekkevidde på 311 kilometer etter den realistiske WLTP-syklusen (forgjengeren har 280 km etter den gamle NEDC-standarden).

Les test av Ioniq og tre aktuelle konkurrenter fra bladet BIL

Appstyring
Nye Ioniq får enda flere sikkerhetsfunksjoner, tilkoblede tjenester og appstyring med Bluelink®, så vel som et fornyet design både inn- og utvendig.

Det nye designet inkluderer blant annet en endret front med ny grill, full LED-lykter og ny LED-signatur både i front og hekk.

Innvendig får bilen et helt nytt dashbord, som blant annet gir plass til en helt ny 10,25-tommers infotainment-enhet med nytt brukergrensesnitt. En annen nyhet er ambient lighting i kupeen, som gir et moderne tilsnitt.

Ombordladerens kapasitet økes fra 6,6 kW til 7,2 kW. Dermed kan man lade hurtigere hjemme. På en 100 kW-hurtigladestasjon vil man kunne lade opp batteripakken fra 0 til 80 prosent på 54 minutter.

Nye Ioniq electric får også økt antallet hestekrefter fra 120 til 136. Dreiemomentet er 295 Nm.

Ladbar hybrid
Ioniq plug-in vil som tidligere leveres med et batteri på 8,9 kWt, og bilen får en systemeffekt på 141 hestekrefter. Ren elektrisk rekkevidde er 52 kilometer etter WLTP-syklusen.

– I Norge velger vi fremover å kun satse ladbart på Ioniq. Det betyr at vi velger bort den vanlige hybridutgaven, og har fullt fokus på Ioniq electric og plug-in. I Hyundai har vi miljø i førersetet, og biler med ladeplugg står nå for over 90 prosent av salget vårt, sier Knudsen i Hyundai.

Avanserte muligheter
Med Bluelink® kan man enkelt styre funksjoner som klimaanlegg og dørlåser fra smarttelefonen. Eierne vil i tillegg kunne starte og slå av motoren fra Bluelink®-appen. Man kan også sjekke batteristatusen fra smarttelefonen sin, så vel som å styre lading og eventuelle planlagte ladeperioder.

Nye Ioniq er også Hyundais første modell med eCall. Dette nødanropssystemet sørger for at bilen automatisk ringer 112 om airbagene løses ut. Man kan også gjør et nødanrop manuelt via en knapp i takkonsollen. Viktig informasjon om bilen, tidspunkt for ulykken, hvilken retning man kjørte i, og om airbager eller andre trykksensorer er utløst, sendes automatisk til nødetatene.

I tillegg til disse tjenestene er LIVE services inkludert i biler med navigasjonssystem. Med LIVE services har man alltid tilgang til oppdatert informasjon om ladepunkter og ladestasjoner, trafikk, fotobokser (der dette er tillatt), parkering, forhandlere i nærheten, vær, samt live interessepunktsøk.

Infotainmentsystemet på 10,25’’ får dessuten støtte for skybasert talestyring på seks språk. Støtte for Android Auto og Apple CarPlay er standard uansett om man har navigasjon eller ikke, og bilen har støtte for multi-bluetooth hvor flere telefoner kan være tilkoblet samtidig.

Oppgradert sikkerhet
Nye Ioniq får enda flere aktive sikkerhetssystemer, og det automatiske nødbremsesystemet får nå støtte for syklistgjenkjenning i tillegg til bil- og fotgjengergjenkjenning.

Filskifteassistent og fjernlysassistent er standard, og bilen får nå i tillegg mulighet for avansert filholder som søker å holde bilen midt i filen i hastigheter fra 0 km/t.

Intelligent trafikkskiltgjenkjenning er også tilgjengelig, og leser av fartsgrensen live ved hjelp av et kamera i frontruten i tillegg til navigasjonsdetaljer.

Systemet for adaptiv cruise-kontroll med køfunksjon er også oppgradert, og har nå varsling dersom bilen foran er i ferd med å skifte fil.

Nye Ioniq henter dessuten viktige funksjoner fra Kona electric, og med oppgradert system for regenerativ bremsing får nye IONIQ electric mulighet for enpedalkjøring.

Via hendler på rattet og funksjonen for smart regenerering kan sjåfører enkelt bremse til null uten å bruke bremsepedalen.

Hyundai mener tydeligvis bilen tåler en prisøkning, for elbilen går opp 28.000 kroner mens den ladbare hybriden stiger med 15.000 for innstegsmodellen og 5000 mer for Teknikk-versjonen. Det gjør neppe bilen mindre populær nå som den får økt rekkevidde og mer utstyr inkludert.

Priser nye Hyundai Ioniq electric:

IONIQ electric standard

kr 282.900

IONIQ electric Teknikk

kr 307.900

Skinnseter (krever Teknikk)

kr 10.000

Elektrisk soltak med LED interiørbelysning (krever skinnseter)

kr 10.000

 

Priser nye Hyundai Ioniq plug-in:

IONIQ plug-in standard

kr 311.900

IONIQ plug-in Teknikk

kr 341.900

Skinnseter (krever Teknikk)

kr 10.000

Elektrisk soltak med LED interiørbelysning (krever skinnseter)

kr 10.000

Nye IONIQ kan bestilles fra 2. september. Kundeleveranser starter 21. oktober.


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
img img img img
toppsak-bilde
Nå kan du bestille nye Golf 8
Volkswagen har nå offentliggjort prisen på lanseringsmodellen av nye Golf 8 i Norge og samtidig åpnet ordrebøkene.
Les mer
layid-bilde1
De største i 2019
De første oppsummeringene av bilsalget i 2019 begynner allerede å falle på plass. Her er nøkkeltallene.
Les mer
layid-bilde2
Nå får Kona enda lengre rekkevidde
Hyundai Kona er blant elbilene i det moderate prissjiktet med best rekkevidde. Nå blir den enda bedre.
Les mer
layid-bilde3
Bestillingsklar el-Volvo
Den norske Volvo-organisasjonen åpner i dag for bestilling av merkets første elbil, XC40 Recharge. Men du rekker å spise mange ventepølser før du har den i garasjen.
Les mer
layid-bilde4
Nå blir Kona hybrid
Hyundai lanserer nå hybridutgaven av elbilsuksessen Kona i det norske markedet. Bilen er klar for bestilling fra nyttår, og leveringer starter i januar.
Les mer
layid-bilde5
Salgsstart for ladbar Mercedes
Etter å ha vært uten ladbare hybrider en lengre periode starter Mercedes-forhandlerne nå salget av nye GLE 350 de 4Matic med uvanlig lang elektrisk rekkevidde.
Les mer
layid-bilde6
Toyota med bilabonnement
Nå lanserer Toyota sitt eget bilabonnement. Norge er første land som kan ta i bruk Kinto Flex.
Les mer
layid-bilde7
Comeback for ladbar GLC
Den har vært sterkt savnet i den norske Mercedes-organisasjonen, men nå er snart den ladbare utgaven av GLC tilbake - i to karosserifasonger.
Les mer
layid-bilde8
Prisene klare på Toyota C-HR
Les mer
toppsak-bilde9
Her er nye A-Klasse plug-in
Innen julens ringes inn kommer den ladbare hybridutgaven av Mercedes A-Klasse til Norge. Prisene blir attraktive.
Les mer
layid-bilde10
Disse skal selge Chery
Les mer
layid-bilde11
Bilavgiftene legges om fra 2020
Les mer
layid-bilde12
Polestar annonserer priser
Les mer
layid-bilde13
Audi-nyheter med pris
En rekke nye Audi-modeller er lansert de siste månedene. Nå er prisene klare.
Les mer
layid-bilde14
Mazda CX-30 er priset og salgsklar
Prisene på nye Mazda CX-30 er nå klare. I november kommer de første bilene til Norge.
Les mer
toppsak-bilde15
Hyundai oppgraderer Ioniq
Det er kanskje ikke så lett å se ved første øyekast, men endringene er inngående når Hyundai nå oppgraderer sine Ioniq-modeller. Det reflekteres også i en prisjustering.
Les mer
layid-bilde16
Økonomiversjonen er priset
Les mer
layid-bilde17
Nå kommer ladbar A og B
Les mer
layid-bilde18
Lavere Tesla-inntekter
Tesla Motors Norway AS er ute med regnskapstall for 2018. Inntektene falt i påvente av lanseringen av bestselgeren Model 3.
Les mer
layid-bilde19
Salgsklar Skoda med plugg
Denne uken åpner Skoda ordrebøkene for sin første ladbare hybrid. Superb iV blir attraktivt priset i kjent Skoda-stil.
Les mer
layid-bilde20
Comeback (med en hake)
Etter nærmere et års opphold kommer nå Mercedes C-Klasse tilbake som ladbar hybrid. Men det spørs om den blir like pop som forgjengeren, nå må du nemlig innom andre pumper når tanken skal fylles.
Les mer
layid-bilde21
Peugeot priser elbilen
Les mer
layid-bilde22
Bestillingsklar stjerne
Les mer
layid-bilde23
Snart oppgraderes Kona
Et snaut år etter at leveringen startet, sender Hyundai ut melding om at Kona oppgraderes.
Les mer
layid-bilde24
Mercedes EQC: Prisen er klar
Fra i dag og noen uker fremover skal journalister fra hele Europa kjøre Mercedes EQC i området rundt hovedstaden. Nå er norsk pris klar.
Les mer
layid-bilde25
Prisløft for ny Soul
Prisene økes betydelig når nye e-Soul tar overfor for første generasjon Soul EV. På kjøpet får du mer rekkevidde og nytt utstyr.
Les mer
layid-bilde26
Ny Passat GTE på snarvisitt i Norge
Les mer
toppsak-bilde27
Tesla med nye oppgraderinger
Tesla har i natt lansert en ny drivlinje for Model S og Model X. Resultatet er økt rekkevidde og kjappere lading.
Les mer
layid-bilde28
Tesla utvider tilbudet
Les mer
layid-bilde29
Skoda etablerer reservasjonsliste
Når Skoda nå lanserer sin første elbil, gjør de som mange av konkurrentene - de etablerer en reservasjonsmulighet. Men den mest interessante modellen kan du foreløpig bare drømme om.
Les mer
layid-bilde30
Nye regler ved kjøp og salg av bil
Fra 29. april blir det to viktige endringer for deg som skal kjøpe eller selge et kjøretøy. Omregistreringsavgiften kan ikke lenger betales på trafikkstasjon, og du må legitimere deg når du leverer salgsmelding.
Les mer
layid-bilde31
Prisreduksjonen som måtte komme
I februar relanserte Opel Norge Ampera-e. Salget har ikke gått som forventet, så nå senkes prisen betydelig.
Les mer
layid-bilde32
Nå kan du bestille el-Mini
Foreløpig er det sparsomt med tekniske detaljer, men nå kan du stille deg i kø for å være blant de første som får elektrisk Mini.
Les mer
layid-bilde33
Comeback for Camry
Den romslige Toyota-sedanen har vært fraværende i det norske markedet en årrekke. Men i mai er den tilbake, for første gang i hybrid-utgave.
Les mer
layid-bilde34
Prisene klare for ny DS elbil
Les mer
toppsak-bilde35
Toyota Corolla koster fra 297.300 kroner
Når Toyota igjen er tilbake med Corolla i Norge, starter prisen rett under 300.000 kroner.
Les mer
layid-bilde36
Comeback-sjokk for Ampera-e
Opel gjenåpner salget av elbilen Ampera-e. Under et pressemøte tirsdag opplyste importøren at de har fått et større antall biler for levering i 2019.
Les mer
layid-bilde37
Drømmen om å bli bilselger
Christians lidenskap for bil gjorde at han sa opp kommunikasjonsjobben på Slottet, mens Vivian går fra barnehagejobb - begge for å følge drømmen om å bli bilselger. I løpet av 13 år har Bilakademiet utdannet 2.000 bilselgere.
Les mer
layid-bilde38
Ny Mondeo hybrid klar for Norge
I dag er Ford Mondeo stasjonsvogn vist offentlig på bilutstillingen i Brüssel. Den er snart på plass hos norske forhandlere.
Les mer
layid-bilde39
Prisene klare for ny Citroën
Citroën lokker med en startpris på 303.000 kroner for sine nye C5 Aircross, men tror flesteparten av kundene vil velge en toppmodell med full utstyrspakke.
Les mer