Forsiden | Firmabilskatt 2021/2022 | Bilgodtgjørelse | Reiser innenlands | Reiser utenlands | Nybilpriser
Sykkelritt med elektriske følgebiler Hyundai skal sørge for at parken av følgebiler blir den mest miljøvennlige noensinne når sykkelløpet Arctic Race of Norway starter i morgen. |
||||||||||||||||
Det var selvsagt interessant for arrangøren av Arctic Race of Norway da ideen om reduserte utslipp av klimagasser, ved i størst mulig utstrekning å benytte elbiler, dukket opp. Klimaendringene er den største utfordringen verden står overfor, og i Arktis merkes disse trolig mer enn noe annet sted. Nullutslipp er dermed en ekstra aktuell problemstilling for verdens nordligste profesjonelle etapperitt på sykkel. – Hyundai, som leverer alle bilene til Arctic Race of Norway, ønsket å bruke elbiler. Det syntes vi var en god ide. Det gir mindre utslipp, og vi har nok av ren elektrisk kraft i Nord-Norge, sier daglig leder i Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway. For å dekke mest mulig av behovet for følgebiler stiller Hyundai med 46 rene elbiler til rittet, en miks av Kona og Ioniq. Lade-utfordringer – Vi tok dette som en utfordring, og kontaktet kraftselskapene i regionen for å høre om de kunne være med å løse dette. Responsen var overveldende, og nå har vi en løsning på plass som gjør at 46 av bilene i årets ritt kan gå på ren nordnorsk kraft, sier Dybdal. Provisorisk løsning – Vi ligger langt etter med elektrifisering av bilparken i Nord-Norge, først og fremst fordi det ikke er gode nok lademuligheter. Gjennom initiativet fra Arctic Race of Norway har vi funnet en mobil løsning for årets ritt, og vi jobber videre med å utvikle permanente løsninger, sier Arnt Winther i Lofotkraft. BilNorge kjenner til at tusenkunstnerne hos Bråthen Bil på Frogner, nord for Oslo, har spesialbygget portable ladestasjoner som skal fraktes rundt for å forsyne elbilene med strøm der permanente installasjoner ikke er på plass. Høy elbilandel Ambisjonen til Arctic Race of Norway er at alle de rundt 120 bilene sykkelrittet bruker skal være elbiler, i løpet av bare tre år. Hyundai støtter fullt opp om dette. – Vi har en ambisjon om nullutslipp i vår bilpark fremover i Norge. Derfor er det flott å få muligheten til å være med på å utvikle infrastrukturen for dette i Nord-Norge gjennom Arctic Race of Norway, samtidig som vi bidrar til et miljøvennlig arrangement, sier Markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai. 2019-utgaven av Arctic Race of Norway går i fantastisk nordnorsk natur med Lofoten som ramme. Rittet starter 15.8 og varer til 18.8.
|